Oborová didaktika - matematické aktivity a soutěže
Osnova sekce
-
Na této stránce http://www.matematickaolympiada.cz/ jsou všechny informace týkající se olympiády. Projděte si je. Měli byste být schopni pohovořit o tom, jak je organizována a jakým systémem se tvoří/jsou vybírány úlohy, jaké jsou kategorie apod.
Do setkání 2.4. PS, 26.4. KS si prostudujte informace týkající se další soutěže Matematický klokan (http://matematickyklokan.net/index.php). Opět základní informace o tom, co to je, pro koho to je, jaké úlohy tam jsou, kdo je vymýšlí či vybírá apod.
-
Vyberte z M. Klokana úlohy odlišné obtížnosti (jinak bodově hodnocené). Vyřešte je a popište, jakým způsobem bylo podle vašeho názoru dosaženo vyšší náročnosti. Komentujte. Opět každý udělá jedno vlákno a ostatní komentují.
-
Každý založte jedno vlákno a do něj vložte základní popis (včetně ilustračních úloh) nějaké další soutěže týkající se matematiky. Buď že je vám známa, nebo že jste na ni někde narazili. Nestačí odkaz na stránky - je třeba udělat jasné shrnutí, aby všichni pochopili, o co se jedná, i bez studia dané stránky.
-
Vyřešte zadání úloh pro 7. a 8. ročník letošní Pythagoriády. Přineste s sebou na seminář.
-
-
Níže najdete záznam ze semináře 19.3.2019, který vedl. doc. Boček z MFF. Doc. Boček má celoživotní zkušenosti s Matematickou Olympiádou a při její organizaci je činný dosud.
Studenti KS: Podívejte se na záznam. V průběhu semináře doc. Boček několikrát zadal a řešil úlohy. Po zadání každé takové úlohy si video zastavte a zkuste si úlohu nejdříve vyřešit sami. I kdybyste ji nevyřešili, alespoň budete lépe připraveni pochopit následující řešení.
Na další setkání si přineste nějakou úlohu s olympiády (možno si v R302 zapůjčit nějakou ročenku MO, PS studenti ji už mají) - vyberte si úlohu, která vás něčím zaujala, a řešte ji, pokud možno více způsoby. Pak pro ni vymyslete nějakou návodnou úlohu/úlohy. Studenti PS to přinesou na setkání 2.4. Studenti KS to vloží níže do diskuse. Ostatní si to prostudují před dalším seminářem a přinesou si otázky a poznámky. Autoři dané práce budou připraveni na ně odpovědět.
-
Každý si vybere nějakou úlohu z MO (viz výše). Založí své vlákno a do něj nahraje úlohu, její řešení (více způsoby) a návodné úlohy s řešením a komentářem. Ostatní si to prostudují - mohou komentovat již předem nebo až na setkání 26.4., kdy budou autoři na tyto komentáře reagovat.
-
V tomto oddíle navrhujte úlohy do matematické soutěže pro žáky 4. a 5. ročníků Matematické putování. Ke každé úloze založte zvláštní vlákno, aby se k úloze mohli vyjádřit ostatní.
Můžete vycházet z online zdrojů:
Zadání Matematického klokana (http://matematickyklokan.net/index.php/soubory-ke-stazeni/category/2-sborniky), archiv zadání Matematického putování (http://kmdm.pedf.cuni.cz/soutez/download.html), případně zdroje jako e-matematika.cz (http://www.e-matematika.cz/sbirka-prikladu/#zs)