10. Transnacionalizace vzdělávacích politik
Osnova sekce
-
Vzdělávací systémy se v současných společnostech čím dál tím více v mnoha aspektech sbližují. Existují různé faktory tohoto sbližování (globalizace, transnacionalizace, digital governance) i různé důsledky tohoto procesu – marketizace, snadnější hodnocení výsledků vzdělávání ale i záměna prostředků a cílů, rostoucí nerovnosti i přenášení zodpovědnosti na žáky. Spor o mezinárodní testování (PISA, TIMMS…) a sporná role transnacionálních organizací (OECD).
Povinná lieratura (vyberte si jeden článek z tohoto speciálního čísla):
European Educational Research JournalTable of Contents: Special Issue: Digital Education Governance: Volume 15 Issue 1, January 2016:
Williamson, Ben. 2016. “Digital Education Governance: An Introduction.” European Educational Research Journal 15(1):3–13. Retrieved (https://doi.org/10.1177/1474904115616630).
Nebo:
Williamson, Ben. 2016. “Digital Education Governance: Data Visualization, Predictive Analytics, and ‘real-Time’ Policy Instruments.” Journal of Education Policy 31(2):123–41. Retrieved (http://dx.doi.org/10.1080/02680939.2015.1035758).
Doporučená literatura:
Ball, Stephen J. 2008. “New Philanthropy, New Networks and New Governance in Education.” Political Studies 56(4):747–65. Retrieved (https://doi.org/10.1111/j.1467-9248.2008.00722.x).
Štech, Stanislav. 2011. “Pisa - nástroj vzdělávací politiky nebo výzkumná metoda?” Orbis Scholae 5(1):123–33. Retrieved (https://doi.org/10.14712/23363177.2018.81 ).
Kaščák, Ondrej and Branislav Pupala. 2011. “PISA v kritickej perspektíve.” Orbis Scholae 5(1):53–70. Retrieved (https://doi.org/10.14712/23363177.2018.74 ).
Lawn, Martin and Bob Lingard. 2002. “Constructing a European Policy Space in Educational Governance: The Role of Transnational Policy Actors.” European Educational Research Journal 1(2):290–307. Retrieved (https://doi.org/10.2304/eerj.2002.1.2.6).
Gorur, Radhika. 2015. “Producing Calculable Worlds: Education at a Glance.” Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 36(4):578–95. Retrieved (http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01596306.2015.974942).