Náslechová praxe v oboru německý jazyk OPNG2G105A
Osnova sekce
-
V souladu s cíli základního vzdělávání formulovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je cílem náslechové praxe v rámci observace výuky hodin němčiny sledovat kompetence pedagogicko-organizační a interpersonální:
- plánování výuky a přípravu na vyučování, průběh, strukturu vyučovací hodiny a časový limit věnovaný jednotlivým fázím hodiny (např. úvodní/ motivační fáze, prezentační fáze, procvičovací a upevňovací fáze, opakovací fáze, evaluační fáze…); zaznamenat průběh hodiny do hospitačního archu (viz příloha č. 2);
- interakce: vyučující-žáci; žáci-vyučující, např. pozornost je věnována rovnoměrně všem žákům, individuální péče žákům s určitým handicapem, objektivnost hodnocení, vytváření pozitivních interpersonálních vazeb (viz hospitační záznam – poznámka)
První instruktážní seminář k náslechové praxi se bude konat dne 9. 10. 2019 v 15:20 – povinný pro všechny studenty 1. ročníku NMag. studia. Na semináři budou předány základní instrukce k vykování náslechové praxe a dohodnut harmonogram plnění požadavků k udělení zápočtu. Dohodnuty budou další možnosti konání náslechů (např. jiné školy, než určené fakultní, možnost hospitací na škole, kde student částečně vyučuje). Před náslechovou praxí se nutné absolvovat on-line kurz, který je k dispozici na webu Střediska pedagogické praxe (ukázka osvědčení na informačním semináři). Na instruktážním semináři budou rozdány všem studentům hospitační záznamy a dány instrukce k provádění záznamů z vyučovacích hodin.
Počet studentů:
Náslechové praxe se zúčastní všichni studenti 1. ročníku NMag studia. Studentům, kteří částečně učí, bude uznána část hospitací po dohodě s garantem praxe. Po ukončení praxe studenti předloží potvrzené hospitační záznamy od vyučujících na školách, kde hospitovali, nebo kde již částečně učí (od uvádějícího vyučujícího).
Rozsah hospitací:
S vedením fakultních škol byl domluven individuální plán hospitací, tj. studenti se mohou dohodnout přímo s vyučujícími a plnit plán hospitací podle svých časových možností. Studenti mohou částečně plnit hospitace i na dalších školách, kde si domluví hospitace sami a přinesou potvrzení se souhlasem vedení školy. V průměru odhospitují studenti na školách celkem 12 vyučovacích hodin (nejlépe 16, ve zdůvodněných případech 10 hodin).
-
Náslechy probíhají v průběhu října – prosince (event. v lednu) v hodinách německého jazyka, který je vyučován jako 1. cizí jazyk nebo jako 2. cizí jazyk. Studenti hospitují na základní škole, základní škole s rozšířenou výukou němčiny, gymnáziu a střední odborné škole, pokud možno i u různých vyučujících (hodinové dotace viz Učební plány v rámcových vzdělávacích programech pro základní, gymnaziální a střední odborné vzdělávání). Ve snaze prezentovat studentům pokud možno variabilnost výuky cizích jazyků byly k hospitacím vybrány fakultní školy se zaměřením na výuku cizích jazyků (ZŠ K Milíčovu), s výukou vybraných předmětů v němčině (CLIL) a školy plnící program Německý jazykový diplom I (ZŠ Kladská), škola s bilingvní výukou a s programem Německý jazykový diplom II – úroveň dle SERR B1 – C1 (Gymnázium Thomase Manna, Střížkov) a střední odborná škola Drtinova, kde se vyučuje němčina jako 2. cizí jazyk s návazností na ZŠ i bez návaznosti. Do vzorku škol byly zařazeny fakultní školy státní i soukromé.
-
STRUKTURA A ORGANIZACE VYUČOVACÍCH HODIN
škola, třída, vyučující, počet žáků, datum
výukový materiál/lekce, doplňkové materiály, technická média
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
- seznámení s cílem/cíly hodiny: ústně, písemně na tabuli, jinak
- plnění hlavního a dílčích cílů v jednotlivých fázích hodiny: ano, ne částečně
- rozfázování hodiny: úvodní/motivační, prezentační, procvičovací, upevňovací, opakovací, evaluační, oddechová, další jiná…
- délka trvání jednotlivých fází hodin
- návaznost jednotlivých fází hodiny, vhodnost volby přechodu z jedné činnosti na druhou
- střídání činností, častost, funkčnost…
- zadání domácího úkolu: ano, ne, kdy
- využívání pomůcek – jakých, kde /ve které fázi hodiny
- frekvence poslechu (přímého/nepřímého), čtení, mluvení, psaní (pokud možno procentuální vyjádření) – rozdělit na činnost učitele a jednotlivých žáků
- využívání motivačních činitelů – jakých, jak často, ve kterých fázích hodiny…
- zasedací pořádek – neměnný, pevný v řadách, uspořádání lavic do podkovy, jinak, např. do skupin (promyšlený vzhledem k aktivitám), mění se v průběhu hodiny, část třídy vyhrazena k činnostně orientovaným aktivitám…
- využívání oddechových fází v průběhu hodiny, jak často, způsoby
- připravena časová rezerva (činnosti, které lze uplatnit na konci hodiny), pokud zůstane čas:ano, ne, uveďte příklady
-
Základní škola Praha 4, K Milíčovu 3 (metro Háje, od metra přes terasu po schodech vpravo) – němčina je na škole vyučována jako 1. i jako 2. cizí jazyk, tj. od 3. ročníku a od 7. ročníku. Jedno oddělení, které se připravuje na zkoušku Německý jazykový diplom I, má výuku od 1. ročníku vedenou rodilým mluvčím. Podle svých časových možností a možností vyučujících hospitují studenti ve všech ročnících.
