Section outline

  • Četba: Jan Palmowski and Kristina Spohr Readman. Speaking Truth to Power: Contemporary History in the Twenty-first Century. Journal of Contemporary History, Vol. 46, No. 3, July 2011, pp. 485-505.

    Otázky k diskusi na základě četby: 

    Co byly a jsou soudobé dějiny?

    V čem se odlišovala Velká Británie od ostatních evropských států ve svém přístupu k  soudobým dějinám?

    V jakém období vzniklo nejvíce institucí zabývajících se soudobými dějinami? 

    Jaké jsou podle Vašeho názoru kontroverzní argumenty, nebo nedostatky  článku?

  • Četba: Lorenzini, S. (2017). The Socialist Camp and the Challenge of Economic Modernization in the Third World. In N. Naimark, S. Pons, & S. Quinn-Judge (Eds.), The Cambridge History of Communism (The Cambridge History of Communism, pp. 341-363). Cambridge: Cambridge University Press.


    Otázky k diskusi na základě četby (Baxová):

    1) Vnímáte vliv SSSR v rozvojových zemích jako úspěšný? Například v porovnání se západním vlivem. V čem tento úspěch/ neúspěch spatřujete?

    2) V čem bylo odmítnutí Mozambiku vstoupit do RVHP v roce 1981 tak důležité pro spolupráci SSSR a „Jihu“?

    3) V čem je pojmenování „Třetí svět“ historicky i v současnosti tak problematické?


  • Četba: Jose Casanova, ‘Religion, European Secular Identities, and European integration’, In T. Byrnes & P. Katzenstein (Eds.), Religion in an Expanding Europe (pp. 65-92) (Cambridge: Cambridge University Press, 2006).

  • Četba: Laura Jeanne Sims, Rethinking France's "Memory Wars": Harki Collective Memories, 2003-2010. French Politics, Culture & Society, Vol. 34, No. 3, Winter 2.

    Otázky k textu (Vondráčková):

    1) Jaký je rozdíl mezi competitive a multidirectional memory zmiňovanou v článku?
    2) Jaké jsou rozdíly ve vnímání účasti otců v alžírské válce mezi dcerami a syny Harkiů? Jaké komunikační prostředky využívají k zprostředkování svých názorů? 
    3) V jakém roce byly ve Francii zrušeny integrační tábory pro Harkie? 

  • Četba: Maud Anne Bracke, Our Bodies, Ourselves: The Transnational Connections of 1970s Italian and Roman Feminism, Journal of Contemporary History 2015, Vol. 50(3) 560.

    Otázky k četbě (Alexijová):

    1)Jaký vliv měla transnacionální spojení na vývoj feministického hnutí v Itálii a jak se projevovaly rozdíly mezi feministickými skupinami v Římě a jiných italských městech?

     

    2)Jaké konkrétní prvky americké kultury a feministické texty ovlivnily italské feministické hnutí v oblasti reprodukčních práv a zdraví žen v 70. letech?

     

    3) Jak transnacionální spojení přispěla k vytváření nových forem feministického aktivismu v Itálii a jakým způsobem se tato spojení projevila v politických agendách feministických skupin v Římě?



  • Četba: Woolf, Michael, 2011. The Baggage They Carry: Study Abroad and the Construction of 'Europe' in the American Mind. In Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad, pp. 289-309.  

  • Podmínky k úspěšnému zakončení semináře tvoří 2 části: 

    1.      Povinná docházka a aktivní účast v hodinách včetně četby zadaných textů a přípravy 3 otázek - 10 % 

    Otázky budou zaslány na email barbora.menclova@fsv.cuni.cz do úterý 10 hodin před hodinou a následně zveřejněny v Moodle.

    2.      Písemná práce včetně návrhu tématu - 50 %

    Rozsah: 2000 slov (ca 8 normostran).

    Téma: Analýza jednoho z konceptů diskutovaných v kurzu. Součástí analýzy je teoretické vymezení konceptu a jeho následná aplikace na konkrétní případovou studii dle vlastního výběru. Podmínkou je založit svou analýzu na min. 3 odborných zdrojích.  

    Formální náležitosti: dle požadavků na magisterskou práci na IMS (písmo, odkazový aparát atd.).

     

    Odevzdání:

    Seminární práce bude odevzdána do 22. 1. 2024 přes Moodle 2, Historie a kultura - Zkouška - Seminární práce - Barbora Menclová

    Odkaz: https://dl2.cuni.cz/mod/turnitintooltwo/view.php?id=82822

     

    Hodnocení seminární práce:

    1.      Návrh tématu (10 %)

    2.      Definice výzkumu, výzkumná otázka, teoretické a metodologické vymezení (10 %)

    3.      Argumentace (10 %)

    4.      Struktura a soudržnost textu (10 %)

    5.      Formální aspekty (práce se zdroji, odkazový aparát, gramatika, stylistika) (10 %)