Osnova témat

  • Úvod

  • Základní informace a zásady práce v kurzu

    Anotace kurzu

    Cílem kurzu je rozvíjet praktické dovednosti studujících spojené s realizací vlastního kvalitativního výzkumu. Zásadní pozornost je přitom věnována především práci s daty, jejich zpracování a interpretování.  V průběhu kurzu mají studující za úkol pracovat ve skupinách na společném výzkumném projektu. Téma letošního projektu se bude dotýkat otcovství.  V rámci výzkumu se budeme zaměřovat na otázky po tom, jakým způsobem muži hovoří o roli otce, jak své otcovství prožívají a skrze jaké praktiky ho utváří. Budeme při tom sledovat případně generační rozdíly.  Zajímat nás bude, zda/jakým způsobem se proměňují představy o tom, co to znamená být otcem. Kurz je zaměřen na rozvíjení praktických výzkumných dovedností (formulace cíle výzkumu a výzkumných otázek, konstrukce topic guidu k rozhovoru, vedení hloubkového rozhovoru, etické aspekty, práce s kvalitativními daty, psaní výzkumné zprávy…). V průběhu jednotlivých setkání budou mít studující možnost reflektovat svou průběžnou práci na projektu. Cílem kurzu je provést studující celým průběhem realizace kvalitativní případové studie od formulace výzkumné otázky po napsání závěrečné zprávy vycházející z analýzy dat z rozhovorů.  

     

    Zásady práce v kurzu:

    -          Atestace vychází z průběžné práce v kurzu (viz níže). Významná část práce v hodině zahrnuje diskuzi jednotlivých kroků výzkumu a vaší průběžné práce – setkání je proto určeno pro studující, kteří jsou připraveni o daných aspektech diskutovat. Pamatujte na to, že od vaší práce se odvíjí značná část přínosu, který si ostatní mohou z kurzu odnést

    -          Informujte mě ihned o jakýchkoliv nenadálých či očekávaných komplikací, které by mohly ovlivnit vaši schopnost práce v kurzu a dodržení zadaných termínů. Moje včasná informovanost (a zdůvodnění těchto problémů) je základním předpokladem toho, abychom je spolu mohli řešit a případně našli oboustranně uspokojivé řešení.

    -          Studující jsou povinní se při zpracování veškerých úkolů držet standardů akademické práce – to se týká především práce s literaturou a odkazy. Při práci s literaturou doporučujeme řídit se citační normy Sociologického časopisu (http://sreview.soc.cas.cz/uploads/file_service/b93c01a31f8da94aff10fbe549818e0c/cs/Citacni_zasady_18072019.pdf) Jakákoliv forma plagiátorství je důvodem pro neudělení atestace. V případě, že jste si při práci se zdroji nejistí, obraťte se s předstihem na vyučující kurzu. Detailnější informace týkající se definice plagiátorství a toho, jak se mu vyhnout naleznete na: https://iss.fsv.cuni.cz/studium/bc-mgr-prace/plagiatorstvi

     -          Ačkoliv je aktivní účast na setkáních součástí atestace, pokud pociťujete jakékoliv (byť mírné) zdravotní obtíže, setkání se nezúčastňujte. Kontaktujte mě (nejdéle do 3 dnů od absence na semináři). Společně domluvíme další postup a je možné zorganizovat individuální online setkání, kde společně látku probereme.

    -          V rámci kurzu bude jako součást atestace provedení osobního rozhovoru s participantem/kou. V případě, že to situace dovolí, je možné rozhovor provádět online (za pomocí programů jako Skype či Zoom). Tuto možnost konzultujte s vyučující. Při organizaci setkání k rozhovoru zohledňujte možná rizika a myslete na ochranu sebe i participantů/tek výzkumu.

