Osnova sekce

  • Obsah bloku: Rozvíjení interkulturních dovedností ve výuce ruského jazyka (plurilingvismus, kultura, literatura, úzus komunikačního chování v daném kulturně-jazykovém společenství).

     

    Klíčová slova: komunikační kompetence, interkulturní komunikační kompetence, kultura, vztah jazyka a kultury

     

    Prostudujte si následující kapitoly knih

    Akišina – Kagan, 2010, s. 51-57 (Язык и культура. Работа с художественным текстом)

    Rozboudová – Konečný, 2021a, s. 64-91 (Межкультурная коммуникативная компетенция как цель обучения русскому языку)

     Rozboudová – Klinka – Uličná, 2021, s. 66-75 (Interdisciplinární přístup ve výuce cizích jazyků: kde hledat interkulturní komunikační kompetenci?)

    Otázky k diskusi:

    Co je kultura? Zamyslete se nad úzkým a širokým chápáním kultury.

    Jaký je vztah mezi jazykem a kulturou?

    Od jaké úrovně je třeba seznamovat žáka s kulturou studovaného jazyka?

    Které kulturní jevy je vhodné prezentovat při výuce ruského jazyka?

    Čím se liší sociokulturní kompetence, interkulturní kompetence a interkulturní komunikační kompetence?

    Jak lze kontrolovat a hodnotit úroveň interkulturní komunikační kompetence žáků?

    Jakými způsoby prezentují současné učebnice ruského jazyka kulturologický materiál?

    Jakými dalšími způsoby lze žákům zprostředkovávat kulturologický materiál?