Osnova sekce

  • Předmět učí studenty poznatky v zahraniční armádní tělovýchově a detailně se zabývá zabezpečením tělovýchovného procesu v AČR včetně létajícího personálu. Součástí předmětu je konkrétně objasnit materiální a metodické zabezpečení, legislativu a právní zabezpečení TV procesu v AČR, dále metodiku fyzické přípravy vojsk se zaměřením na biomechaniku, silový a rychlostní trénink včetně praktického provedení.

  • Cíle: seznámit studenty s plánováním v resortu MO

    Průběh: popis IPPŘ, vysvětlení postupu v APVVP, spuštění, přechod na týmový web, zadávání akcí, práce s akcemi a vyhodnocení

    Klíčová slova: IPPŘ, APVVP

    Otázky: cíle plánování, weby, postupy, zadávání dat a vyhodnocení

  • Cíle: Vysvětlit studentům ochranu utajovaných informací, bezpečnostní způsobilost a obecnou administrativu příslušníka resortu MO.

    Průběh: Teoretické seznámení studentů s ochranou utajovaných informací, bezpečnostní způsobilostí a obecnou administrativou příslušníka resortu MO.

    Klíčová slova: utajované informace, bezpečnost

    Otázky:

    Kolik a jaké máme stupně bezpečnostní způsobilosti?

    Jaký stupeň bezpečností způsobilosti není závislý na státním občanství ČR?

    V jakém zákoně je ukotvena ochrana utajovaných informací?

  • Cíl: seznámení s metodickým zajištěním a organizační strukturou TV služby v rámci ReMO. Součástí jsou i návrhy k motivaci podřízených a odborníků TV procesu.

    Průběh: Jaká je nejobecnější úloha NTV na útvaru. Kdo a za co je v TV zodpovědný. Systém služební TV z pohledu velitelského/odborného a metodického.

    Klíčová slova: Instrukčně-metodické zaměstnání, mikrostruktury, metodická pomoc

    Otázky:

    Kdo je na útvaru zodpovědný a výcvik a TV?

    Kdo odborně řídí prapor, kdo TV službu a kdo UO?
  • Cíl: seznámení s metodickým zajištěním a organizační strukturou TV služby v rámci ReMO.

    Průběh: Mikrostruktury TV u útvaru a konotace pro praxi. Metodická shromáždění všech stupňů a jejich role.

    Klíčová slova: Odborníci TV procesu, mikrostruktury, metodická pomoc

    Otázky:

    Jakou roli má rtm. přidělený k NTV praporu?

    Jakou formou lze motivovat vedoucí TV u útvaru?

    Jakým způsobem lze využít Pomocné cvičitele?

    Jak často provádíte oficiální feedback o realizaci TV útvaru?
  • Cíle: Seznámit studenty s logistickým zajištěním tělesné výchovy a sportu v resortu MO.

    Průběh: vysvětlení podstaty dokumentů, které zasahují do
    log. procesu, seznámení s UVZ

    Klíčová slova: logistické zajištění, UVZ

    Otázky:

    Jak budete postupovat při nakupování tělovýchovného materiálu?

    Jaké máme VVP a za jakých okolností tam můžete cvičit?

    Co je plán odvelení?

  • Cíle: seznámení studentů s cílem výcviku, utvářením a rozvíjením speciální složky tělesné připravenosti nutné k létání a zvyšování odolnosti organismu proti nepříznivým fyzikálním faktorům letu.

    Průběh: vysvětlení podstaty odolnosti při přetížení, kinetóze a vlivům výškového letu včetně podporujících cvičení pro předcházení nepříznivým změnám pohybového aparátu

    Klíčová slova: létající personál, kinetóza, specifické činnosti a cvičení

    Otázky:

    Kdo je létající personál?

    Co je vhodné zařadit do profesního přezkoušení létajícího personálu?

    Co to jsou třídní zkoušky pro létající personál?

  • Cíle: tělovýchovné vzdělávání ve vybraných zahraničních armádách a jeho charakteristiky

    Průběh: tělovýchovné vzdělávání v armádě, Belgie, Německo, Rakousko, Slovensko a další, srovnání s AČR, využití poznatků v praxi

    Klíčová slova: vzdělávání, zahraniční armády

    Přezkoušení: otázky k objasnění charakteristických znaků tělovýchovného vzdělávání v zahraničí 

    Charakterizuj TV vzdělání v zahraničních armádách.

    Jaké jsou hlavní klady a zápory TV vzdělávání v zahraničních armádách?

    Srovnej TV vzdělávání v AČR a v zahraničních armádách.

  • Cíle: seznámení se systémy tělesné výchovy a sportu v zahraničních armádách

    Průběh: popis systému, prvků systému zahraničních armád v Belgii, Dánsku, Německu, Rakousku, Slovensku a další včetně srovnání s AČR a využití poznatků v praxi

    Klíčová slova: systém tělesné výchovy, zahraniční armády

    Přezkoušení: otázky k objasnění charakteristických znaků systémů TV a S v zahraničních armádách 

    Charakterizujte „systém“.

