Osnova sekce

  • Kurz představí teoretická východiska kvalitativní metodologie a prohloubí znalosti nutné k jejímu praktickému využívání. Nejprve bude představena kvalitativní metodologie sociologického výzkumu jako taková, včetně jejích epistemologických základů (sociální interpretativismus, sociální konstruktivismus a další). Dále budou podrobně představeny nejčastěji využívané metody v sociologii: tématická analýza, grounded theory (a její konstruktivistická verze), narativní (biografický) přístup a vizuální a participativní metody. Dále se zaměříme na otázky a problémy, které jsou v rámci kvalitativních přístupů klíčové: subjektivita a reflexivita jak při sběru dat, tak v průběhu jejich analýzy; využití kritérií validity a reliability, případně kredibility a transferability kvalitativního výzkumu; etické souvislosti kvalitativního výzkumu. Prostor bude věnován diskusi nad problematickými situacemi a zkušenostmi účastníků se sběrem dat a jejich analýzou. Průběžně budeme pracovat na společném výzkumném projektu, na kterém si vše prakticky vyzkoušíme.

    Podmínkou splnění kurzu je:

    - četba a aktivní účast na hodinách

    - plnění a odevzdání průběžných úkolů

    - práce na společném výzkumném projektu a prezentace jeho výsledků

     
     
  • Obecné charakteristiky a principy kvalitativní metodologie. Srovnání s kvantitativní metodologií. Možnosti využití kvalitativní metodologie, možnosti kombinace s jinými metodami. Induktivní postup. Tradice kvalitativního výzkumu.

  • Sociální interpretativismus, filozofická hermeneutika, sociální konstruktivismus, postmodernismus, analytic bracketing, feministická standpoint teorie.

  • Představení principů tematické analýzy

  • Interview v kvalitativním sociologickém výzkumu. Reflexivita a subjektivita. Vzájemné vytváření vědění poznávajícího i poznávaného, angažovanost výzkumníka, empatie. Proces konstruování reality v průběhu rozhovoru, konstrukce identity.

  • Simultánní sběr a analýza dat, kódování dat ve dvou krocích, komparativní metody, psaní poznámek – memos, sampling – výběr vzorku. Vytváření teorie.

    • Okódujte první tři dokumenty. Pracujte ve Wordu nebo podobném programu, případně i "ručně". Označujte relevantní části textu a přiřazujte jim kódy. Tu můžete následně seskupit do širších nadřazených kategorií. Výsledkem by měl být seznam 20-30 kódů, které označují různá opakující se a analyticky zajímavá témata, momenty či vzorce. Ty budeme používat pro kódování celého korpusu. Do úkolu uložte váš seznam kódů i okódované texty.

  • Program Atlas.ti.

    Zde stručný úvod:

  • Validita, reliabilita. Kredibilita, transferabilita. Triangulace.

  •  Zajištění anonymity, informovaný souhlas, archivace dat.

  • Výzkumná zpráva, odborný článek v časopise.

    • Tento úkol je zároveň závěrečnou prací. Vaším úkolem je provést kódování připravených kvalitativních dat a provést analýzu, tj. pokusit se odpovědět na výzkumnou otázku, kterou jste si stanovili. Výsledná práce bude mít charakter ptt. (nebo jiné) prezentace. Možná je práce ve skupinách.

      Prezentace bude mít 6-10 slidů, ke kterým budou připojené poznámky (tj. to, co budete při prezentaci říkat. Měla by mít přibližně následující strukturu: Na 1. slidu bude kontext, případně i nějaké teoretické ukotvení. Na 2. slidu bude představená metoda sběru dat i analýzy, popis vzorku, reflexe vlastní pozice a etických souvislostí daného výzkumu. 3-5. slide budou věnované výsledkům analýzy, ideálně strukturované podle témat, která jste v datech objevili. Poslední 1-2 slidy budou obsahovat diskusi vašich zjištění a závěry, případně odkazy na použitou literaturu. Prezentace by měla být cca na 10 minut.