7. Inkluzivní/exkluzivní vzdělávání
Osnova sekce
-
Kořeny ideje inkluzivního vzdělávání, současné debaty o prospěšnosti / škodlivosti inkluzivního vzdělávání z pohledu sociologie.
Povinná literatura:
Mareš, Petr and Tomáš Sirovátka. 2008. “Sociální vyloučení (exkluze) a sociální začlenování (inkluze) – Koncepty, diskurz, agenda.” Sociologický Časopis /Czech Sociological Review 44(2):271–94. Retrieved (http://sreview.soc.cas.cz/uploads/5a7e11b50109cddb81a6cdce17b39c7c40a4333a_513_2008-2Mares.pdf).
Doporučená literatura:
Štech, Stanislav. 2018. “Inkluzivní vzdělávání – Obtížné zvládání ‘rozmanitosti’ v praxi.” Pedagogická Orientace 28(2):382–98. Retrieved (https://doi.org/10.5817/PedOr2018-2-382).
Popkewitz, Thomas S., Jennifer Diaz, and Christopher Kirchgasler. 2017. A Political Sociology of Educational Knowledge: Studies of Exclusions and Difference. New York: Routledge. PART III: The Double Gestures of Educational Reform: Inclusion as Exclusion
Miles, Susie and Nidhi Singal. 2010. “The Education for All and Inclusive Education Debate: Conflict, Contradiction or Opportunity?” International Journal of Inclusive Education 14(1):1–15. Retrieved (https://doi.org/10.1080/13603110802265125).
Šmelová, E. 2017. Společenské aspekty inkluze. Univerzita Palackého v Olomouci. Retrieved from https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=cat04374a&AN=kup.002164718&lang=cs&site=eds-live&scope=site
Existuje také velké množství bakalářských, magisterských i dizertačních prací na toto téma.
Jandová, Helena. 2017. Faktory přispívající k fungování sociální inkluze na školách. Faktory přispívající k fungování sociální inkluze na školách / Helena Jandová; vedoucí práce Dana Moree ; oponent práce Kateřina Legnerová.
Kefrutová, Denisa. 2017. Případová studie inkluze dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do předškolních zařízení. Případová studie inkluze dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do předškolních zařízení / Denisa Kefurtová; vedoucí práce Magdalena Mouralová ; oponent práce Eva Hejzlarová.
Vít, Zbyšek. 2019. Inkluze žáků s poruchou autistického spektra v základní škole. Inkluze žáků s poruchou autistického spektra v základní škole / Zbyšek Vít; vedoucí práce Lea Květoňová; oponent práce Pavlína Šumníková.