Osnova sekce

    • ÚVOD k druhému semestru

      Psychologický výzkum II: Pop-panteon LETNÍ SEMESTR

       

      Milí studenti,

      budeme pokračovat na Moodlu z minulého semestru, dublovaném vzájemnými maily. Část výuky proběhne on-line na Teams.

      Celkově Vás nečeká tolik časově náročné práce jako minulý semestr. V čem bude spočívat.

      Nebudete dělat nový rozhovor. Vyměníte si ve dvojicích z minulého semestru svoje respondenty (komentovaný Rozhovor, Příběh, Interpretace), pokud jste to neudělali už tehdy. Tím získáte vhled do jiné kazuistiky.

      Tento cizí materiál zpracujete graficky do jakési Pojmové mapy, tj. uzlů na ploše, s šipkami různých souvislostí mezi nimi. Pošlu Vám možnou ukázku a udělám k tomu on-line hodinu.

                  Druhým krokem bude napsat velmi stručné Résumé, týkající se Vašeho odhadu psychosexuálního vývoje respondenta, jeho závislosti a emancipace na původní, výchozí rodině, hry otcovské a mateřské linie v jeho životě a případného opakování vzorce v aktuální životní situaci. (Zkráceně by šlo o vývoj a zpracování až překonání „Oidipa“.) Oba materiály (Pojmovou mapu a Résumé případu) pošlete ke kontrole Vašemu kolegovi z dvojice a Vašemu vedoucímu.

       

                  Speciální věcí mimo kazuistiku bude absolvování písemného testu na pojmosloví Kvalitativního výzkumu. Odehraje se tak, že ve dvou setkáních on-line spolu test probereme, vy pak jeho formulář o samotě vyplníte a pošlete Vašim vedoucím.

                  Po splnění těchto dvou úkolů dostanete zápočet.

                  Chronologie on-line výuky bude následující: nejprve instruktáž ke grafizaci do Pojmové mapy, pak dvě hodiny s testem k pojmosloví.

      OPRAVA: Po uskutečněné zkoušce se mi ukázalo, že lepší než mluvit o Résumé, bude o Legendě k pojmové mapě. Tato Legenda by se poslala samozřejmě spolu s Mapou. Ukáže se na prvním setkání v Teams 22. 2.

    • ÚVOD k prvnímu semestru

      Milí studenti,

                  tento kurs nese podtitul Pop-panteon, čímž se myslí sídlo zbožňovaných postav z řádu populární kultury. Jak o tom svědčí instrukce, na niž vždy odpovídali respondenti: „Které máš nejoblíbenější známé osobnosti? (herci, zpěváci, sportovci…) Zkus napsat, co se Ti na nich líbí, případně proč si myslíš, že jsou tak oblíbení.“

                  Instrukci přesně v tomto znění (aby byla získaná data srovnatelná) zadávali Vaši předchůdci více než 10 let ve školách různým třídám žáků a data se pak interpretovala. Určitou ukázku lze nalézt v kapitole z knihy „Pud u Freuda“, včetně teoretické problematiky, s tím spojené. Odpověď na instrukci totiž nebyla vždy jen jmény celebrit (sociální idoly), ale děti často uváděly své rodiče, příbuzné, kamarády, učitele, trenéry, domácí zvířátka …(idoly blízké).

                  Posun ve volbě idolů je tak indikátorem vývoje identity či psychosexuálního vývoje, vedoucího k emancipaci od původní rodiny a vstupu do své vrstevnické generace: kdybych měl dát primitivní příklad, tak třeba zpočátku uvádějí děti (u sociálních idolů, celebrit) idoly spíše národní a ty, které jsou respektovány v jejich rodině (v hudbě např. Lucii Bílou, co rád poslouchá tatínek, nebo Karla Gotta, jehož poslouchají všichni), zatímco později třeba mezinárodní idol (např. Billie Eilish), který rodiče vůbec neznají.

      Volby pak byly analyzovány ve dvou hlavních osách: v ose identifikace (chci „být jako idol“) a v ose erotické adorace (chci „mít idol“ – zamilování se „na dálku“ do zpěváka či zpěvačky; viz třeba chlapecké hudební skupiny určené být idoly dívek v pubertě); identifikace se pak rozpadala ještě na několik druhů: identifikace se sublimací (sám hraju fotbal jako Messi, na němž mi třeba tolik nezáleží); identifikace prostřednictvím symptomu (jde mi o celou situaci v nějakém románu, mám rád určitý typ hudby); identifikace imaginární (chtěl bych vypadat atraktivně jako modelka nebo gentlemansky jak mladý Brzobohatý); identifikace symbolická (řadím se pod vlajku idolu, je mým vzorem, třeba statečný Zátopek); identifikace v Nadjá (např. nějaký idol, který byl buřič, provokatér, zločinec, tyran jako Stalin, Hitler apod.). Podrobněji se to lze dočíst v přiloženém Výkladovém schématu nebo v oné kapitole z knihy „Pud u Freuda“.

                  Ve Vašem vlastním výzkumu nebudete muset používat tyto pojmy spíše psychoanalytického ražení, stačí výrazy z běžné řeči, z tzv. folk-psychology, ale je nutné být si vědom různých funkcí idolů, které jsou v těchto pojmech obsaženy.

       

      LETOS

                  Vstup do školních tříd, sebrání tam písemných odpovědí a následné rozhovory se žáky, jak tráví čas a jaké mají koníčky, nelze letos provést. Rozhodli jsme se proto převést výzkum na méně extenzivní, v určitém ohledu „kvalitativnější“ formu, která by měla být pro každého z Vás realizovatelná vlastně v soukromí. Spočívá v provedení a interpretaci jednoho biografického rozhovoru zaměřeného na emancipaci z matrice rodičů-idolů (pomocí respondentových dalších idolů blízkých a sociálních, koníčků, zájmů, stylů) z dětství do současnosti.

                  Práce bude probíhat ve dvojicích tak, že každý provedete jeden takovýto rozhovor, ale současně budete konzultantem pro kolegu z dvojice: budete tak mít k dispozici pro srovnání a pro inspiraci ještě jeden rozhovor. Každá dvojice připadne jednomu z nás tří vyučujících, vedoucích Vaší práce (I. Viktorová, M. Klusák, M. Kučera).

                  Vaším prvním krokem proto bude vytvořit dvojici s kolegou/kolegyní z kursu a na Moodle nám ji ohlásit (stačí, aby napsal jeden z Vás dvou).

    • LITERATURA

      KRAVCOVÁ, Jana. Idoly u dětí školního věku. Praha: Pedagogická fakulta, 2008. (Diplomová práce.)

      KUČERA, Miloš. Pud u Freuda. Praha: Karolinum, 2017 (s. 506-526, Pop-panteon školáků).

      Výkladové schéma z minulých let.

    • Jak se bude postupovat letos v průběhu výzkumu, ukazuje přiložený soubor:

    • Pokud by Vám bylo něco nejasného nebo byste potřebovali poradit, neváhejte, a pošlete mi mail.

      Miloš Kučera