Topic outline

  • Představení kurzu

    Cílem předmětu je hlubší seznámení s vybranými oblastmi sociálně-psychologického teoretizování a výzkumu. Navazuje na základní poznatky ze sociální psychologie, které si studenti a studentky osvojí v kurzu Sociální psychologie 1.

    Témata:

    1.stereotypy – explicitní a implicitní, aktivace, předsudky, změny, funkce, vztah k sociální stratifikaci, násilí
    2.afiliace, přátelské a romantické vztahy, agrese a násilí ve vztazích
    3.hodnotová orientace – struktura hodnot, zdroje hodnot, vztah hodnot, postojů a chování, kultura a hodnoty
    4.kvalita života – individuální versus skupinová versus společenská perspektiva, zdroje, měření, well-being a spokojenost

    K ukončení kurzu je třeba splnit následující podmínky:

    1.účast na seminářích (tolerována je jedna nezdůvodněná absence)
    2.vypracování skupinového úkolu a jeho prezentace na závěrečném semináři
    3.vypracování 3 dílčích seminárních úkolů
    4.ústní zkouška (kolokvium)
    23. dubna se nebude konat přednáška, ale jako celý kurz se zúčastníme katedrového kola Studentských psychologických dnů.
  • Stereotypy

    Zadání samostudia za zrušenou výuku 12. března:

    Zkuste si vyplnit dotazník stereotypů o vybraných profesních kategoriích.

    Přečtěte si následující dva články - Haslam (2006) a Fiske et al. (2002).

    Získejte a zaznamenejte představy vybraných sociálních kategorií od pěti osob ve svém okolí.

    ___________________________________________________________________________

    Zadání pro on-line setkání 6.4./9.4.:

    1) Poslechněte si přednášku.

    2) Projděte si prezentaci.

    3) Připravte se na úkoly zadané v prezentaci: 1) Vyzkoušejte si test implicitních postojů, 2) Přečtěte a promyslete si otázky na posledním slidu.

    4) Projděte si popisy sociálních kategorií v souboru Stereotypy_Představy_Data. Excel obsahuje čtyři listy s představami zadaných sociálních kategorií, které jste shromáždili. Projděte si popisy uvedené alespoň k jedné sociální kategorii v ženské a mužské variantě (tj. jeden list). Zkuste odpovědět na následující tři otázky:

    - Jaké jsou sdílené atributy dané sociální kategorie napříč individuálními odpověďmi?

    - Vztahují se tyto atributy k dimenzi vřelosti a/nebo k dimenzi kompetencí? 

    - Obsahují získané popisy známky dehumanizace či infrahumanizace?

    - Uvažujte o legitimizační funkci stereotypu.

    - Existují v získaných popisech rozdíly mezi ženskou a mužskou variantou? Pokud ano, odkazují k mocenské a/nebo vztahové dimenzi?

    Obdobné otázky jste si již kladli na základě popisů od "vašich" pěti osob a poznatků ze čtených článků. Ve většině případů jste při odevzdávání popisů správně naznačili aplikaci modelu obsahu stereotypů a konceptu dehumanizace (tam, kde se aplikace s daty zcela míjela, jsem autora/autorku upozornila). Nyní si otázky položte znovu - více strukturovaně a při prostudování více než 100 odpovědí k jedné sociální kategorii. Odpovědi budeme diskutovat na setkání 6.4./9.4.

    Někteří z vás odevzdali popisy emailem. V případě, že se popisy vztahovaly k zadaným sociálním kategoriím, byly zahrnuty do tabulky. V případě, že jste nenásledovali instrukce a zadávali odlišné sociální kategorie, vaše popisy nebyly zahrnuty.

  • Hodnoty

    ÚKOLY PRO SEMINÁŘ

    1) Udělejte si následující aktivitu k identifikaci osobních hodnot.

    Osobní hodnoty

    1. Napište si přibližně 20 různých hodnot (významných témat), které vnímáte, že se nějak vyskytují ve vašem životě.
    2. Představte si, že se poloviny z nich musíte vzdát. Takže, 10 hodnot vyškrtněte.
    3. Ze zbylých 10 položek vyřaďte po další úvaze ještě 5. Zbude vám 5 hodnot.
    4. Těchto 5 hodnot seřaďte podle pořadí důležitosti.
    5. Odpovězte si na otázky: Jak jste se při identifikaci, zařazování, pojmenovávání a vyřazování hodnot cítili? Jak snadné to bylo? Nakolik se hodnoty z finálního seznamu projevují ve vašem každodenním životě? Připomeňte si konkrétní situace z posledních dnů, které demonstrují významnost daných hodnot. Jak konzistentní hodnoty ve finálním seznamu jsou, jakých oblastí se týkají? Jak konzistentní s hodnotami je vaše chování?

    2) Požádejte 1-2 lidi ve vašem okolí o realizaci stejné aktivity. Sdílejte své odpovědi na otázky v bodě 5, případně i výsledný seznam. Dospěli jste ke shodám či rozdílům? Bylo to (shody/rozdíly) pro vás překvapující?

    3) Vyplňte si dotazník SVS 57 (viz příloha). Ve wordovské verzi je na poslední stránce uvedeno přiřazení položek k hodnotám. Cílem je, abyste nahlédli do logické struktury přístupu Schwartze, o němž následně budu v přednášce hovořit. Porovnejte si výsledky v dotazníku SVS s výsledným seznamem předcházející aktivity.

  • Kvalita života

    ÚKOLY PRO SEMINÁŘ

    1)  Vyzkoušejte si dotazníky kvality života (Moodle).
    2) Zamyslete se nad vztahem těchto nástrojů a nástrojů na měření hodnot.
    3) Jak souvisí kvalita života s psychologickou praxí?