Section outline

  • PŘÍČINY ŠKOLNÍ NEÚSPĚŠNOSTI S BIOLOGICKÝM PODKLADEM

    Kapitola pátá se zaměřuje na příčiny školní neúspěšnosti, které jsou způsobeny určitými fyziologickými či neuropsychologickými příčinami. Patří mezi ně zejména mentální postižení, školní nezralost, výkyvy související s dospíváním, nerovnoměrné nadání spolu se specifickými poruchami učení (SPU), syndrom ADHD a zdravotní či smyslové postižení. Na témata této kapitoly pak navazuje kapitola Školní inkluze v praxi, které zde uvedená témata sleduje v kontextu současné koncepce školní inkluze.

    KONTROLNÍ OTÁZKY

    1. Jaké jsou biologicky dané příčiny školní neúspěšnosti? 
    2. Jak se liší způsob uvažování u žáků s mentální retardací na prvním a druhém stupni ZŠ od jejich vrstevníků? 
    3. Jaké pásmo IQ začíná způsobovat potíže žákům na druhém stupni ZŠ? 
    4. Jaké dvě skupiny žáků je možné rozlišit z hlediska příčin vzniku mentálního postižení? 
    5. Vyjmenujte jednotlivé složky, v nichž jak se projevuje školní nezralost. 
    6. Jakým způsobem se mění vztah dospívajících ke škole a k dospělým autoritám?
    7. Co způsobuje větší konfliktnost a neuváženost dospívajících?
    8. Jakými dysfunkcemi může být způsobena dyslexie?
    9. Jaké jsou rozdíly mezi dysgrafií a dysortografií?
    10. Jak se projevuje dyskalkulie?
    11. Která z uvedených poruch je z hlediska školní neúspěšnosti nejzávažnější?
    12. Proč se specifické poruchy učení vyskytují často společně?
    13. Do jakých tří variant je členěn syndrom ADHD?
    14. Jaký bývá typický vývoj dětí a dospívajících s ADHD a které varianty tohoto syndromu se objevují v určitých vývojových obdobích?
    15. Jaké kognitivní funkce ADHD postihuje?
    16. Jak ovlivňuje ADHD školní práci žáka?
    17. Jaké bývají vztahy žáka s ADHD se spolužáky?
    18. Jakou intervenci byste jakožto učitelé doporučili rodičům žáka s podezřením na ADHD?
    19. Jaké faktory a okolnosti komplikují školní práci žákům s chronickým onemocněním či zdravotním postižením?
    20. Jaké vztahy mají k žákům s postižením jejich spolužáci? Co je pro ně charakteristické?    

     OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ:

    1. Vzpomenete si na nějakého spolužáka s velmi slabým školním prospěchem? Čím byl podle Vás způsobený? Jak se tento žák cítil ve třídě? Jaké v ní měl postavení?
    2. Vzpomenete si, zda se změnil Váš postoj ke škole v dospívání? Změnil se vůči některým předmětům? Co Vás k této změně postoje vedlo?
    3. Jakým způsobem by měl učitel ve škole řešit konflikt s dospívajícím žákem?
    4. Měli jste na ZŠ ve třídě žáka s ADHD? Jaké měl ve třídě postavení? Co si o něm mysleli spolužáci, co učitelé? Co si o sobě myslel žák sám? Co myslíte, že by mu tehdy pomohlo jeho situaci ve škole zlepšit?
    5. Co podle vás může být příčinou toho, že žáci s nejtěžší (kombinoanou) formou ADHD trpí také častěji poruchou opozičního vzdoru?
    6. Měli jste ve třídě spolužáka s nějakým závažnějším chronickým onemocněním? Jaké postavení měl u učitelů? Jaké postavení měl mezi spolužáky? V čem ho vnímali jinak než ostatní?