    Jaké jsou cíle, úkoly, funkce a prvky systému služební tělesné výchovy?

    Co mají systémy zahraničních armád rozdílné a co naopak společné se systémem Tv a S AČR?

    Mělo by se v našem systému na základě srovnání s ostatními něco měnit? Uveďte příklady.

  • Cíle: seznámení s testováním tělesné výkonnosti v zahraničních armádách

    Průběh: popis rozdělení, zásad a významu testování se zaměřením na zahraniční armády

    Klíčová slova: testování, zahraniční armády

    Přezkoušení: otázky k objasnění testování tělesné výkonnosti 

    Co znamená testování tělesné výkonnosti?

    K čemu slouží testování tělesné výkonnosti?

    Charakterizuj testy pro vstup do armády, uveď příklady.

    Charakterizuj testy základní tělesné přípravy, uveď příklady.

    Charakterizuj testy profesní tělesné přípravy, uveď příklady.

  • Cíle: objasnit současný stav tělesné zdatnosti v AČR na základě podstatných dat z výběru a výcviku vojáků

    Průběh: výběr vojáků pro službu v armádě, testové baterie, hodnocení vojáků v ZTP

    Klíčová slova: hodnocení, základní tělesná příprava

    Přezkoušení: otázky k objasnění charakteristických znaků ZTP 

    Co je ZTP a proč je důležitá?

    Jaký je stav tělesné zdatnosti české mladé populace a jaké to může mít důsledky pro doplňování armády?

    Jaké jsou možnosti doplňování AČR?

    Vyjmenuj a vysvětli základní legislativní rámec pro výroční přezkoušení.

  • Cíle: rozbor specifické pohybové přípravy, metodika silového tréninku. 

    Průběh: zopakování cíle fyzické přípravy v armádě, popis specifického pohybového výkonu, metodotvorné činitele, metody silového tréninky.

    Klíčová slova: pohybová příprava, rozvíjející část, silový trénink, metody, zátěžové parametry​

    Přezkoušení: otázky směřující na metodiku silové přípravy.

    Rozdělení silové přípravy

    Z čeho se odvozují zátěžové parametry silového tréninku?

    Rozdělení svalových vláken

    Co je motorická jednotka?

    Doporučené zátěžové parametry pro jednotlivé typy silového tréninku

  • Cíle: pochopení základní podstaty dynamických sil a kinematiky pohybu, rozdělení rychlosti, stanovení optimální tréninkové zátěže při tréninku rychlosti.

    Průběh: vysvětlení významu biomechaniky, vymezení mechaniky, popis kinetiky a kinematiky, rozdělení rychlosti na jednotlivé složky, zátěžové parametry při tréninku rychlosti s uvedením příkladů.

    Klíčová slova: biomechanika, kinetika, kinematiky, rychlostní trénink​

    Přezkoušení: otázky směřující k pochopení dynamických sil, rozdělení rychlosti a zátěžových parametrů při tréninku rychlosti.

    Co je kinetika a kinematika?

    •Druhy rychlosti

    Metody rychlostního tréninku

  • Cíl: Poskytnout studentům základní informace o vzpírání a detailněji popsat techniku nadhozu.

    Průběh: Praktické seznámení studentů s technikou nadhozu.

    Klíčová slova: vzpírání, silový trénink, didaktika, diagnostika

    Otázky:

    Z jakých dvou disciplín se skládá soutěž ve vzpírání?

    Vysvětlete pojem trojité propnutí.

    Na jaký druh síly nejvíce cílí vzpírání?

    Jakým (méně technicky náročným) způsobem můžeme vzpírání v tréninku nahradit?

  • Cíle: vysvětlení podstaty nelineární periodizace, supersérie a zopakování zátěžových parametrů (zátěž x počty opakování), příklady cviků a jejich kombinací

    Průběh: definice nelineární periodizace, možnosti kombinací v rámci supersérie, antagonistický přístup k tréninku, posturální a fázické svaly, příklady cviků v praxi, ECO metoda

    Klíčová slova: nelineární periodizace, supersérie, antagonistická metoda. ECO metoda

    Výstupní požadavky: znát podstatu nelineární periodizace, znát možnosti kombinace v rámci supersérií, znát cviky, které je možné kombinovat v rámci antagonistického a ECO tréninku

    Otázky:

    - Co je nelineární periodizace?
    - Uveďte alespoň dva posturální a dva fyzické svaly
    - V čem spočívá antagonistická metoda tréninku?
    - Uveďte příklad kombinace cviků v antagonistické metodě
    - V čem spočívá ECO metoda tréninku?
    - Uveďte příklad kombinace cviků v ECO metodě