Metakognitivní schopnosti a jejich rozvíjení
Osnova sekce
-
Podmínky zápočtu
- Docházka – povinná
- Aktivní účast: je třeba dávat pozor (ne mobily ani ntb), reagovat na dotazy a aktivně se účastnit skupinových úkolů:)
- Splnění všech povinných domácích úkol
-
Cíl: klasifikace kognitivních funkcí; porozumění struktuře paměti; vztah kognitivních a metkognitivních funkcí.
Studijní materiály: dizertace kapitola 2.1.1 a 2.1.2, Video: MBTI Personality Types: An Introduction, Video: Working Memory | Baddeley & Hitch 1974 | Memory | Cognitive Psychology
Očekávané znalosti a dovednosti po absolvování tématu 1:
Co jsou to kognitivní funkce.
Co neurovědně orientovaní autoři řadí mezi exekutivní funkce.
Co je to paměť a jaké má komponenty.
Doplňkové znalosti:
MBTI Perosnality Types a jejich vztah ke kognitivním funkcích?
-
Cíl: Získat povědomí o důležitosti tréninku pracovní paměti, vyzkoušet si vlastní trénink
Studijní materiály:
Dizertace: kapitola 7.1
Program ZOO memory campaign
Očekávané znalosti a dovednosti po absolvování 2. tématu:
Porozumění důležitosti tréninku pracovní paměti
Získání přehledu o možnostech tréninku pracovní paměti
Vlastní zkušenost se svou pracovní pamětí:)
Doplňkové znalosti:
Program Cogmed
-
Cíl: Reflexe vlastní tréninkové zkušenosti a seznámení s dalšími možnostmi kognitivního rozvoje
•https://www.psytoolkit.org - lessons -
Cíl: porozumění pojmu metakognice, jeho vývoji a jednotlivým složkám; porozumění pojmu kognitivní regulace
Studijní materiály: článek metakognice 1. kapitola
Očekávané znalosti a dovednosti po absolvování 3. tématu:
Jaký je rozdíl mezi kognitivními a metakognitivními procesy.
Porozumění rozdílu mezi deklarativní a procedurální složkou metakognice.
Jaké složky má metakognice podle novějších teorií.
Jak metakognici aktivovat během výuky
-
Cíl: seznámit se podrobněji s dvěma metodami, které rozvíjejí metakognici. Jedná se o Feuersteinovo instrumentální obohacování a Jzykový trénink dle Elekonina
Odkazy na výcviky:
http://elkonin.cz/https://kps.pedf.cuni.cz/katedra-psychologie/skolici-centrum-a-atc-feuersteinovy-metody/
Studijní materiály:
https://www.togga.cz/umeni-zprostredkovaneho-uceni/
-
Cíl: Cílem je prakticky si vyzkoušet vybrané metody pro rozvoj metakognice
odkaz na myšlenkové mapy: https://docs.google.com/presentation/d/19HuIyRzCTcgfj2vpXP1aX4LU3n4ZKI-uEWgAeeAsLec/edit?usp=sharing
Metoda INSERT
Myšlenkové mapy
Metoda FIE
-
- Kurz má povinnou účast
- V případě, že se opravdu nemůžete dostavit, je třeba si pečlivě prostudovat materiály k dané hodině a splnit náhradní úkol (odevzdat pomocí moodlu)