Od Rodokapsu k Rozsévačce ZS 2012/2013
Section outline
-
Požadavky k atestaci:
- docházka (max. 3 absence)
- prezentace synopse vybraného díla v hodině
- ukázka z fiktivního románu z r. 1927 (Fiktivní román by se měl skládat ze tří částí. Ze stručného shrnutí první poloviny fiktivního románu, prostřední kapitoly a shrnutí zbytku děje, každá část po cca. 1500 znacích. Klíčové je, aby se text držel zvoleného žánru, aplikoval jeho postupy a dobovou řeč. Součástí románu je samozřejmě i jméno fiktivního autora, titul a podtitul díla. Modelový příklad zde v příloze.)
Užitečné odkazy:
-
3.10. ÚVODNÍ HODINA
-
10.10. SVĚT SEŠITOVÝCH ROMÁNŮ (RODOKAPS, ROMÁNOVÉ NOVINKY, LIST PANÍ A DÍVEK, HVĚZDA, ČTENÍ PRO ŽENY APOD.)
V této hodině nahlédneme do útrob nejvěhlasnějším časopisům z produkce populární. Každý prolistuje svým časopisem (případně bude zvědavý a podívá se i na jiné) a promyslí:
- kdo je předpokládaný čtenář
- jak vypadá grafická úprava (jak je dělaná, na co je kladen důraz, působí konvenčně/lacině/ etc.)
- jaká je struktura čísla a jaké typy článků či textů časopis obsahuje (nevynechejte ani dopisy čtenářů či reklamy apod.)
Časopisy:
- List paní a dívek: kolegyně Bodanská, Bognárová a Fialová
- Románové noviny: kolegyně Fílová, Horáková, Kárná a kolega Hron
- Rodokaps: kolegyně Kašičková, Koutná, Krejcarová a Marková
- Rozsevačka: kolegyně Matiasovitsová, Merthová, Mohylová a Slavíková
- Československá žena:kolegyně Smějsíková, Tomášková, Turčeková a kolega Valošek
- Hvězda: kolegyně Voříšková, Zpěváčková a Žbirková
Připravte si opět maximálně pětiminutové představení časopisu, při představení se zaměřte na výše zmíněné body.
Poznámka: K časopisům jsem vás přiřazovala nahodile, pokud byste se chtěli jakkoli vyměnit, změny jsou možné, ovšem za předpokladu, že zachováte proporčnost - aby pak např. Rodokaps nepředstavovalo 7 lidí a Rozsevačku jeden.
-
17.10. DETEKTIVNÍ A DOBRODRUŽNÁ ČETBA
V této hodině se budeme zabývat dobrodružnou a detektivní četbou. Pokusíme se zformulovat pravidla žánru a podíváme se, jak tato pravidla naplňují vybrané prózy, které budeme číst.Na hodinu si prosím přečtěte:
- minimálně jednoho Cliftona (v případě času a zájmu se pochopitelně nemusíte omezovat na jedinou povídku) [synopse "Šíleného lékaře" Nikola Krejcarová; "Bažiny springfontainské" Blaga Dimitrová; "Mrtvoly bez hlavy" Kristýna Merthová]
- povídku Adolfa Hoffmeistera Záhada bílé knihy [synopse: Klára Matiasovitsová]
- povídku Karla Čapka Šlépěje [synopse: Marie Smějsíková]
Úkoly:
- zamyslete se nad tím, zda můžeme tyto prózy pokládat za detektivky - čím např. naplňují či porušují pravidla žánru
- každý si na úvod připraví jméno slavného detektiva (z libovolného časového období) a zkusí vymyslet pravidlo, které by správná detektivka měla dodržet
-
24.10. ČERVENÁ KNIHOVNA
V této hodině se budeme zabývat čtením pro ženy čili tzv. červenou knihovnou. Opět se podíváme na základní rysy a specifika žánru a na to, jak se uplatňují v prózách, které budeme číst.
Četba:
- M. Radoměrská: Světlo jeho očí / V. Neubauer: Sextánka (romány jsou poměrně rozsáhlé, proto není nutné číst oba, pro představu o dobové ČK bude stačit jeden)
- I. Ostravská (J. Jabůrková): Dítě lásky
Úkoly:
- vymyslete typickou zápletku z červené knihovny, neomezujte se na období 20. či 30. let, ale klidně využijte i témata z dnešní doby
SYNOPSE:
Jožka Jabůrková: Dítě lásky [Michaela Zpěváčková]
Maryna Radoměřská: Světlo jeho očí [Adéla Koutná]
Vilém Neubauer: Sextánka [Michaela Kašičková]
-
31.10. V ZÁJMU OBECNÉ MRAVNOSTI. EROTICKÁ LITERATURA A JEJÍ POTÍRÁNÍ
Tématem semináře bude vztah zakázaného a povoleného, v našem případě prvorepublikových erotických tisků a cenzury.
Vzhledem k unikátnosti textů doporučujeme prolistovat vše, minimálně však Otakara Hanuše.
V synopsích se prosím zaměřte na:
a) typické prvky erotického vyprávění, klišé, stereotypy, narativní strategie
b) "skandální místa" - co a proč na nich mohlo dráždit cenzuru?
Úkol: Vyberte si jedno dílo české nebo světové literatury, které bylo postiženo cenzurou (zákaz / škrty / likvidace apod.), a vysvětlete, proč se stalo nežádoucí četbou.
