2. Rozvoj jazykových prostředků
Osnova sekce
-
Obsah bloku:
Rozvoj jazykových prostředků: slovní zásoba, gramatika, zvuková a grafická stránka ruského jazyka.
Klíčová slova: jazykové prostředky, slovní zásoba, gramatika, fonetika, grafika, mezijazykový přenos, interference, chyba
Prostudujte si následující kapitoly knih
Akišina – Kagan, 2010, s. 129-173 (Обучение грамматике, Обучение лексике, Обучение фонетике)
Rozboudová – Konečný, 2018, s. 31-32 (Перенос), s. 44-110 (Языковые средства и речевые умения, Обучение лексике русского языка, Обучение фонетике русского языка, Обучение грамматике русского языка, Обучение графике и орфографии русского языка)
Konečný – Rozboudová, 2019 – v e-knize si projděte taktéž všechna interaktivní zadání
Otázky k diskusi:
Jaký je vztah jazykových prostředků a řečových dovedností?
Jaké jsou vzájemné vztahy mezi jazykovými prostředky?
Jaké jsou cíle výuky ruského jazyka z pohledu vztahu jazykových prostředků a řečových dovedností? Jaké cíle stanovují české kurikulární dokumenty?
Jaký je význam jednotlivých jazykových prostředků při komunikaci?
Kterým jazykovým prostředkům je nutno věnovat nejvíce pozornosti? Liší se míra pozornosti v jednotlivých etapách učení se cizímu jazyku?
Které jevy jazykového systému ruského jazyka jsou nejvíce ovlivňovány interferencí mateřského nebo prvního cizího jazyka? A na které mají naopak pozitivní vliv? Uveďte konkrétní příklady pozitivního a negativního transferu ke všem jazykovým prostředkům.
Co je to gramatické či lexikální minimum? Lze vymezit také fonetické, grafické či ortografické minimum?
Jaké jsou základní principy, metody, techniky výuky jednotlivých jazykových prostředků?
Jaká je základní typologie cvičení na fixaci jazykových prostředků?
Jaké jsou základní principy kontroly a hodnocení jednotlivých jazykových prostředků?
S jakými problémy na úrovni produkce i percepce se může mluvčí potýkat, pokud nejsou dodržována fonetická pravidla ruského jazyka?
Jaký je význam percepčních cvičení při výuce zvukové stránky jazyka?
Jaké jsou hlavní dva přístupy k výuce fonetiky? Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
Co znamená princip aproximace při výuce zvukové stránky jazyka?
Jaký je význam úvodního audioorálního kurzu a jaké jsou principy jeho uplatňování?
Jaký význam pro rozvoj fonetických návyků mají fonetické rozcvičky, rytmizované texty a hlasitá čtení?
Jaký je rozdíl mezi fonetickými a fonologickými chybami? Kterým je třeba věnovat více pozornosti?
Co znamená sémantizace a systematizace v kontextu výuky slovní zásoby?
Které aspekty je nutno doplňovat didaktickým komentářem při prezentaci nové slovní zásoby?
Co napomáhá fixaci a automatizaci nové slovní zásoby?
Jaká je funkce gramatických pravidel při výuce ruského jazyka?
Jakým způsobem je vhodné využívat gramatickou terminologii?
Co znamená „lexikální osvojení gramatických jevů“? Které jevy je vhodné prezentovat tímto způsobem?
Které styly psaní (rukou) existují a jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
Je nutné věnovat pozornost pravopisným pravidlům, popř. kterým?
Jaký význam mají diktáty?