Základní škola Praha 2, Kladská 1 (tramvaj č. 22, stanice J. Masaryka, nebo Ruská a po schodech nahoru) – němčina je na škole vyučována jako 1. i jako 2. cizí jazyk. 1. cizí jazyk od 1. ročníku, jako 2. cizí jazyk od 5. ročníku s využitím disponibilních a tzv. klubových hodin. Na škole působí kromě fakultních vyučujících i 2 rodilí mluvčí.
Základní škola a Gymnázium T. Manna Praha 8, (metro Střížkov, k hotelu Duo a směrem dolů vpravo) je škola soukromá původně založená Svazem Němců v Praze a středních Čechách, do které dochází převážně děti z bilingvních rodin, nebo žáci, kteří se vzdělávali v německy mluvící oblasti a přestěhovali se do Prahy s rodiči. Výuka němčiny probíhá od 1. ročníku a některé předměty, nebo jejich části jsou vyučovány v němčině (CLIL). Na škole působí 4 rodilí mluvčí. Podle časových možností mohou studenti hospitovat u všech vyučujících: předsedou předmětové komise je O. Špaček.
Střední odborná škola Praha 5, Drtinova 5 (tramvaj č. 9, 12, 20 Arbesovo nám., vpravo ulicí V. Huga, event. metro Anděl a pěšky) je odborná škola se zaměřením na státní správu a finance. Němčina je vyučována jako 2. cizí jazyk, v některých skupinách s návazností na předchozí výuku na základní škole, v některých skupinách žáci s němčinou začínají. Snahou vedení školy je, vytvářet pokud možno jazykově homogenní skupiny. Zde mohou studenti konfrontovat jazykovou úroveň dosahovanou v rámci běžné výuky 2. cizího jazyka, kdy z němčiny žáci většinou nematurují a pokud ano, tak pouze ve školní části maturity. Na škole vyučují němčinu pouze čeští aprobovaní vyučující. Škola je dobře technicky vybavena a využívá v hodinách němčiny interaktivní tabule (např. Mgr. Botlík).
Kontakty na koordinátory praxe:
ZŠ Kladská: Mgr. Ladislav Bošek (lad.bosek centrum.cz)
ZŠ K Milíčovu: Mgr. Hana Vondráčková (hana.vondrackova email.cz)
SOŠ Drtinova: Mgr. Tomáš Botlík (botlik.tomas gmail.com)
G TM Střížkov: Svobodova gtmskola.cz (ředitelka) - koordinátor Mgr. Ondřej Špaček
-
První evaluace proběhne v rámci semináře po skončení náslechů studentů na školách dne 18.12.2019 od 15:20 hodin. Studentům bude dána osnova k vypracování portfolia (příloha 2).
Závěrečná evaluace spojená s odevzdáním portfolia a celkovém vyhodnocení náslechová praxe proběhne na semináři dne 9. 1. 2020 od 15:20. Počet observačních záznamů koresponduje s počtem náslechů. Součástí portfolia je rovněž osvědčení o absolvování on-line kurzu.
Náměty k diskuzi:
- je náslechová praxe dobrou přípravou pro souvislou pedagogickou praxi I, která bude realizována v letním semestru (možnost seznámení s dokumenty, režimem školy, prací třídního učitele, výchovného poradce, popř. školního psychologa)
- jak hodnotí studenti možnost poznat různé stupně a typy škol (možnosti stravování, školní družina, klub…)
- jak byli studenti přijati na škole vyučujícími/vedením (hlášení nedostatků, nepříznivé situace apod. již během praxe)
- byli studenti seznámeni s přípravou na vyučování a plánováním výuky
- měli možnost se seznámit s pedagogickými dokumenty a učebnicovými soubory používanými pro výuku němčiny jako 1. cizího jazyka a 2. cizího jazyka
- jaké bylo klima ve třídě, jak probíhala komunikace vyučujících se žáky
- jaké styly práce, přístupy k žákům a organizační formy byly pozorovány
- byl dán prostor k rozboru hodin, nebo se omezila komunikace jen na observaci/hospitaci bez následného pohovoru
- splnil on-line kurz svoji informační funkci