Výtvarná média I (O01321700)
Osnova sekce
-
Sylabus: Úvod do oboru vizuální komunikace, grafického umění, ilustrace dětské knihy. Souvislosti, vztahy, východiska.
Anotace: Seminář uvádí do problematiky moderní grafiky, grafického designu, ilustrace, umění knihy, tisku a papíru. Prostřednictvím teoretických přednášek, výtvarných etud a experimentací získají představu o možnostech tvořivého užití postupů a technik oboru soudobé vizuální komunikace v rámci pedagogického procesu. -
Seminární práce
Praktický projekt
(Nabízím k výběru dva typy zadání. K odevzdání se předpokládá pouze jeden soubor prací.)A. Výchozí zadání
Portfolio složené z výstupů jednotlivých grafických etud prezentovaných během semestrálních cvičení.
Rozsah: minimálně 3 strany A4.
Médium: (pracovní list, pohlednice, skládačka, vystřihovánka, video, zvukový soubor atd.)
Barevnost: černá + doplňkové barvy.
Způsob práce: Kombinujte digitální i tradiční výrazové prostředky. Využijte zkratku, obrazovou metaforu, vtip apod.).
Vytvořte portfolio složené z výstupů jednotlivých grafických etud. Použijte dostupné techniky reprodukce (kopírku, koláž, razítko, šablonu, samolepku, propisot, frotáž, kresbu aj.).
B. Alternativní zadání
Soubor dokumentů vhodných pro uplatnění distančního studia.
Rozsah: minimálně multimediální dokument.
Médium: (pracovní list, pohlednice, skládačka, vystřihovánka, video, zvukový soubor atd.)
Způsob práce: Kombinujte digitální i tradiční výrazové prostředky.
1) Vytvořte soubor dokumentů vhodných pro uplatnění distančního studia výtvarné výchovy. Promyslete způsob jednoduchých zadání předpokládajících off-line komunikaci (prostřednictvím schránky, pošty, školní vývěsky apod) i on-line komunikaci (https://pohledniceonline.cz/). Jako výchozí „médium“ použijte formu „dopisnice“ – korespondenčního lístku / pohlednice.
2) Kombinujte analogové výrazové prostředky (frotáž, otisk, razítko, šablona, letraset/propisot) i digitální. Zaznamenávejte detaily vašeho bezprostředního okolí. Materiál vzájemným porovnáním a tříděním použijte jako východisko k vyjádření tématu.
3) Zaměřte se na individualizovaný přístup k žákům. S důrazem na jednoduchost a proveditelnost v improvizovaných podmínkách. Počítejte s omezenými výtvarnými prostředky na straně žáka. Pokuste se formulací zadání podpořit v žácích chuť ke hře s materiálem, barvou, významem, stejně tak inspirovat k manuální činnnosti. Koncipujte výukové materiály tak, aby je bylo případně možné uplatnit v projektu “chci doučovat”.Odkaz k projektu:
http://www.zapojmevsechny.cz/doucovani/
https://pages.pedf.cuni.cz/spp/chci-doucovat -
Popis:
Podmínkové hry je soubor výtvarných cvičení založených na metodě Podmínkového designu, kterou vyvinulo holandské studio designu Moniker. Autoři metody v souladu s příslušným manifestem zdůrazňují v pohledu na práci designera spíše proces než výsledný produkt. Podmínkový design a z něj odvozené podmínkové hry jsou v zaměření na tvořivost velmi inspirativní pro výtvarnou výchovu. Soubor cvičení je shrnutý v knize Conditional Design Workbook.Jednotlivá cvičení mají charakter hry určené souborem pravidel a podmínek. Zdařilý průběh cvičení vyžaduje práci ve skupině a současně stimuluje spolupráci mezi účastníky. To vše často vede k variacím a předem těžko předvídatelným výsledkům.
Zadání dílčího úkolu:
Prostudujte podmínky a pravidla k jednotlivých cvičením. Vyberte si alespoň dvě hry. Spolu s rodinou, přáteli apod. zkuste cvičení provést. Výsledek zdokumentujte a nahrajte do Podmínkové hry, dokumentace. Na základě inspirace navrhněte a ověřte vlastní podobu cvičení/hry.Blauvelt, A. Mensvoort, K. Conditional Design Workbook. Amsterdam: Valiz, 2013.
Odkazy:
https://conditionaldesign.org/manifesto
https://workbook.conditionaldesign.org
https://studiomoniker.com -
Kanál pro odevzdání dokumentace v digitalizované formě.
-
Popis:
Dílčí úkol na téma pohlednice.Zadání dílčího úkolu:
Vytvořte pohlednici. Vytvořte vzájemnou síť a pohlednice si pošlete k doplnění. Výsledky dokumentujte. Můžete využít a dotvořit přiložené šablony, nebo vytvořit zcela vlastní díla.Odkazy:
https://pohledniceonline.cz/
https://pragtique.cz/kategorie-produktu/pohlednice, https://www.jhpostcards.com
https://www.chroniclebooks.com/products/act-nowOdkazy k termínu vizuální metafora:
https://nakladatelstvi.portal.cz/nakladatelstvi/aktuality/79383
http://fresh-eye.cz/wp-content/uploads/2017/06/9_Cechova_Vizualni_aspekty_literarni_metafory.pdf -
Popis:
Dílčí úkol na téma Vlaštovka.Zadání dílčího úkolu:
Navrhněte potisk vlaštovky. Pokuste o jednoduchý, čitelný koncept (písmo, grafický prvek, ilustrace). Pro navrhování se přidržte přístupu drobného zásahu, nechte vyznít čisté plochy . Váš návrh by měl vyjadřovat pouze jednu ideu (postoj, princip). Využijte obě strany archu papíru. Můžete použít přiloženou šablonu.Doplňkový úkol:
Promyslete charakter soutěže, závodu nebo přehlídky vlaštovek. Let z balkónu, přelet přes překážku (zídka, potok, živý plot apod.), rychlostní závody, nejdelší let, akrobacie. Podle možností ověřte v praxi a dokumentujte.Odkaz k úkolu:
http://www.funpaperairplanes.com
https://www.foldnfly.com -
Popis:
Dílčí úkol na téma písmeno, číslice, značka.Zadání dílčího úkolu:
Navrhněte a zpracujte jednoduchou skládačku. Můžete použít přiložené šablony.Doplňkový úkol:
Promyslete způsob "sběru" obsahového materiálu (frotáž, razítko, koláž). Podle možností ověřte v praxi a dokumentujte.Odkaz k úkolu:
http://overherezinefest.org/uncategorized/top-ten-things-you-need-to-make-a-zine/
https://www.kickstarter.com/blog/how-do-you-do-a-one-page-zine-this-post-comes-with-a-free-one-pahttps://cz.pinterest.com/pin/81698180715286481/
https://pagefive.com/55-ziny -
Inspirační zdroje k dané problematice.
-
Kanál pro odevzdání seminární práce.