Abstrakt diplomové práce
Osnova sekce
-
Abstrakt je důležitou a často podceňovanou součástí diplomové práce. Přesto je to právě abstrakt, který práci prezentuje pro zájemce o téma i pro oponenta. Jeho posláním je vystihnout celý obsah práce tak, aby se každý hned zorientoval v následujících bodech:
Jaký je cíl práce, jak je práce koncipována, co je předmětem části teoretické, na jakou výzkumnou otázku hledá odpověď část výzkumná.(případně jaký byl cíl či jaké hypotézy ověřuje). Musí být dále popsána metodologie výzkumu, způsob sběru a analýzy dat a představeny hlavní výsledky.
Příklad anotace z odborného článku:
Článek přináší poznatky o oborových a profesních preferencích sociál-ních pedagogů v České republice. Prezentuje data z dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 333 studentů a absolventů oboru sociální pedagogika z celé České republiky. Cílem výzkumu bylo zjistit, s jakým pojetím oboru se respondenti ztotožňují, jaké poslání profesi přisuzují a jaké po-jetí výkonu profese preferují. K hlavním výsledkům patří, že sociální pedagogové upřednostňují praktické pojetí sociální pedagogiky jako pomoci klientům v životních situacích. Dále významně preferují demokratizační společenské poslání oboru a výkon profese založený na vztahu. Proměnné jako pohlaví, věk, zkušenost s praxí, zastávaná pozice, absolvované univerzitní studium aj. nemají na tyto volby ve většině případů vliv. Zajímavým výsledkem je, že studenti a absolventi jsou obecně spokojení s volbou oboru (profese), nicméně absolventi, kteří zůstali pracovat v oboru, jsou s jeho volbou spokojenější než studenti. Také se ukázalo, že sociální pedagogové se v ČR uplatňují v celé řadě sociálních a pedagogických profesí.
Lorenzová, J., & Komárková, T. (2019). Sociální pedagogika: pojetí oboru a profese u studentů a sociálních pedagogů v České republice. Orbis scholae, 13(1), 87-106.Available from: https://www.researchgate.net/publication/337305038_Socialni_pedagogika_pojeti_oboru_a_profese_u_studentu_a_socialnich_pedagogu_v_Ceske_republice [accessed Mar 17 2020].