Osnova témat

  • Úvod

  • Téma 1

    28. 2. 2016

    Popis pravých dislokací v české lingvistice

    Úkol: Přečtěte si text M. Havlíka a J. Hoffmannové.

  • Téma 2

    7. 3.

    Pojetí dislokací v zahraniční lingvistice

    Zpravodajové k textům:

    Hanka: kritéria klasifikace vytčených struktur u Hoffmannové a Havlíka

    Kateřina: Ashby (francouzština)

    Tomáš: Ziv (angličtina)

    V případě, že připravíte handout, pošlete jej e-mailem na eva.leheckova@ff.cuni.cz do úterý 12:00.

  • Téma 3

    14. 3.

    Pojetí dislokací v zahraniční lingvistice

    Zpravodajové k textům:

    Kateřina: Ashby (francouzština)

    Adam: Guo (čínština)

    Martin: Villalba (katalánština a španělština)

    V textech se zaměřte na:

    a) definiční rysy dislokací, popřípadě afterthoughts, s nimiž autoři pracují

    b) typické příklady, na nichž tyto rysy ukazují/vymezují

    c) tvrzení, která vás zaujmou, tj. která jsou v kontrastu s tím, o čem jsme zatím mluvili, popřípadě taková, která jsme ještě vůbec nezmínili.

    Pokud budete mít handout, zašlete ho nejpozději v úterý do 11:00, abychom stihly vytisknout.

     

  • Téma 4

    21. 3.

    Pojetí dislokací v zahraniční lingvistice

    H. Gabrielová: Vorreiter (přílepky a vlepky)

    to, co zbude z předchozí hodiny

    Shrnutí: pracovní vymezení dislokací - prototypické rysy a prototypické příklady

  • Téma 5

    28. 3./4. 4.

    Příprava empirického výzkumu

    Oral2013 v LINDATu: https://lindat.mff.cuni.cz/repository/xmlui/handle/11234/1-1848

    1. Jedna skupina (Adam, Tomáš) připraví handout s popisem, jak přemýšleli při vyhledávání dislokací v ORALu, a v případě úspěšného vytěžení s nějakými a) typickými a/nebo b) překvapivými/bizarními příklady.

    2. Druhá skupina (Hanka, Katka, Magdalena) vytvoří na základě odborné literatury tabulku s kritérii pro identifikaci pravých dislokací a podobných jevů.

    Handouty zaslat do úterý 12:00.

    Cílem příštího semináře bude: a) získat korpusová data pro anotaci, b) dohodnout se na rysech, které budeme anotovat, c) rozdělit si anotaci - v dalším týdnu se seminář konat nebudeme, budeme anotovat :-)

  • Téma 6

    11. 4.

    Seminář se nekoná, Týden diverzity.

    Jdeme na lingvistické přednášky konference Interakce v socio-kognitivní, antropologické a historické perspektivě.

    Program zde: http://interakce.ff.cuni.cz/cs/program/

  • Téma 7

    18. 4.

    Diskuse o anotačním postupu. Výsledek: upravená kritéria pro anotaci - viz přiložený dokument.

    Úkol na 25. 4.: každý podle manuálu oanotuje a přinese na hodinu 10 dokladů z ORALu.

  • Téma 8

    25. 4.

    Budeme diskutovat o anotovaných dokladech a směřovat k anotátorské shodě.

  • Téma 9

    2. 5.

    Hodina věnovaná korpusovým datům k pravým dislokacím.

    Úkol na 9. 5.: přečíst si článek Kalbertodt et al. (2015) - viz složka články k PD - o experimentálním výzkumu PD

  • Téma 10

    9. 5.

    Experimentální výzkum pravých dislokací

    Porovnání výzkumu PD v němčině a v češtině - diskuse o možnostech replikace

    Nahrávky si můžete stáhnout a poslechnout zde:

    https://www.dropbox.com/sh/g6fadmm11ncrve2/AABKMzHHUSc4MjgDcyo4z7xIa?dl=0

  • Téma 11

    16. 5.

    Seminář se nekoná - anotace korpusových dat z ORALu jako požadavek na zápočet (bude upřesněno)

    23. 5. ve 13:00 hod. v č. 26: náhradní a poslední seminář = shrnutí anotace ORALu a výhled designu pro ostrou verzi experimentu (+ udělování zápočtů :-))

  • Literatura

    Prozatímní výběr literatury.