    Podmínky absolvování kurzu

    1)      Aktivní (!) účast na společných setkání (tolerována je 1 neomluvená absence). Významná část zdárného průběhu kurzu závisí na zpětné vazbě, kterou si studující poskytují navzájem. Aktivní zapojení do diskuzí je tak zásadní podmínkou úspěšného absolvování. Podmínkou takového zapojení je dodržování osnovy kurzu (tj. absolvování dílčích kroků výzkumu tak, jak jsou koncipovány v rozvrhu kurzu, abychom o nich následně mohli na setkáních diskutovat)

     

    2)      Odevzdání průběžných úkolů. V rámci semestru absolvují studující celkem 3 průběžné úkoly:

    1. Diskuze rešerše k tématu (studující odevzdaní anotaci jednoho sociálně-vědního textu, který diskutuje zkoumanou problematiku)
    2. Odevzdání přepisu jednoho provedeného rozhovoru
    3. Odevzdání tabulky s kódováním
    4. Skupinová prezentace dílčích závěrů výzkumu

     

    3)      Odevzdání závěrečné výzkumné zprávy. Zpráva představuje ucelený text kopírující logiku odborného textu – tj. 1) představí teoretický kontext, ze kterého studující vycházeli, 2) popis metodologie výzkumu, 3) studující si vyberou jedno téma/oblast/výzkumnou otázku ze svého projektu, která byly podrobena analýze, a představí svá zjištění.

    Rozsah textu: 6-7 NS (počítáno bez seznamu literatury)

    Všichni studující budou v rámci kurzu pracovat na skupinovém projektu. Druhá polovina kurzu bude zaměřena především na práci s daty. Ačkoliv budou po realizaci rozhovorů studující pracovat se všemi přepisy rozhovorů uskutečněných v rámci dané skupiny, závěrečná výzkumná zpráva je koncipována jako individuální úkol.

    Studující musí v rámci kurzu odevzdat všechny dílčí úkoly bez ohledu na bodový zisk, na který aspirují. Neodevzdání některé části vede automaticky k nemožnosti obdržet atestaci v kurzu.

     

    Termín odevzdání

    Hodnocení

    Anotace textu

    17.10.2022, 9:00

    10%

    Přepis rozhovoru

    7.11. 2022

    10%

    Tabulka s kódováním

    21.11. 2022

    15%

    Skupinová prezentace

    Dle harmonogramu

    15%

    Závěrečná práce

    18.1.2023

    50%

     

     

     

    Atestace je udělována za zisk min: 51 %

     

  • 4.10.2022

    Úvodní uvedení do projektu – seznámení se s tématem, rozdělení do skupin. Představení postupu v kurzu

  • 11.10.2022

    Budování teoretického ukotvení projektu – práce na rešerši k tématu

    povinná literatura:

    Vodochodsky, I. (2007). Patriarchát na socialistický způsob: k genderovému řádu státního socialismu. Gender, rovné příležitosti, výzkum (Gender, Equal Opportunities, Research)2(8), 34-42. https://www.genderonline.cz/artkey/gav-200702-0005_socialist-wise-patriarchy-on-gender-order-of-state-socialism.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Dv%25B9ichni%2Bt%25EDm%2Bvolantem%26sfrom%3D150%26spage%3D30

    Dudová, R. (2006). „Otcovství v pohybu.“ Pp. 160-174 in Hamplová, Dana, Petra Šalamounová, Gabriela Šamanová (eds.). Životní cyklus. Sociologické a demografické perspektivy. Praha: Sociologický ústav AV ČR. 307 s. ISBN 80-7330-082-6. https://www.researchgate.net/profile/Dana-Hamplova/publication/40353144_Zivotni_cyklus_sociologicke_a_demograficke_perspektivy/links/54818d630cf20f081e7287b6/Zivotni-cyklus-sociologicke-a-demograficke-perspektivy.pdf#page=159

    otázky k diskuzi:

    1) Jak rozumět argumentům, že otcovství je sociálně konstruované či že se jedná o sociální praktiku ?

