Literatura
Section outline
-
Základní studjiní literatura:
ČECHOVÁ, M.: Komunikační a slohová výchova. Praha : ISV, 1998.
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.
HAUSER, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994.
PACOVSKÁ, J., NEBESKÁ, I., RÖHRICH, A., VAŇKOVÁ, I. Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce. Praha : Akropolis, 2021.
Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017.
SVOBODOVÁ, J., HÖFLEROVÁ, E., KULDANOVÁ, P., SEKEROVÁ, K., SVOBODOVÁ, D., VAVŘÍKOVÁ, P. Čeština v edukaci : Lingvistika a didaktika. Ostrava, OU 2021. 212 s. [Podle ČJLit 2021-22, s. 257 a NK ČR.] https://dokumenty.osu.cz/pdf/materialy/2021-cestina-v-edukaci-sazba.pdf
ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 2005.
ŠMEJKALOVÁ, M.: Teorie didaktických situací – nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč. 4, č. 1, 2012, s. 40-61.
ŠMEJKALOVÁ, M. Didaktika českého jazyka. In Stuchlíková, I. a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova Universita, 2015, s. 17–40.
ŠMEJKALOVÁ, M., CHVÁL, M. Řešení úloh z morfologie češtiny žáky 4.–9. ročníku základních škol. Studia Paedagogica. 25/1, 2020, s. 127-154.
ŠMEJKALOVÁ, M., SLAVÍK, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky 7/1. 2015, s. 111–120.
ŠTĚPÁNÍK, S. a kol.: Školní výpravy do krajiny češtiny. Didaktika českého jazyka pro základní školy. Praha : Fraus, 2020.
ŠTĚPÁNÍK, S. O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 11(1), 2019, s. 13–25.
ŠTĚPÁNÍK, S.: Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace, roč. 24, č. 1, 2014, s. 111–127.
ŠTĚPÁNÍK, S. Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), 2018/2019, s. 214–223.
ŠTĚPÁNÍK, S.; ŠMEJKALOVÁ, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.
ŠTĚPÁNÍK, S., CHVÁL, M. Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno, 2016, roč. 21, č. 1, s. 35-56.
ŠTĚPÁNÍK, S., SLAVÍK, J. Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace: vědecký časopis České pedagogické společnosti, 2017, roč. 27, č. 1, s. 58-80.
ŠKODA, J.; DOULÍK, P.: Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011.
Výběrově zahraniční literatura:
CLARKE, S. R.; DICKINSON, P.; WESTBROOK, J. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London : SAGE Publications Ltd, 2010. .Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.
LOCKE, T. (Ed.) Beyond the Grammar Wars. Oxon: Routledge.
LIPTÁKOVÁ, ľ. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita.
MYHILL, D. Grammar as a meaning-making resource for improving writing. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18, 2018, s. 1-21.
MYHILL, D. a WATSON, A. The role of grammar in the writing curriculum: A review of the literature. Child Language Teaching and Therapy, 30(1), 2014, s. 41-62.
MYHILL, D. Ways of knowing: Writing with grammar in mind. English Teaching: Practice and Critique, 4(3), 2005, s. 77-96.
PALENČÁROVÁ, J., KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN - Mladé letá.
PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From. Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.
Kurikulární materiály:
Edukační materiály:
Učebnice českého jazyka pro základní a střední školy, tištené i elektronické.
- každý student prokáže kompetentní znalost alespoň dvou učebnicových řad pro základní a alespoň dvou učebnicových řad pro střední školy
- každý student prokáže schopnost pracovat s elektronickými učebnicemi a moderní projekční technikou.
Soustavné sledování aktuálních diskusí a dění v oboru:
- odborná periodika, např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie ad., webové portály, oborová média, konference
Literatura obsažená v kurzu v moodle:
Didaktika českého jazyka III (Evaluační a autoevaluační strategie v práci budoucího učitele): Kurz: Didaktika českého jazyka III (Evaluační a autoevaluační strategie v práci budoucího učitele) (cuni.cz)