Poezie - výzkumy její recepce u žáků na 2. stupni ZŠ a na SŠ, tvořivá recepce poezie na 2. stupni ZŠ a na SŠ.
Osnova sekce
-
V rámci tohoto tematického celku budete mít příležitost prostudovat některé novější výzkumy týkající se recepce poezie středoškolskými studenty. V semináři budete mít prostor o nich diskutovat.
Prostudujete následující publikaci: VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2011, s. 28-60. Vypíšete si z ní deset zjištění, kterými byste se chtěli řídit při práci s básněmi, při výuce poezie. Opět o nich budete moci diskutovat v semináři.
Zaměříme se na různé způsoby zprostředkování poezie žákům. V semináři se nad konkrétními básnickými texty pokusíte navrhnout, jak lze žáky přivést k pochopení toho, že obsah a forma básně jsou úzce propojeny, že (a jakým způsobem) vybrané formální prostředky působí na čtenáře a ovlivňují jeho vnímání a chápání básně. Pomůže nám v tom mj. metoda čtení s přemýšlením nahlas. Více o této metodě se dočtete v článku: KOŠŤÁLOVÁ, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy [online] roč. 2002, č. 6 [cit. 2010-04-04].
Ověříte si také, jak funguje hlasitý přednes/hlasité čtení jako forma (didaktické) interpretace básně. Ukážeme si také, jak fungují didaktické transformace básní a jaké cíle pomocí nich lze v hodinách literatury naplnit. Východiskem pro didaktické transformace nám bude např. následující publikace: KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Brno 1997.