Úvod
Osnova sekce
-
Změna podmínek pro ukončení kurzu v době pandemie
Online setkání 22.2.2021 a 10.5.2021 proběhne na tomto odkazu:
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
podmínky ke splnění kurzu se vzhledem k situaci mění následujícím způsobem.
Pokud máte možnost navštěvovat prezenčně mimoškolní zařízení, průběžně budete plnit úkoly zadané v MOODLE a v závěru semestru odevzdáte potvrzení o plnění praxe.
Reálnou možností však je, že nebudete moci prezenčně navštěvovat mimoškolní zařízení a plnit pedagogickou praxi.
V takovém případě je možné zařízení nabídnout, že budete praxi vykonávat distančně. Materiály, které vytvoříte, vkládejte do MOODLE (Téma 6 - Distanční podpora). Tato činnost Vám bude uznána jako přímá pedagogická praxe. Tvorba materiálů by měla počtem hodin odpovídat požadovanému počtu prezenční docházky.
I za předpokladu, že nemáte možnost plnit pedagogickou praxi prezenčně či distančně, máte možnost splnit podmínky tohoto kurzu a získat zápočet. Ty naleznete pod tématem Individuální úkoly nahrazující přímou pedagogickou činnost
Shrnutí podmínek k získání zápočtu v době pandemie:
-účast na úvodním a závěrečném setkání
-aktivita č. 1 v MOODLE
-aktivita č. 2 v MOODLE
-účast v diskusi
-odevzdání potvrzení o pedagogické praxi či splnění individuálních úkolů zadaných vyučujícím kurzu ve výši počtu hodin přímé pedagogické činnosti (stanovená celková doba přímé práce s žáky ve třídě je 20 hodin, kterou doložíte potvrzením o pedagogické činnosti)
-odevzdání prezentace
Potvrzení o pedagogické praxi vkládejte taktéž do MOODLE.
S pozdravem
Jana Krátká
Vítejte na stránkách tohoto kurzu, milí studenti,
Kurz se věnuje problematice pedagogické praxe studentů učitelství pro 1. stupeň základní školy v oblasti volnočasových aktivit žáků primární školy.
Cíle kurzu :
Rámcovým cílem kurzu je poskytnout studijní oporu studentům při realizaci pedagogické praxe v mimoškolních aktivitách žáků prvního stupně základní školy.
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v práci s žáky primární školy v mimoškolní oblasti. Nedílnou součástí cíle kurzu je pro studenty příležitost seznámit se s charakterem zájmů a potřeb žáků prvního stupně v době mimo vyučování, což jim umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství. Může se jednat o práci s žáky ve volnočasových zařízeních různého zaměření a charakteru a také pravidelné a dlouhodobé doučování. Student učitelství získává možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti vedení či asistování zájmových kroužků, skautských oddílů, sportovních klubů, lektorování zájmových útvarů a také práce se třídou na škole v přírodě, včetně její aktivní přípravy apod. Konkrétně to znamená, že studenti učitelství dostanou systematickou možnost pracovat pravidelně s jednotlivým žákem či se skupinou žáků ve vybrané oblasti volnočasové zájmové aktivity. Studentům umožňuje tato praxe získat zkušenosti s organizováním, zajištěním a vedením zájmových, výchovně rekreačních aktivit a prohloubit tak praktické zkušenosti v oblasti vedení žáků prvního stupně.
Předpokládáme, že tato pedagogická praxe umožní studentům rozvoj následujících oblastí kompetencí:
aplikace získaných teoretických vědomostí z oblasti pedagogicko-psychologické přípravy, kompetence v oblasti komunikace, organizační dovednosti v oblasti pedagogiky volného času, porozumění osobnosti současného žáka, rozvoj dovednosti reflexe a sebereflexe.
Studium kurzu poskytuje vhled do problematiky pedagogických jevů a procesů v oblasti volnočasových aktivit se zaměřením na praktické otázky spjaté s realizací této praxe. Jde především o porozumění vybraným aspektům mimoškolní pedagogiky cestou rozvíjení samostatného pedagogického myšlení, důležitého pro řešení konkrétních pedagogických situací při práci s žáky ve volném čase.Smyslem studia kurzu je propojovat již získané teoretické znalosti z pedagogicko-psychologické oblasti se zkušenostmi, jež navazují na prakticky zaměřené podněty a situace z reálné mimoškolní praxe.Cíloví adresáti:
Je určen především studentům učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Domníváme se však, že může být podnětný a užitečný všem, kteří se zajímají o vlastní profesní pedagogický rozvoj.
Kurz je koncipován tak, aby:
- rozvíjel samostatné pedagogické myšlení
- rozvíjel aktivní učení,
- rozvíjel reflektivní dovednosti
- rozvíjel sebereflektivní dovednosti
- motivoval k samostatnému a tvůrčímu studiu
- ukázal možnosti aplikace znalostí do pedagogické praxe cestou konkrétních příkladů
- otevřel prostor pro vzájemnou komunikaci mezi studenty učitelství
- Kurz si neklade za cíl přinést komplexní zpracování problematiky, chce však pomoci porozumět současné pedagogické praxi v oblasti volného času žáků. Je otevřen novým podnětům, úpravám a doplněním.
Kurz je členěn do lekcí.
Osnova kurzu