1. Vyučovací hodina
Osnova sekce
-
Obsah bloku:
Vyučovací hodina, plánování a příprava vyučovací hodiny ruského jazyka. Formulace cíle vyučovací hodiny. Volba vhodných didaktických postupů a organizačních forem práce. Motivace a aktivizace žáků při výuce ruštiny jako cizího jazyka. Jazykové hry. Zapojení ICT do výuky.
Klíčová slova: vyučovací hodina, příprava na vyučovací hodinu, cíl hodiny, motivace, aktivizující metody, jazyková hra, ICT
Prostudujte si následující kapitoly knih
Akišina – Kagan, 2010, s. 25-29 (Коммуникативное обучение иностранному языку. Модель урока), s. 174-202 (Ученик. Что надо о нем знать.), s. 208-235 (Урок. Как его построить)
Rozboudová – Konečný, 2021a, s. 12-55 (Мотивация в обучении русскому языку, Активные методы обучения, ИКТ в процессе обучения русскому языку как иностранному)
Otázky k diskusi:
Čím se liší hodina cizího jazyka od výuky jiných předmětů?
Jaký má vliv koncepce výuky cizího jazyka na stavbu vyučovací hodiny?
Jak by měla vypadat hodina cizího jazyka založená na komunikačním principu?
Jakou roli hraje v komunikačně orientované výuce učitel?
Uveďte fáze vyučovací hodiny ruského jazyka včetně konkrétních aktivit/činnosti žáků i učitele.
Jak by měl vypadat začátek a konec hodiny?
V jakém jazyce by měla být vedena hodina ruského jazyka? A jaká je role mateřštiny žáků?
Zkuste vymezit, jak vypadá „vynikající“ hodina ruského jazyka a jak „špatná“.
Jak by měla vypadat příprava učitele na výuku?
Jakou motivaci mají lidé k učení se cizím jazykům obecně?
Jakou motivaci mají žáci k výběru ruského jazyka jako vyučovacího předmětu v českých školách?
Jaké jsou druhy motivace a jak je lze podporovat při výuce ruského jazyka? Uveďte konkrétní příklady, jak lze motivaci žáků podporovat.
Jakou roli v motivaci žáků k aktivní činnosti hraje učebnice a další výukové materiály nabízené učitelem?
Jakou roli v motivaci žáků hraje učitel?
Co jsou jazykové hry a jaká je jejich funkce?
Uveďte základní pravidla uplatňování jazykových her ve výuce.
Jaký je význam ICT ve výuce cizích jazyků?
Uveďte příklady efektivního využívání ICT ve výuce ruského jazyka.