Literatura pro děti a mládež
Osnova témat
-
-
Během úvodní hodiny se seznámíme, sdělíme si praktické informace o cílích a průběhu kurzu a získávání četby na seminář a snad se i stihneme podívat na několik ukázek dětské literatury a vyzkoušet si aktivitu KMENY A KOŘENY.
Důležité!
Abyste na konci semestru získali atestaci, je třeba splnit následující podmínky:
1) aktivně se semináře účastnit (tzn. číst zadané texty a diskutovat o nich, případně dostatečně přesvědčivě znalost těchto textů předstírat; plnit průběžně zadané úkoly) - povolené jsou max. 3 absence,
2) na konci semináře krátce prezentovat skupinový projekt - lze si přitom vybrat jednu z následujících forem:
a) interpretace vybrané dětské knížky/knížky pro mládež (včetně reflexe, jakou metodologii jste při interpretaci využili),
b) příprava didaktického materiálu s využitím dětské knížky/knížky pro mládež.
-
PS: Pokud narazíte na nějakou aktualitu ze světa literatury pro děti a mládež (pozvánku na relevantní online přednášku, vydání zajímavého titulu, vyhlášení literárních cen apod.), bude více než vítáno, pokud se o ni s ostatními účastníky semináře podělíte.
A hned jedna aktualita: Učíte? Hlasujte s dětmi v soutěži Kniha dětského srdce: https://www.npmk.cz/knihovna/sukova-knihovna/suk-cteme-vsichni
-
-
-
ÚKOL: Co je to podle vás literatura pro děti a mládež? Co vám toto spojení konotuje?
Zaznamenejte si svoji vlastní předběžnou definici i svoje dojmy a zkuste je následně konfrontovat s vybranou definicí získanou ze slovníku, odborné monografie či relevantní studie. Obojí zaneste do sdíleného dokumentu zde:
https://docs.google.com/document/d/1wTA1TLgQcctOZv8F9EVGIpe-f_L6Nh-VY5AK_egN9vc/edit?usp=sharing
A konečně: popřemýšlejte, čím byste nejraději zaplnili poslední dvě prázdná místa v našem sylabu (viz tento moodle).
Bude vítáno, když si na seminář donesete také svoji oblíbenou dětskou knížku/knížku, kterou jste (rádi) četli v období dětství/dospívání.
-
-
-
Na tomto semináři se zaměříme na oblasti specifik vypravěče LDM, ale kromě "telling" se pokusíme zjistit víc i o "showing". Jak navíc fungují ve vzájemné interakci text a obraz u dětských ilustrovaných knížek, jak u bilderbuchů a jak u komiksu?
Na tento seminář si všichni povinně přečtěte knihu Daisy Mrázkové Můj medvěd Flóra a jako druhou knížku si vyberte jednu z dvojice Srdcovka/Pohoršovna.
Obrázkový domácí úkol: Vyberte si jeden z výše zmíněných titulů. Jak by podle vás vypadalo selfie, které by si pořídil*a protagonista*ka (nebo jedna z klíčových postav příběhu)? Selfie vytvořte ručně nebo digitálně pomocí libovolného editoru/programu a nahrajte do moodlu do 3. března, 21:00.
-
MRÁZKOVÁ, Daisy. Můj medvěd Flóra. V Baobabu vyd. 2. Praha: Baobab, 2011
JISLOVÁ, Štěpánka. Srdcovka. Paseka, 2023.
FISCHEROVÁ, Daniela. Pohoršovna. Ilustroval Jitka PETROVÁ. Praha: Mladá fronta, 2014.
-
-
-
Shavitová, Zohar (2018) [1986]: Ambivalentní status textů, in Jana Segi Lukavská (ed.): Dítěti vstříc: K teorii literatury pro děti a mládež. Brno: Host.
Milí kolegové,
text si přečtěte a vypište z něj (klidně v podobě zkrácené citace nebo parafráze)
1) postřehy, s nimiž nesouhlasíte nebo jsou v rozporu s tím, co jste si doteď mysleli;
2) postřehy, které považujete za přínosné, zajímavé;
3) postřehy, kterým nerozumíte.
Místa stručně okomentujte.4) Popřemýšlejte nad tím, zda znáte sami nějakou knihu pro děti/mládež, kterou by bylo možné označit za ambivalentní. Jak se ambivalentní potenciál knihy manifestuje v textu? Stačí vypsat v bodech.
Úkoly 1-4 nahrajte (tentokrát prosím už do soboty 9. 3., 21:00, abych měla čas je projít a okomentovat) do moodlu. Na semináři se zaměříme na nejzajímavější místa z vašich úkolů.
-
-
V anketě jste odhlasovali, že budeme společně číst knihu Kdo zabil snížka? Petry Soukupové.
Domácí úkol:
Přispějte do 17. 3. do "trojitého deníku" (vizte odkaz níže). Jde o variantu metody Podvojný deník, v níž ovšem kromě určitého úryvku a vlastního komentáře můžete později pracovat i s komentářem třetí osoby. Kromě svého vlastního úryvku tedy posléze (do 18. 3., 10 h) nezapomeňte opoznámkovat komentář jednoho z vašich kolegů (vyberte si jakýkoliv komentář, který vás zaujme, a nebude zatím okomentovaný od nikoho jiného). K poznámce se podepište. Pokud by na vás zbyl pouze váš vlastní komentář, opoznámkuju ho já.
-
-
-
V anketě jste si odhlasovali, že budeme číst Matochovu Prašinu. Zaměříme se zejména na první díl, ale pokud jste četli i následující dva díly, tím lépe. Zájemci mohou (zcela nepovinně) prolistovat i komiksy, které fikční svět Prašiny rozvíjejí.
Na tento seminář není žádný úkol, ale zkuste si promyslet, s kým byste rádi měli závěrečnou prezentaci.
Doporučená literatura (pokud by vás téma YA zajímalo víc):
TRITES, Roberta Seelinger. Disturbing the universe: power and repression in adolescent literature. Iowa City: University of Iowa Press, c2000. ISBN 0877457328.
CADDEN, Michael, Karen COATS a Roberta Seelinger TRITES. Teaching young adult literature. New York: The Modern Language Association of America, 2020.
-
-
-
-
Na tomto semináři si zaprvé shrneme nejdůležitější pojmy, otázky a témata, kterými jsme se během semestru zabývali. Pokud pro vás během semestru zůstalo něco nevyjasněné či zmatené, připravte si prosím své otázky, budeme se jim věnovat.
Zadruhé si popovídáme o tom, co to je čtenářská dílna, čtenářská lekce a čtenářský klub, a zkusíme si společně jednu čtenářskou lekci vymodelovat.
Na tento seminář nemáte žádný domácí úkol.
-
-
-