Osnova sekce

  • Obsah: vzdělanost jako projekt modernity, genderové nerovnosti ve vzdělávání a otázka odškolnění společnosti.

    • Lánský, Ondřej. Sociologie vzdělávání [prezentace]. Praha: Strojopis, 2020.

    • Crash Course Sociology. #40. Education in Society. Youtube.com, 2018.

    • Crash Course Sociology. #41. Schools & Social Inequality. Youtube.com, 2018.

    • Prokop, Daniel. Slepé skrvny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Brno: Host, 2020, s. 65–90.

      Kniha Slepé skrvny. Popis: Základní výbava k porozumění české společnosti, krizi demokracie a fungování současné politiky. Debaty o politice se v Česku často redukují na řešení několika politiků a jejich výroků, hodnotovou introspekci a kulturní války liberálů a konzervativců. Témata, která ovlivňují kvalitu života v Česku, a tím i důvěru v demokracii, však jako by zůstávala v našich slepých skvrnách. Zvlášť v době, kdy jsou politické kampaně postaveny spíše na emocích než na faktech, médii se šíří dezinformace a společnost namísto problémů, jako je budoucnost práce či podoba vzdělávání, řeší bulvární kauzy svých představitelů. Sociolog Daniel Prokop v knize Slepé skvrny pohlíží na problémy a výzvy současného Česka i světa. Neřešená chudoba a exekuce, nerovné vzdělávání a omezené životní šance, nárůst populismu a neschopnost na něj reagovat, mýty o veřejném mínění zastiňující realitu — to vše souvisí s klesající důvěrou Čechů v demokracii a s její životaschopností ve stále složitější realitě. (Zdroj: https://www.hostbrno.cz/slepe-skvrny/).

      Daniel Prokop (nar. 1984) je sociolog zaměřující se na politický a sociální výzkum. Je odborníkem na kvantitativní metody a zavedl řadu inovací v českých volebních výzkumech. Působí na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy a vede vlastní výzkumnou společnost PAQ Research. Za seriál analytických článků o české společnosti „Úvod do praktické sociologie“, zveřejňovaných v Salonu Práva, získal v roce 2016 Novinářskou cenu. (Zdroj: https://www.hostbrno.cz/prokop-daniel/).