    2) Jaké společenské procesy ovlivňují, jak lidé vnímají roli otce a jak ji utvářejí? V jakých aspektech se mohou různé generace lišit ve vnímání otcovstí (a co tyto odlišnosti způsobuje)?

    3) Jak (a proč) může sociální kontext jednotlivce (věk, socioekonomický status, rodinný stav...) ovlivnit vnímání a naplňování otcovské role?

  • 18.10.2022

    Budování teoretického ukotvení projektu – prezentace vlastní rešerše

    Úkol č. 1: Vyhledejte si aktuální (sociálně vědní) odborný text, který se dotýká studovaného fenoménu (může se jedná o teoretickou stať či empirickou studií nedávného data - nemusí se týkat nutně otcovství, ae i šířeji témat maskulinity či genderové dělbě v rodině). Mějte na paměti, že se má jednat o text z oblasti sociálních či humanitních věd! Na jeho podkladě zpracujte anotaci shrnující klíčové teze/závěry/myšlenky textu (formou plynulého textu v rozsahu max 1NS) a min 2 otázky či výzkumné problémy, ke kterým vás text inspiroval

    Termín odevzdání: 17.10.2022, 9:00

  • 25.10.2022

    Konstrukce topic-quidu k rozhovorům, úskalí vedení rozhovorů

    Na seminář si připravte seznam témat, která považuje pro rozhovor s vašim participantem/kou za klíčová

  • 1.11.2022: kurz se fyzicky neschází. Čas je určený pro realizaci a přepis rozhovoru

  • 8.11.2022

    Etické aspekty kvalitativního výzkumu

    Povinná literatura:

    Guillemin, Marilys, Lynn Gillam (2004): „Etika, reflexivita a „eticky důležité okamžiky“ ve výzkumu.“ Biograf 35: 11-31.

    Gronfors, M. (2000): „Od scientistní sociální vědy k zodpovědnému výzkumu: Poučení z výzkumu finských Romů.“ Biograf 23.

    Úkol č. 2: Odevzdání anonymizovaného přepisu rozhovoru

    Termín odevzdání: 7.11.2022

  • 15.11.2022

    Práce s daty. Principy třídění a kódování dat. Možnosti využití softwaru pro práci s kvalitativními daty.

    úkol č. 3: odevzdání codebooku a tabulky s kódováním

    1) code book (jedná se seznam kódů s jejich popisem). Tj. u každého kódu, který si utvoříte v 1-3 větách popíšete, jaké momenty v rozhovorech jste jím kódovaly. Stačí skutečně jen velmi stručně a polopaticky (např. kód "omezení" - používám ve všech případech, kdy participant/ka hovoří o tom, že cítí omezována restrikcemi spojenými s očkováním")

    2) tabulku s otevřeným kódováním. Postupujte následovně:
    Na disk jsem každému nasdílela rozhovory provedené v rámci vaší skupiny. Pokud vám nepřišel nasdílený odkaz nebo budete mít problém se k datům dostat, dejte mi prosím vědět. 
    -Všechny rozhovory si nejprve pečlivě přečtěte
    -Proveďte otevřené kódování na základě témat objevujících se v rozhovorech
    -Zaneste kódy a citace do tabulky (v excel nebo textovém editoru). Na horním řádku jsou uvedeny kódy, ve svislém řádku jednotlivé rozhovory. Příklad vizualizace najdete v Moodle.

    termín odevzdání: 21.11.2022 

  • 22.11.2022

    Práce s daty I. - identifikace a diskuze významných momentů

     

  • 29.11.2022

    Práce s daty II. – prezentace zjištění a formulace argumentů

  • 6.12.2022

    Kurz se fyzicky neschází - čas je vyhazen pro přípravu prezentace

  • 13.12.2022

    Hodina z důvodu nemoci vyučující zrušena. Prezentace se přesouvají na příští týden.



  • 20.12.2022

    skupinová prezentace dílčích závěrů projektu

  • Závěrečná zpráva - deadline odevzdání 17.1.2023