6. Interkulturní komunikační kompetence
Section outline
-
Obsah bloku: Rozvíjení interkulturních dovedností ve výuce ruského jazyka (plurilingvismus, kultura, literatura, úzus komunikačního chování v daném kulturně-jazykovém společenství).
Klíčová slova: komunikační kompetence, interkulturní komunikační kompetence, kultura, vztah jazyka a kultury
Prostudujte si následující kapitoly knih
Akišina – Kagan, 2010, s. 51-57 (Язык и культура. Работа с художественным текстом)
Rozboudová – Konečný, 2021a, s. 64-91 (Межкультурная коммуникативная компетенция как цель обучения русскому языку)
Rozboudová – Klinka – Uličná, 2021, s. 66-75 (Interdisciplinární přístup ve výuce cizích jazyků: kde hledat interkulturní komunikační kompetenci?)
Otázky k diskusi:
Co je kultura? Zamyslete se nad úzkým a širokým chápáním kultury.
Jaký je vztah mezi jazykem a kulturou?
Od jaké úrovně je třeba seznamovat žáka s kulturou studovaného jazyka?
Které kulturní jevy je vhodné prezentovat při výuce ruského jazyka?
Čím se liší sociokulturní kompetence, interkulturní kompetence a interkulturní komunikační kompetence?
Jak lze kontrolovat a hodnotit úroveň interkulturní komunikační kompetence žáků?
Jakými způsoby prezentují současné učebnice ruského jazyka kulturologický materiál?
Jakými dalšími způsoby lze žákům zprostředkovávat kulturologický materiál?