Osnova témat

  • Úvod

  • Podklady ke kurzu

  • Literatura

  • Téma 3

     1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost . Teoretická přednáška 

       

  • Téma 4

     

    2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: třídní schůzka, mailová komunikace, žákovská knížka, telefonáty, individuální setkávání,  práce s kazuistikami  

    Studenti si připraví předem požadavky/očekávání v oblasti spolupráce s rodiči. Zápis z pozorování třídní schůzky nebo z rozhovoru s třídním učitelem.  Srovnání po reálné praxi ve škole

       

  • Téma 5

     

    3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla (8 hodin přímé výuky)

    -        Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)

    -        Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)

    Vs.

    -        Hromadné kontakty

    -        Individuální

     

    Studium školní dokumentace

    Tematické setkání se zástupcem vedení školy, výchovným poradcem, třídním učitelem

    a)      Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace

               Popis a analýza videa

               Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a         neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor.

    Práce s připraveným materiálem (protokol pozorování, záznamy o třídní schůzce ad.)

    b)     Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa

     

    c)      Individuální kontakty

     

    Pravidla komunikace s rodiči  

      

  • Téma 6

     

       

      

    4.  Méně běžné formy komunikace s rodiči  

     

    5. Rodina ve škole – problémy, se kterými se setkává škola a učitel. Rozbor kazuistik (2 hodiny přímé výuky)

            - zápis a přijímací řízení do školy

    -        nesouhlas s hodnocením žáka,

    -        absence,

    -        ničení majetku,

    -        sociální problémy,

    -        nevhodné chování.

     

     

  • Téma 7

    Hodina věnovaná dotazům a námětům od studentů: 

    Studenti vloží své náměty na nástěnku (Padlet), který využíváme jako komunikační a interaktivní prostor

  • Téma 8

    Seznámení s technikou supervize

    Supervizní skupina

    Studenti přinesou kazuistiku, téma, problém, který budeme řešit prostřednictvím společného sdílení.

  • Téma 9

    Hodnocení kurzu a závěr

  • Téma 10

    Povinná literatura:

    MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004.

    RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřína EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole- teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141 -151.

    RABUŠICOVÁ, MiladaKlára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 

     

    Doporučená literatura:

    ČECHOVÁ, Barbara Hansen. Třídní schůzky trochu jinak. [online] 6. 10. 2011.     

    FEŘTEK, Tomáš. Schůzky ve trojici mají jednoznačně kladný ohlas. [online] 8. 2. 2012.  

    FEŘTEK, Tomáš a Ivana FITZNEROVÁ. Na učitele mají být rodiče hodní, zaslouží si to. [online] 25. 4. 2012.  

    MATÝSKOVÁ, Danuše. Škola očima učitelů a rodičů. Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů. Pedagogická orientace 1, 2005, 27.

    RABUŠICOVÁ, Milada, Kateřina TRNKOVÁ, Klára ŠEĎOVÁ  a Vlastimil ČIHÁČEK.  O školách, v nichž jsou rodiče i ředitelé spokojení se vzájemnou spoluprací. SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS U 8, 2003.

    TRNKOVÁ, Kateřina a Vlastimil ČIHÁČEK. Možnosti prosazování zájmů rodičů ve škole . Pedagogická orientace 2, 200

    VIKTOROVÁ, Ida a Irena SMETÁČKOVÁ.   Žákovské knížky, neviditelná samozřejmost. Praha: Univerzita Karlova v Praze,2011.