History and Culture-KES
Section outline
-
Četba: Jan Palmowski and Kristina Spohr Readman. Speaking Truth to Power: Contemporary History in the Twenty-first Century. Journal of Contemporary History, Vol. 46, No. 3, July 2011, pp. 485-505.
Otázky k diskusi na základě četby:
Co byly a jsou soudobé dějiny?
V čem se odlišovala Velká Británie od ostatních evropských států ve svém přístupu k soudobým dějinám?
V jakém období vzniklo nejvíce institucí zabývajících se soudobými dějinami?
Jaké jsou podle Vašeho názoru kontroverzní argumenty, nebo nedostatky článku?
-
Četba: Lorenzini, S. (2017). The Socialist Camp and the Challenge of Economic Modernization in the Third World. In N. Naimark, S. Pons, & S. Quinn-Judge (Eds.), The Cambridge History of Communism (The Cambridge History of Communism, pp. 341-363). Cambridge: Cambridge University Press.
Otázky k diskusi na základě četby (Baxová):
1) Vnímáte vliv SSSR v rozvojových zemích jako úspěšný? Například v porovnání se západním vlivem. V čem tento úspěch/ neúspěch spatřujete?
2) V čem bylo odmítnutí Mozambiku vstoupit do RVHP v roce 1981 tak důležité pro spolupráci SSSR a „Jihu“?
3) V čem je pojmenování „Třetí svět“ historicky i v současnosti tak problematické?
-
Četba: Jose Casanova, ‘Religion, European Secular Identities, and European integration’, In T. Byrnes & P. Katzenstein (Eds.), Religion in an Expanding Europe (pp. 65-92) (Cambridge: Cambridge University Press, 2006).
-
Četba: Laura Jeanne Sims, Rethinking France's "Memory Wars": Harki Collective Memories, 2003-2010. French Politics, Culture & Society, Vol. 34, No. 3, Winter 2.
Otázky k textu (Vondráčková):
1) Jaký je rozdíl mezi competitive a multidirectional memory zmiňovanou v článku?2) Jaké jsou rozdíly ve vnímání účasti otců v alžírské válce mezi dcerami a syny Harkiů? Jaké komunikační prostředky využívají k zprostředkování svých názorů?3) V jakém roce byly ve Francii zrušeny integrační tábory pro Harkie? -
Četba: Maud Anne Bracke, Our Bodies, Ourselves: The Transnational Connections of 1970s Italian and Roman Feminism, Journal of Contemporary History 2015, Vol. 50(3) 560.
Otázky k četbě (Alexijová):
1)Jaký vliv měla transnacionální spojení na vývoj feministického hnutí v Itálii a jak se projevovaly rozdíly mezi feministickými skupinami v Římě a jiných italských městech?
2)Jaké konkrétní prvky americké kultury a feministické texty ovlivnily italské feministické hnutí v oblasti reprodukčních práv a zdraví žen v 70. letech?
3) Jak transnacionální spojení přispěla k vytváření nových forem feministického aktivismu v Itálii a jakým způsobem se tato spojení projevila v politických agendách feministických skupin v Římě?
-
Četba: Woolf, Michael, 2011. The Baggage They Carry: Study Abroad and the Construction of 'Europe' in the American Mind. In Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad, pp. 289-309.
-
Podmínky k úspěšnému zakončení semináře tvoří 2 části:
1. Povinná docházka a aktivní účast v hodinách včetně četby zadaných textů a přípravy 3 otázek - 10 %
Otázky budou zaslány na email barbora.menclova@fsv.cuni.cz do úterý 10 hodin před hodinou a následně zveřejněny v Moodle.
2. Písemná práce včetně návrhu tématu - 50 %
Rozsah: 2000 slov (ca 8 normostran).
Téma: Analýza jednoho z konceptů diskutovaných v kurzu. Součástí analýzy je teoretické vymezení konceptu a jeho následná aplikace na konkrétní případovou studii dle vlastního výběru. Podmínkou je založit svou analýzu na min. 3 odborných zdrojích.
Formální náležitosti: dle požadavků na magisterskou práci na IMS (písmo, odkazový aparát atd.).
Odevzdání:
Seminární práce bude odevzdána do 22. 1. 2024 přes Moodle 2, Historie a kultura - Zkouška - Seminární práce - Barbora Menclová
Odkaz: https://dl2.cuni.cz/mod/turnitintooltwo/view.php?id=82822
Hodnocení seminární práce:
1. Návrh tématu (10 %)
2. Definice výzkumu, výzkumná otázka, teoretické a metodologické vymezení (10 %)
3. Argumentace (10 %)
4. Struktura a soudržnost textu (10 %)
5. Formální aspekty (práce se zdroji, odkazový aparát, gramatika, stylistika) (10 %)