Sociální psychologie II
Section outline
-
Cílem předmětu je hlubší seznámení s vybranými oblastmi sociálně-psychologického teoretizování a výzkumu. Navazuje na základní poznatky ze sociální psychologie, které si studenti a studentky osvojí v kurzu Sociální psychologie 1.
Témata:
1. postoje, stereotypy – explicitní a implicitní, aktivace2. sociální stratifikace, nerovnost, diskriminace, moc3. afiliace, přátelské a romantické vztahy, agrese a násilí v individuálních a ve skupinových vztazích vztazích4. hodnotová orientace – struktura hodnot, zdroje hodnot, vztah hodnot, postojů a chování, kultura a hodnoty5. kvalita života – individuální versus skupinová versus společenská perspektiva, zdroje, měření, well-being a spokojenost-------------------------------------
Ukončení kurzu
K ukončení kurzu je třeba splnit následující podmínky:
1. účast2. vypracování skupinového úkolu a jeho prezentace3. vypracování 3 dílčích úkolů; jejich zadání je uvedeno níže (šedé bloky u čtyř témat); odevzdání písemného výstupu v Moodlu na začátku zkouškového období, resp. týden před termínem vaší zkoušky- Úkol 1: obsah stereotypů (rozhovor o sociálních kategoriích a rozbor odpovědí k jedné vybrané kategorii)
- Úkol 2: rozhovor o partnerském vztahu
- Úkol 3: hodnoty
4. ústní zkouška---------------------------------------Předmět je ukončen zkouškou. K připuštění ke zkoušce je nutné mít splněnou docházku a úkoly.Zkouška bude mít ústní formu. Ústní zkouška bude probíhat v termínech vypsaných v SISu, a to buď prezenčně, nebo distančně (viz poznámka u příslušných termínů). Zkouška jedné osoby bude trvat cca 20 minut. Na začátku si osoba vylosuje sadu tří otázek, k nimž se bude zkouška vztahovat.1) Implicitní stereotypy; partnerské vztahy; Rockeachova teorie hodnot2) Model obsahu stereotypů; přátelské vztahy; Schwarzova teorie hodnot3) Komplementární a ambivalentní stereotypy; well-being; agrese ve vztazích4) Postoje; ospravedlňování systému; vývoj interpersonálních vztahů5) Rovnost versus diskriminace; reciprocita ve vztazích; teorie sebekategorizace6) Metody měření postojů a stereotypů; afiliace; Hofstedeova teorie hodnot7) Teorie odůvodněného chování; dehumanizace; Ingelhartova teorie hodnot8) Změna postojů; menšinový stres; kvalita života9) Utváření a aktivace postojů; intimita ve vztazích; materialismus10) Ohrožení stereotypem; měření kvality života; meziskupinová agrese -
ÚKOL 1
Vyplňte dotazník o stereotypech k vybraným profesním kategoriím (viz níže).
Do 13. března získejte a zaznamenejte představy vybraných sociálních kategorií od 3-5 osob ve svém okolí. Vyplňte je do dotazníku (viz níže).
Souhrnný soubor se získanými představami bude zveřejněn 13. března v Moodlu. V následujícím týdnu proveďte jednoduchou analýzu. Ve dvojicích-trojicích si zvolte jednu sociální kategorii a proveďte rozbor odpovědí. Výsledky buďte přpraveni stručně ústně prezentovat na přednášce v následující týden (jako ilustrace probíraných témat).
Inspirovat se můžete následujícími otázkami:
- Jaké jsou sdílené atributy dané sociální kategorie napříč individuálními odpověďmi?
- Vztahují se tyto atributy k dimenzi vřelosti a/nebo k dimenzi kompetencí?
- Obsahují získané popisy známky dehumanizace či infrahumanizace?
- Uvažujte o legitimizační funkci stereotypu.
- Existují v získaných popisech rozdíly mezi ženskou a mužskou variantou? Pokud ano, odkazují k mocenské a/nebo vztahové dimenzi?
-
ÚKOL 2
Proveďte rozhovor o romantickém vztahu, připravte rozbor svých zjištění ve vztahu k typologii R. Sternberga. Rozhovor proveďtě a udělejte si z něho poznámky (hlavní body a vaše stručná interpretace). Zpracovaný text (cca 1 stránka) odevzdejte do Moodlu. Podrobnější instrukce níže. Termín: 10. dubna.
-
ÚKOL 3
Udělejte si následující aktivitu k identifikaci osobních hodnot.
Osobní hodnoty
- Napište si přibližně 20 různých hodnot (významných témat), které vnímáte, že se nějak vyskytují ve vašem životě.
- Představte si, že se poloviny z nich musíte vzdát. Takže, 10 hodnot vyškrtněte.
- Ze zbylých 10 položek vyřaďte po další úvaze ještě 5. Zbude vám 5 hodnot.
- Těchto 5 hodnot seřaďte podle pořadí důležitosti.
- Odpovězte si na otázky: Jak jste se při identifikaci, zařazování, pojmenovávání a vyřazování hodnot cítili? Jak snadné to bylo? Nakolik se hodnoty z finálního seznamu projevují ve vašem každodenním životě? Připomeňte si konkrétní situace z posledních dnů, které demonstrují významnost daných hodnot. Jak konzistentní hodnoty ve finálním seznamu jsou, jakých oblastí se týkají? Jak konzistentní s hodnotami je vaše chování?
Vyplňte si dotazník SVS 57 (viz příloha). Ve wordovské verzi je na poslední stránce uvedeno přiřazení položek k hodnotám. Cílem je, abyste nahlédli do logické struktury přístupu Schwartze, o němž následně budu v přednášce hovořit.
Porovnejte si výsledky v dotazníku SVS s výsledným seznamem předcházející aktivity.
Úkol udělejte do 17. dubna. Stručně shrňte svá zjištění v písemném textu (1/2-1 normostrana) a odevzdejte ho níže (termín odevzdání: začátek zkouškového období, resp. týden před termínem vaší zkoušky).