Observační záznam
Osnova sekce
-
STRUKTURA A ORGANIZACE VYUČOVACÍCH HODIN
škola, třída, vyučující, počet žáků, datum
výukový materiál/lekce, doplňkové materiály, technická média
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
- seznámení s cílem/cíly hodiny: ústně, písemně na tabuli, jinak
- plnění hlavního a dílčích cílů v jednotlivých fázích hodiny: ano, ne částečně
- rozfázování hodiny: úvodní/motivační, prezentační, procvičovací, upevňovací, opakovací, evaluační, oddechová, další jiná…
- délka trvání jednotlivých fází hodin
- návaznost jednotlivých fází hodiny, vhodnost volby přechodu z jedné činnosti na druhou
- střídání činností, častost, funkčnost…
- zadání domácího úkolu: ano, ne, kdy
- využívání pomůcek – jakých, kde /ve které fázi hodiny
- frekvence poslechu (přímého/nepřímého), čtení, mluvení, psaní (pokud možno procentuální vyjádření) – rozdělit na činnost učitele a jednotlivých žáků
- využívání motivačních činitelů – jakých, jak často, ve kterých fázích hodiny…
- zasedací pořádek – neměnný, pevný v řadách, uspořádání lavic do podkovy, jinak, např. do skupin (promyšlený vzhledem k aktivitám), mění se v průběhu hodiny, část třídy vyhrazena k činnostně orientovaným aktivitám…
- využívání oddechových fází v průběhu hodiny, jak často, způsoby
- připravena časová rezerva (činnosti, které lze uplatnit na konci hodiny), pokud zůstane čas:ano, ne, uveďte příklady