Vztah rodiny a školy
Osnova témat
-
1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost . Teoretická přednáška
-
2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: třídní schůzka, mailová komunikace, žákovská knížka, telefonáty, individuální setkávání, práce s kazuistikami
Studenti si připraví předem požadavky/očekávání v oblasti spolupráce s rodiči. Zápis z pozorování třídní schůzky nebo z rozhovoru s třídním učitelem. Srovnání po reálné praxi ve škole
-
3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla (8 hodin přímé výuky)
- Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)
- Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)
Vs.
- Hromadné kontakty
- Individuální
Studium školní dokumentace
Tematické setkání se zástupcem vedení školy, výchovným poradcem, třídním učitelem
a) Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace
Popis a analýza videa
Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor.
Práce s připraveným materiálem (protokol pozorování, záznamy o třídní schůzce ad.)
b) Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa
c) Individuální kontakty
Pravidla komunikace s rodiči
-
4. Méně běžné formy komunikace s rodiči
5. Rodina ve škole – problémy, se kterými se setkává škola a učitel. Rozbor kazuistik (2 hodiny přímé výuky)
- zápis a přijímací řízení do školy
- nesouhlas s hodnocením žáka,
- absence,
- ničení majetku,
- sociální problémy,
- nevhodné chování.
-
Hodina věnovaná dotazům a námětům od studentů:
Studenti vloží své náměty na nástěnku (Padlet), který využíváme jako komunikační a interaktivní prostor
-
Seznámení s technikou supervize
Supervizní skupina
Studenti přinesou kazuistiku, téma, problém, který budeme řešit prostřednictvím společného sdílení.
-
Hodnocení kurzu a závěr
-
Povinná literatura:
MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004.
RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřína EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole- teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141 -151.
RABUŠICOVÁ, Milada, Klára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
Doporučená literatura:
ČECHOVÁ, Barbara Hansen. Třídní schůzky trochu jinak. [online] 6. 10. 2011.
FEŘTEK, Tomáš. Schůzky ve trojici mají jednoznačně kladný ohlas. [online] 8. 2. 2012.
FEŘTEK, Tomáš a Ivana FITZNEROVÁ. Na učitele mají být rodiče hodní, zaslouží si to. [online] 25. 4. 2012.
MATÝSKOVÁ, Danuše. Škola očima učitelů a rodičů. Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů. Pedagogická orientace 1, 2005, 27.
RABUŠICOVÁ, Milada, Kateřina TRNKOVÁ, Klára ŠEĎOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. O školách, v nichž jsou rodiče i ředitelé spokojení se vzájemnou spoluprací. SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS U 8, 2003.
TRNKOVÁ, Kateřina a Vlastimil ČIHÁČEK. Možnosti prosazování zájmů rodičů ve škole . Pedagogická orientace 2, 200
VIKTOROVÁ, Ida a Irena SMETÁČKOVÁ. Žákovské knížky, neviditelná samozřejmost. Praha: Univerzita Karlova v Praze,2011.