4. Neoliberalismus a vzdělávání
Osnova sekce
-
Základní foucaultovské ideje neoliberalismu. Kritika neoliberalismu ve vzdělávání. Neoliberalismus jako pojem, kterým se v současnosti vysvětluje většina mocenských vztahů. Spor o neoliberalismus – je tento termín ještě vysvětlující a kritický?
Povinná literatura:
Kaščák, Ondrej and Branislav Pupala. 2011. “Neoliberalizmus vo vzdelávaní: Pät obrazov kritických analýz.” Pedagogická Orientace 21(1):5–34.
Doporučená literatura:
Apple, Michael W. 2005. “Doing Things the ‘Right’ Way: Legitimating Educational Inequalities in Conservative Times.” Educational Review 57(3):271–93. Retrieved (http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00131910500149002).
Apple, Michael W. 2017. “What Is Present and Absent in Critical Analyses of Neoliberalism in Education.” Peabody Journal of Education 92(1):148–53. Retrieved (http://dx.doi.org/10.1080/0161956X.2016.1265344).
Anderson, Gary L. and Liliana Montoro Donchik. 2016. “Privatizing Schooling and Policy Making: The American Legislative Exchange Council and New Political and Discursive Strateggies of Educational Governance.” Educational Policy 30(2):322–64. Retrieved (http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0895904814528794).
Balon, Jan. 2014. “Jak se privatizují ideje? neoliberální režim vědění a jeho přivlastnění postmoderního obrazu světa.” Sociologický Časopis /Czech Sociological Review 50(5):713–33.
Foucault, Michel. 2009. Zrození Biopolitiky. přeložil Petr Horák. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury CDK.
Kaščák, Ondrej and Branislav Pupala. 2012. Škola zlatých golierov: Vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha: Sociologické nakladatelství SLON.
Kaščák, Ondrej and Branislav Pupala. 2010. “Neoliberálna guvernmentalita v sociálnom projektovaní vzdelávania.” Sociologický Časopis 46(5):771–99.
Torrance, Harry. 2015. “Blaming the Victim: Assessment, Examinations, and the Responsibilisation of Students and Teachers in Neo-Liberal Governance.” Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 6306(November):1–14. Retrieved (http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01596306.2015.1104854).