Úvod do vzdělávací politiky LS 2019
Topic outline
-
- Seznámení se studijními povinnostmi a organizace kurzu
- Přehled základních témat kurzu (cíle, nástroje, aktéři, výsledky)
- Úvodní otázky k zamyšlení
-
- Jak se učíme
- Co vše nás ovlivňuje
- Různé typy vzdělávání
- Co ovlivňuje výsledky vzdělávání
- Vzdělávací politika - vymezení; praxe vs. vědecká disciplína; školská a vzdělávací politika; různé dimenze politiky
Základní literatura:
Veselý Arnošt. „Vymezení pojmu vzdělávací politika“ In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. (kapitola 1)
Veselý Arnošt. „Konceptuální rámec vzdělávací politiky. Jak analyzovat vzdělávací výstupy, výsledky, efekty. In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. 2015. (kapitola 2)
-
- Smysl a účel vzdělávání
- Různé úrovně vzdělávacích cílů
- Proměny vzdělávání
Základní literatura:
Veselý, A. 2013. Cíle vzdělávání v České republice. Řízení školy, 10(6), 8-12.
-
- Typy škol
- ISCED
- Terciární vzdělávání, další vzdělávání
- Počty škol a učitelů
- Základní školská legislativa
Základní literatura:
Špačková, Z. „Organizační uspořádání vzdělávacího systému.” In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. 2015 (kapitola 5)
Další literatura:
MŠMT. Statistická ročenka školství – výkonové ukazatele 2017/18.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v aktuálním znění
Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), v aktuálním znění
-
- Kdo a jak řídí školství v České republice
- Nastavení kompetencí a zodpovědnosti v regionálním školství
- Státní správa a samospráva ve školství
- Zřizovatelé a jejich role
- Financování
- Školský rejstřík
- Alternativní způsoby řízení školství
Základní literatura:
Kitzberger Jindřich: „Řízení regionálního školství“ In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. 2015 (kap. 6)
-
- Účast na vzdělávání
- Vzdělávací aspirace a reprodukce vzdělávacích nerovností
- Role žáků a rodičů
- Výběr školy/vzdělávací dráhy (choice) a jeho determinanty
- Participace na vzdělávání (voice) a její podoby
- Postoje žáků a rodičů ke vzdělávání
Základní literatura:
Rudolfová J., M. Mouralová, V. Pavlovská. Rodiče jako veřejněpolitičtí aktéři (rukopis). 2015. (dostupné v moodle)
-
- Jakým způsobem je možno řídit či ovlivňovat vzdělávací politiku
- Nástroje vzdělávací politiky: přehled
- Financování
- Legislativa
- Strategické plánování
- Kurikulum
Základní literatura:
Kohoutek, Jan: „Nástroje ve vzdělávací politice (přehled)“ In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. 2015. (kap. 10)
Páleníková Markéta: „Financování regionálního školství“ In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. 2015. (kap. 11)
-
- Význam a role učitelů a jejich proměny
- Vedení, řízení a správa školy
- Dobrý učitel, dobrý ředitel
- Učitelé a ředitelé v ČR
Základní literatura:
Zelinková A. Učitelé (rukopis). 2015. (dostupné v moodle)
Mouralová M. Ředitelé (rukopis). 2015. (dostupné v moodle)
Další literatura:
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
EuropeanComission. Key Data on Teachers and School Leaders in Europe. 2013 - Creating Effective Teaching and Learning Environments : First Results from TALIS. Teaching and Learning International Survey, OECD, 2009.
-
- Systém hodnocení ve vzdělávání
- Hodnocení systému
- Hodnocení škol
- Hodnocení práce pedagogických pracovníků
- Hodnocení výsledků žáků
- Mezinárodní hodnocení výsledků a jeho zjištění
Základní literatura:
Straková Jana. „Hodnocení ve vzdělávání. Aktuální situace v ČR a v zemích OECD. In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. 2015. (kapitola 12)