8. Responsibilizace a zproblematizování budování identity v procesu vzdělávání
Osnova sekce
-
Odpovědnost za vlastní vzdělávání jako termín progresivní pedagogiky i jako nástroj biografického řešení systémových rozporů (Beck). Vynucená či „našeptaná“ emancipace.
Povinná literatura:
Čeplak, Metka Mencin. 2012. “The Individualisation of Responsibility and School Achievement.” Sociologický časopis/Czech Sociological Review 48(6):1093–1114. Retrieved (http://sreview.soc.cas.cz/uploads/eec563a26aa690ce8cd44be44af1e7474b654c00_12-6-05Ceplak11.indd.pdf).
Doporučená literatura:
Kaščák, Ondrej and Branislav Pupala. 2012. “Deti medzi emancipáciou a sociálnou využiteľnosťou: nová sociológia detstva a „ našepkaná emancipácia".” Sociální Studia 9(2):13–29. Retrieved (https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/5958/5070).
Bauman, Zygmunt. 2004. Individualizovaná Společnost. Praha: Mladá fronta. Kapitoly: Vzdělání: za, pro a navzdory postmodernitě, Identita ve světě, který se globalizuje.