9. Vzdělávací nároky a jejich legitimizace – systémy zdůvodňování, styly ospravedlňování, režimy vědění – vztahový přístup
Osnova sekce
-
Formulace vzdělávacích normativů – oněch „mělo by být“ (cíle, výsledky, vize vzdělávání) se děje nejen na různých úrovních vzdělávací politiky a veřejného diskurzu, ale také v různých stylech, režimech vědění, systémech obhajování apod. Těmto systémům reprezentací se také věnuje sociologie vzdělávání, ovšem nejen ve vztahu k aktérovi (kdo to říká), ale ve vztahu k ostatním konstituujícím prvkům (publikum, materiální omezení, časoprostorová dějiště apod.)
Povinná literatura:
Tveit, Sverre and Christian Lundahl. 2017. “New Modes of Policy Legitimation in Education: (Mis)using Comparative Data to Effectuate Assessment Reform.” European Educational Research Journal 1(0):1–25. Retrieved (https://doi.org/10.1177/1474904117728846).
Doporučená literatura:
Aasen, Petter, Tine Sophie Prøitz, and Nina Sandberg. 2014. “Knowledge Regimes and Contradictions in Education Reforms.” Educational Policy 28(5):718–38. Retrieved (http://epx.sagepub.com/content/28/5/718.abstract). Stránky: 722-723, podkapitola: Understanding Policy Reforms.
Popkewitz, Thomas S. 2000. “The Denial of Change in Educational Change: Systems of Ideas in the Construction of National Policy and Evaluation.” Educational Researcher 29(February):17–29. Retrieved (https://www.researchgate.net/publication/250183422_The_Denial_of_Change_in_Educational_Change_Systems_of_Ideas_in_the_Construction_of_National_Policy_and_Evaluation).
Patriotta, Gerardo, Jean Pascal Gond, and Friederike Schultz. 2011. “Maintaining Legitimacy: Controversies, Orders of Worth, and Public Justifications.” Journal of Management Studies 48(8):1804–36. Retrieved (https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2010.00990.x.).