Osnova sekce

  •  

    Dějiny evropského divadelního symbolismu jsou dějinami propadáků. Zejména pak toho francouzského, který se ovšem (zároveň) stal svého druhu elitním představitelem této oblasti evropské (divadelní) moderny.

    V tomto kurzu se proto zaměříme zejména na divadelní aktivity francouzských symbolistů (s přirozeným dialogem s dalšími evropskými kulturami: zejména ruskou, německou či českou). Nahlédneme na fungování a roli modernisticky laděného uvažování o divadle v evropských kulturách, na proměnu a zrod moderního divadla a dramatu v prostředí koncem a přelomu 19. a 20. století.

    V kontextu francouzské společnosti a kultury (haussmanovské proměny Paříže, literární hnutí "Parnasse" apod.) budou představeny divadelní aktivity uměleckých kroužků a produkce tehdejších kabaretů (Chat Noir a jeho tvůrci: Allais, Salis, Coquelin aj.), včetně fascinace modernistů stínovým a loutkovým divadlem, dále pak pokusy o vytvoření symbolistní (experimentální) divadelní scény (Fortovo "Théâtre d'Art"), ale též počátky divadelní režie v tomto prostředí (Lugné-Poe). Podrobněji bude sledována dramatická tvorba inspirativních autorů, a to jak francouzských (Villiers de l’Isle-Adam, Mallarmé, Dujardin, Péladan, ale i Jarry), tak belgických (Maeterlinck, Verhaeren).