Osnova témat

  • Evropský symbolismus na moderním divadle (a v dramatu)

     

    Dějiny evropského divadelního symbolismu jsou dějinami propadáků. Zejména pak toho francouzského, který se ovšem (zároveň) stal svého druhu elitním představitelem této oblasti evropské (divadelní) moderny.

    V tomto kurzu se proto zaměříme zejména na divadelní aktivity francouzských symbolistů (s přirozeným dialogem s dalšími evropskými kulturami: zejména ruskou, německou či českou). Nahlédneme na fungování a roli modernisticky laděného uvažování o divadle v evropských kulturách, na proměnu a zrod moderního divadla a dramatu v prostředí koncem a přelomu 19. a 20. století.

    V kontextu francouzské společnosti a kultury (haussmanovské proměny Paříže, literární hnutí "Parnasse" apod.) budou představeny divadelní aktivity uměleckých kroužků a produkce tehdejších kabaretů (Chat Noir a jeho tvůrci: Allais, Salis, Coquelin aj.), včetně fascinace modernistů stínovým a loutkovým divadlem, dále pak pokusy o vytvoření symbolistní (experimentální) divadelní scény (Fortovo "Théâtre d'Art"), ale též počátky divadelní režie v tomto prostředí (Lugné-Poe). Podrobněji bude sledována dramatická tvorba inspirativních autorů, a to jak francouzských (Villiers de l’Isle-Adam, Mallarmé, Dujardin, Péladan, ale i Jarry), tak belgických (Maeterlinck, Verhaeren).

  • materiály k četbě a ke studiu:

     

    Základní literatura k symbolismu:

    BRODSKÁ, Božena: Les Ballets russes. NAMU, Praha 2001.

    COBLENCE, Françoise: Dandysmus. Eroika, Praha 2003.

    DEÁK, František: Symbolistické divadlo. Tatran, Bratislava 1996.

    DUSIGNE, Jean-François: Le Théâtre d'Art (aventure européenne du XXe siècle). Théâtrales, Paris 1997.

    GORCEIX, Paul: Maurice Maeterlinck. Le symbolisme de la différance. St.-Pierre-du-Mont, éditions Interuniversitaires, 1997, 280 pp.

    HYVNAR, Jan: Francouzská divadelní reforma. Praha 1997.

    CHRISTOV, Petr: Tak pravil Jarryho Zelený pták (glosy ke třem překladům glos). Theatralia. 2012, roč. 15, č. 1, s. 151-168.

    KLEIN, Pavel; KŠICOVÁ, Danuše: Symbolismus na scéně MCHAT (režijní koncepce K. S. Stanislavského, Brno 2003.

    KORYČÁNKOVÁ, Simona; KLEIN, Pavel: Manifesty ruského symbolismu I. - V. Brno. Masarykova univerzita, Brno 2002-6.

    KLEIN, Pavel: Manifesty ruského symbolismu (Divadelní teorie V. J. Brjusova)Sborník Q. 4/2001.

    KLEIN, Pavel: Nástup secese a východiska moderní divadelní propagace (Les Ballets Russes). Divadelní revue. 4/2006. s. 27-44. 

    KLEIN, Pavel: Mejercholdova vize symbolismu (Pokus o rekonstrukci Maeterlinckovy Smrti Tintagila ve Studiu v roce 1905). Divadelní revue 3/2005.

    MAETERLINCK, Maurice: Krátké hry o smrti. Překlad, edice a doslov Petr Christov. Mníšek pod Brdy: NaKonári, 2014.

    MALITI-FRAŇOVÁ, Eva: Ruská symbolistická dráma. Zbornik hier. Bratislava, Tália Press 1997.

    MALITI, Eva a kol.: Symbolizmus v kontextoch a súvislostiach. Bratislava : Ústav svetovej literatúry SAV, 1999.

    (ed.) SCHUMACHER, Claude: Naturalism and Symbolism in European Theatre 1850 - 1918, Cambridge University Press, 1996.

    ROBICHEZ, Jacques: Symbolisme au théâtre (Lugné-Poë et les débuts de Théâtre de l'Oeuvre), L'Arche, Paris 1957.

    ŠRÁMEK, Jiří: Dějiny francouzské literatury, Brno 1996.

     

    Výběry textů (próza, poezie, hry + předmluvy/doslovy):

    ALLAIS, Alphonse: Krásná neznámá, Odeon, Praha 1981.

    (ed.) Absintová panna, aneb Smích pařížských kabaretů, Tichá Byzanc, Praha 1997.

    BALVÍN, J., FRYČER, J., POKORNÝ, J.: Kniha o kabaretu, Praha 1988.

    DUJARDIN, Edouard: Lístek rozmarýny (orig. Les lauriers sont coupés), Odeon, Praha 1970.

    (ed.) FISCHER, Jan O.; Vondrovic, Tomáš: Smích a písně Montmartru, Československý spisovatel, Praha 1982.

    (ed.) FRYČER, Jaroslav: Neznámý parnas, Odeon, Praha 1988.

    JARRY, Alfréd: UBU (divadelní hry, texty), KRA, Praha 1993.

    LAFORGUE, Jules: Kosmické klauniády, Odeon, Praha 1985.

    L’ISLE-ADAM, Villiers de: Noc pod gilotinou, Brno 1994.

     

    Divadelní hry (seznam možno přirozeně doplňovat i o další tituly a autory):

    Paul Claudel: Saténový střevíček; Zvěstování panně Marii; Polední úděl

    Maurice Maeterlinck: Pélleas a Melissanda; Vetřelkyně; Slepci; Nitro; Modrý pták; Sestra Beatrice; Smrt Tintagilova; Princezna Maleina

    Emile Verhaeren: Svítání; Filip II

    Stéphane Mallarmé: Faunovo pozdní odpoledne; Herodias

    Villiers de l’Isle-Adam: Axel [FR]

    Edouard Dujardin: Legenda o Antonii (trilogie - Antonia; Rytíř z dávných dob; Konec Antoniin); Mystérium o bohu mrtvém a znovu vzkříšeném; Věčný návrat

    Elémir Bourges: Soumrak bohů (Le crépuscule des dieux)

    Josephin Pélladan: Synové hvězd; Kníže byzantský

     

    hudba k poslechu i jako kulisa k četbě a studiu:

    • Richard Wagner
    • Claude Debussy
    • Hector Berlioz
    • Igor Stravinskij