Dějiny psychologie
Section outline
-
OBSAH A CÍL PŘEDMĚTU: Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých psychologických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd, a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivých přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozborům významných děl.
NÁVAZNOST: Předmět sleduje vývoj psychologického myšlení až po sklonek 19. století. Takto je předpokladem pro navazující předmět "Přehled psychologických systémů", který sleduje základní psychologické přístupy a paradigmata od počátku 20. století až do současnosti.
POŽADAVKY NA UKONČENÍ: Krátká písemná práce plus zkouška písemnou formou (obojí bude podrobně specifikováno v průběhu kursu)
-
Na tomto místě je možné se pokusit o splnění zkouškového testu dle domluvených termínů. Testy jsou opravovány ručně, výsledek se proto nedozvíte hned po skončení testu.
Popis písemné práce
Písemná práce se skládá z 12 otázek, přičemž bodování jednotlivých položek se liší a je uvedeno v testu. Celkově je možné v testu dosáhnout maximálně 20 bodů.
Časový limit: 40 minut
-
- Proč dějiny psychologie?
- různé interpretace, různé příběhy DP: "Jak se psychologie nakonec přece jen stala opravdovou vědou" versus: "O ztracené a znovunalézané duši psychologie".
- zadání písemné seminární práce
- celkový přehled dějin psychologie probíraných v rámci tohoto předmětu
- započetí výkladu prvního okruhu "Psychologie přírodních národů"
-
-
- pojetí stavů vědomí v hinduismua buddhismu
- typy buddhistické meditace
- psychologie a jóga
- Starý Egypt a Izrael: psychologické představy
-
- dokončení: Izrael a Čína
- mýtus jako "podloží" psychologie / různá pojetí mýtu a mytologie
- poznání pomocí mýtu (příběh Fauna pronásledujícího nymfu Syrinx) versus poznání pomocí logu, pojmu (sublimace)
- mýty a mystéria (dionýská, orfická, eleusinská)
- hlubinně psychologická interpretace (Narcis, Eros a Psýché)
- bohové (Řecko) a planety (Řím) jako mytické prototypy osobnostních vzorců (př. žoviál, Saturnova nemoc)
- Dionýsos a Apollón
-
- od mýtu k logu, dokončení (bohové-planety jako mytické prototypy archetypálních osobnostních vzorců)
- pojetí duše v Homérových eposech
- Herakleitos
- Empedokles a Demokritos
- Pythagoras
-
- Pythagoras
- Sofisté
- Sokrates
- Platón
-
- Stoické pojetí afektů
- Seneca, Epictetos, Marcus Aurelius
- paralely ke stoickému pojetí (KBT, existenciální psychologie)
-
- několik rozdílů mezi antickým myšlením a židovsko-křesťanskou tradicí
- Filón Alexandrijský (spojení židovského myšlení a Platonismu)
- novoplatonismus, gnóse, hermetismus
- psychologické představy v rámci novoplatónského emanačního schématu
MATERIÁL: nahraná přednáška na TEAMS
-
- sv. Augustin (pojetí vůle, paměti, prožívání času)
- psychologické představy v rámci středověké křesťanské mystiky
- triáda: 1) smysly - 2) mohutnosti (paměť, rozum, vůle) - 3) duchovní jádro (Božská jiskra)
- Dionýsos Areopagita (novoplatónské schéma), sv. Bonaventura (oko smyslů, oko rozumu, oko ducha-kontemplace)
- pojetí psycho-spirituálního vývoje u sv. Jana od Kříže a sv. Teresie z Avily
- paralely v transpersonální psychologii
MATERIÁL: nahraná přednáška na TEAMS
-
- sklonek středověku: františkánští myslitelé (R. Bacon, Occam) / středověké legendy / Dante
- proměna myšlení v Renesanci
- Francis Bacon
- renesanční a pozdější hermetismus: Paracelsus, Jacob Boehme
- René Descartes
MATERIÁL: nahraná přednáška na TEAMS
plus: tady začíná (s Descartem) text "dějiny psychologie - novověk - vybrané postavy"