Gender a školství
Osnova témat
-
Kurz aplikuje základní genderové koncepty do vzdělávací oblasti. Prostřednictvím kurzu se studující seznámí s genderovou perspektivou při pohledu na školní vzdělávání, s riziky genderových stereotypů ve vzdělávání a s možnými postupy při prosazování genderové rovnosti ve vzdělávání.
-
1. Historie školního vzdělávání z genderového hlediska, struktura vzdělávacího systému v České republice, identifikace charakteristických znaků a naznačení jejich genderového rozměru
-
-
3. Pojetí genderově citlivé výchovy a genderově neutrální výchovy, školská politika rovných příležitostí žen a mužů, politika genderové rovnosti ve vzdělávání v zahraničí a v ČR
-
4. Fyzický prostor školy z genderového hlediska, determinace školních aktivit fyzickým prostorem aktivity
-
5. Kurikulární dokumenty z genderového hlediska, genderovanost školních předmětů a aktivit, rámcové vzdělávací programy a genderová rovnost
-
6. Genderové zatížení učebnic, roviny možného zatížení (učivo, příklady, ilustrace, jazyk), principy genderově nestereotypních učebnic
-
7. Zastoupení žen a mužů v učitelství, feminizace učitelství, zastoupení žen a mužů podle stupňů škol, aprobací a pracovních pozic, skleněný strop a skleněný výtah, rozdíly ve finančním odměňování žen a mužů v učitelství (gender pay gap)
-
8. Koedukované školy, genderové aspekty struktury a dynamiky školních tříd, vyjednávání maskulinity a femininity
-
-
10. Pedagogická komunikace mezi vyučujícími a studujícími, rozdíly ve frekvenci a obsahu, genderové aspekty pedagogického hodnocení, učitelské představy dívek a chlapců
-
11. Genderová segregace vzdělávacího systému, vnímání „ženských“ a „mužských“ povolání, genderové stereotypy v kariérovém poradenství, dívčí a chlapecká volba povolání
-
-
13. Aktuální projekty prosazování genderové rovnosti v českém školství, aktivity MŠMT a neziskových organizací