SYNOPSE
Otakar Hanuš: Já jsem vinna (1923) [Aneta Slavíková]
Bedřich Böhnel: Ironický původ (1922) [Daniela Bodanská]
Krásná hříšnice (1909) s. 1-24 [Barbora Mohylová]
-
7.11. POČÁTKY ČESKÉHO KOMIKSU
host Pavel Kořínek
-
14.11. URBAN LEGENDS. MÝTUS O PÉRÁKOVI
ČETBA
Stančík, Petr: Pérák
Projekt Černá sanitka [odkaz níže], prolistovat knižní vydání [dostupné v každé MK].
ÚKOL
Zachytit jednu městskou legendu ze svého okolí a zkusit popsat mechanismus, kterým vznikla, a důvody její rozšířenosti a atraktivity.
SYNOPSE
Petr Janeček: Černá sanitka [Jana Marková] - Jano, představte prosím projekt Černé sanitky s důrazem na typologii urban legends.
Petr Stančík: Pérák [Tereza Tomášková] - Terezo, zaměřte se prosím na způsob, jakým Stančík pracuje se stereotypem superhrdiny.
-
21.11. MEZI SORELOU A WESTERNEM
ČETBA
Prolistovat western, typické prvky označeny červeně.
Úvodní kapitola k Luisana se probouzí.
SYNOPSE
J. Danda: Spoutaný kraj [Jiří Hron] - Jirko, zaměřte se prosím zejména na žánrově typické znaky, které dělají western westernem
K. F. Sedláček: Luisiana se probouzí [Matěj Valošek] - Matěji, nemusíte Luisianu číst celou nebo nějak podrobně, stačí, když vyberete několik znaků, které podle vás a) dělají román socilistickým realismem b) dělají z románu dobrodružnou prózu
-
28.11. EXOTIKA SOVĚTSKÉHO SVAZU
ČETBA
Naskenovaná kapitola z Luisiana se probouzí.
Naskenovaná ukázka z V zemi, kde zítra znamená včera (s. 195-199), čtěte metodou close reading (podrobné čtení).
SYNOPSE
Julius Fučík: V zemi, kde zítra již znamená včera [Hana Fílová] - Hanko, zkuste číst Fučíkovu reportáž jako mytologii a popsat, jak konstruuje mýty o SSSR jako ráji na zemi (narativní strategie, přesvědčovací techniky, jazyk, etc.)
Bedřich Václavek: SSSR v Československé poezii [Iveta Fialová] - Iveto, vyberte si několik básní a ukažte na nich základní témata poezie o SSSR
-
2.12. PROMĚNY TEXTU I - JAK SE STÁT SOCIALISTICKÝM REALISTOU
- Julius Fučík: V zemi, kde zítra znamená včera
Četba: vybraná kapitola
- Jak se stát socialistickým realistou
Četba: Prolistovat kapitoly "Pšenka divotvorka", "Na lásku syrovou, horkou" z Brousek, A.: Čítanka českého stalinismu v řeči vázané z let 1948-55
Úkoly
- Z Čítanky českého stalinismu vybrat báseň, která obsahuje klíčový motiv socialistické poezie.
- Malá sociologická sonda: Zeptat se příslušníka starší generace, jak v 50. letech vnímali oficiální socialistickou literaturu (budovatelský román, oslavnou poezii, budovatelské drama apod.). Četli ji? Smáli se jí? Pokud ano, co četli místo toho? Podařilo se dostat socialistický realismus z teorie mezi skutečné čtenáře?
-
12.12. PROMĚNY TEXTU II – OD ANNY K PROLETÁŘCE
ÚKOL
- Propagační kampaň vybraného titulu formou souvislého textu (seznam v příloze). Text nemusí obsahovat děj ani informace o autorovi, pokuste se spíš vytvořit věrohodnou marketingovou strategii, jak přimět k četbě daného titulu co nejširší publikum. Vaším úkolem je titul prodat v r. 1958 (užitečnou pomůckou může být otázka, co by si museli přečíst o knize vaši prarodiče, aby do ní alespoň zahlédli a nezavrhli ji rovnou jako "ideologickou agitku".)
- Z Čítanky českého stalinismu vybrat báseň, která obsahuje klíčový motiv socialistické poezie.
ČETBA
- Anna proletářka
Odkaz vás navede na webové album, kde je celá próza. Bohužel - jako již tradičně - jsou některé fotografie ve špatné kvalitě. Pokud pro vás bude text nečitelný, můžete si přečíst v podstatě jakékoli knižní vydání, ovšem musíte počítat s tím, že nečtete původní text, ale pro představu o románu je to dostačující.
Pokud byste chtěli jít přímo do časopisu, Anna proletářka vyšla v prvních dvou ročnících Reflektoru; časopis má k dispozici Národní knihovna, knihovna Ústavu pro českou literaturu a Knihovna Národního muzea na Letné.SYNOPSE
Ivan Olbracht: O Anně, rusé proletářce (1925-26) [Nikola Žbirková]
Ivan Olbracht: Anna proletářka (1951) [Šárka Turčeková]
ÚKOLY K UKÁZKÁMPodívejte se na úryvky Anna3 a Anna4 (oba se týkají ústřední dvojice) a pokuste se charakterizovat změny, ke kterým v průběhu jednotlivých vydání docházelo, např. po stránce jazykové, tematické apod. Poté zkuste pojmenovat důvod, proč k těmto změnám došlo.
-
19.12. TEORETICKÉ SHRNUTÍ: „VYSOKÉ“ A „NÍZKÉ“ UMĚNÍ, LITERÁRNÍ BRAK
-
2.1. SPOLEČNÉ ČTENÍ FIKTIVNÍCH BRAKOVÝCH ROMÁNŮ