Osnova sekce

  •  

    Klasická díla a osobnosti světového (ale i českého) divadla a dramatu je občas vhodné nahlédnout jinýma očima. Podívat se za konvence tradičního kánonu, který je činí neoddiskutovatelnými položkami v dějinách divadla či divadelní teorie. A být si přitom vědom, že ne každý klasik je zároveň klasikem s globálním dosahem. V rámci tohoto přednáškově-seminárního kurzu se proto podíváme na klasiky světově proslulé, i na ty, kteří jsou úžeji spjati s některou z národních kultur. 

    Kurz bude koncipován jako “komparativní” a “interdisciplinární”, což ovšem pro zkoumání divadelního umění není metoda nijak neobvyklá. V gastronomii se pro naše účely užívá velmi vhodný pojem: fusion cuisine. Během jednotlivých seminárních (kulinárních?) setkání se proto budeme pravidelně snažit kombinovat (míchat?) výrazné osobnosti z divadelního světa i s těmi z oblasti literatury, filmu, kritiky, hudby. Pokusíme se (po)spojovat klasiky známé s těmi méně známými. Přirozeně za účelem harmonie chutí.

    Budeme číst hry, romány i kritiky, dívat se na filmy i talk-show, poslouchat muzikály i singl hity.

    Podíváme se na to, co mají společného (a co jsou vlastně zač) například:

    • Eric Bentley s Eugenem O’Neillem
    • Jean-Louis Barrault s Williamem Faulknerem
    • Peter Weiss s Markýzem de Sade a Jukio Mišimou
    • Anton Pavlovič Čechov s Patricem Chéreauem
    • Bertolt Brecht s Václavem Havlem
    • Edmond Rostand s Jamesem Cordenem

    ...a možná i:

    • Henrik Ibsen (třeba) s Knutem Hamsunem
    • Jára Cimrman (třeba) s Italem Calvinem

    [Konkrétní podoba semináře bude upřesněna na úvodním setkání se studenty.]

    NB. Předmět je určen primárně studentům v navazujícím magisterském programu, jeho kapacita je omezena na 15 studentů (v případě zájmu a volné kapacity jej bude moci navštěvovat i omezené množství studentů v pokročilejší fázi bakalářského studia).