Přejít k hlavnímu obsahu
Boční panel
DL 1
Titulní stránka
Podpora uživatelů
Moodleoffice
Moodle tutoriál
Podpora uživatelů
Návody
GDPR
Další
Čeština (cs)
Čeština (cs)
Deutsch (de)
English (en)
Français (fr)
Русский (ru)
Momentálně na stránky přistupujete s právy hosta.
Přihlášení
DL 1
Titulní stránka
Podpora uživatelů
Sbalit
Rozbalit
Moodleoffice
Moodle tutoriál
Podpora uživatelů
Návody
GDPR
Rozbalit vše
Sbalit vše
Otevřít indexu kurzu
Komunikační systémy neslyšících ve vzdělávání A+B (2019/2020)
6. hodina: týden od 23. do 29. března 2020 (tématem týdne je odezírání)
Ma WJ, Zhou X, Ross LA, Foxe JJ, Parra LC (2009) Lip-Reading Aids Word Recognition Most in Moderate Noise: A Bayesian Explanation Using High-Dimensional Feature Space. PLoS ONE 4(3): e4638. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0004638
Ma WJ, Zhou X, Ross LA, Foxe JJ, Parra LC (2009) Lip-Reading Aids Word Recognition Most in Moderate Noise: A Bayesian Explanation Using High-Dimensional Feature Space. PLoS ONE 4(3): e4638. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0004638
Požadavky na absolvování
Označit jako hotovo
Kliknutím na
Ma WJ, Zhou X, Ross LA, Foxe JJ, Parra LC (2009) Lip-Reading Aids Word Recognition Most in Moderate Noise: A Bayesian Explanation Using High-Dimensional Feature Space. PLoS ONE 4(3): e4638. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0004638
otevřete zdroj.
◄ Automatic Lip-Reading System Based on Deep Convolutional Neural Network and Attention-Based Long Short-Term Memory (2019)
Přejít na...
Přejít na...
Oznámení
Sylabus
PEDAGOGICKÉ VÝSTUPY ZRUŠENY pedagogické výstupy (sdílený dokument)
1. hodina: 17. února 2020
2. hodina: 24. února 2020
3. hodina: 2. března 2020 (exkurze do IC Zahrada a ZŠ Zahrádka; do zápisu doplněny odkazy a jedna otázka)
Sem můžete každá vkládat "své aktuality" + samozřejmě zde můžete diskutovat
Recept na život od Jana Grulicha, ředitele Základní školy Trivium plus v Dobřanech v Orlických horách
Reportáž ze školy Trivium plus je rozhlasová reportáž, informace o škole lze ale dohledat zde na školním webu
Tisková zpráva: Co čeká školství v roce 2020? (Eduin)
Chybí učitelé. Každý desátý učitel v Praze nemá pedagogické vzdělání (Echo24)
Ptáčata (dokuseriál, má skryré titulky)
Chce się żyć/Život je úžasný (Polský film s českými titulky, uvedený na festivalu Jeden svět v r. 2014: https://www.csfd.cz/film/350816-zivot-je-uzasny/prehled/)
Národní srovnávací zkoušky SCIO - posun termínů
Zápisy do 1. ročníků ZŠ - změny organizace
Pracující rodiče se hroutí z množství domácích úkolů svých školáků (novinky.cz)
Temná strana on-line vzdělávání (Respekt)
Jak koronavirus ovlivní české školství? Učitelé musí slevit, diskutujme o podstatě výchovy, apeluje expert na vzdělávání (ČRo)
DawnSignPress (FB)
RTVS rozšíri vyučovanie pre školy (24. 3. 2020)
Domácí výuka ukazuje propastné rozdíly mezi školami (24. 3. 2020)
Seriál ČT Občanka (podívejte se zejm. na epizodu KOULE)
Ondřej Šteffl: Učitelé, klid! Nehoří to, nechte děti a rodiče, aby se zkonsolidovali, pak můžete v klidu řešit, jak učit (web Rodiče vítáni)
Jak psychicky zvládnout období pandemie (ZŠ A. Hrdličky Ostrava-Poruba)
Tomáš Chrobák: Pojďme využít příležitosti a na chvíli zrušit povinné úkoly i známky. A pozorujme, co se stane (web Rodiče vítáni; je zde mnoho článků o aktuální koronasituaci - z různých úhlů pohledu)
FB Líný učitel
Náměstek školního inspektora Andrys: Učitelé by měli být maximálně shovívaví (Deník, 30. 3. 2020)
Kolegové učitelé, zastavme to šílenství, nebo zničíme sebe i studenty (Deník N, 25. 3. 2020)
Nerozdávejte on-line koule a mluvte s dětmi o pocitech. Pět věcí, které určitě udělejte, a pět, které určitě nedělejte, když učíte děti na dálku (T. Feřtek, Respekt, 28. 3. 2020)
Nejoblíbenější český učitel: Testy píšeme i v karanténě. Známky děti motivují (Seznam Zprávy, 30. 3. 2020)
Opatření vlády - koronavirus
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad ZŠ Ohradní Praha
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad ZŠ Náměšť na Hané
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad ZŠ Gajdošova Brno
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad Zápis žáků do základních škol ve městě Brně
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad Zápis do 1. tříd základních škol Neratovice
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad ZápisyOnline
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad Online zápis k povinné školní docházce ZŠ MPB Neratovice
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad ZŠ a PŠ Neratovice
Kovy řeší dějiny (ČT: Populární youtuber a influencer Kovy se vydává na dokumentární roadmovie napříč českým školstvím, aby pomohl hledat řešení problému selhávající výuky moderních dějin, premiéra 31. 3. 2020)
Chytré Česko (Společný projekt serveru Aktuálně.cz, Hospodářských novin a Nadace České spořitelny zaměřený na vzdělávání)
Výuka na dálku (na portálu Inkluzivní škola, META)
Dyslektikům domácí škola nesvědčí. Hromady písemných úkolů jsou pro ně zhouba, říká máma, která má doma hned tři (Rodiče vítáni, 31. 3. 2020)
Družinářky ve Frenštátě jsou s dětmi pořád, vymyslely totiž družinu online (Deník, 1. 4. 2020)
Učitelka matematiky a student vymysleli inovativní způsob výuky z obýváku (Deník, 29. 3. 2020)
Škola za časů korony. Děti jsou doma a učitelé hodně řeší, jak je vzdělávat dál. Rodiče taky (Rodiče vítáni, 2. 4. 2020)
Napoprvé se mi zpravidla nepodaří nikdy nic, říká český matikář, který se dostal mezi padesát nejlepších učitelů světa (Rodiče vítáni, 1. 4. 2020)
Projekt Víkendová škola hrou
Mladí lidé nezažili krizi. Karanténě se těžko přizpůsobují a internet jim teď nestačí (Aktuálně.cz, 3. 4. 2020)
Při on-line výuce neznámkujte, o klasifikaci teď nejde, vyzvalo učitele ministerstvo (ČTK, 4. 4. 2020)
Nezvládáte školu na dálku? Pomůžou vám studenti. Dobrovolně a zdarma (Rodiče vítáni, 3. 4. 2020)
Jak je to na Slovensku (informace z webu Gymnázia Dominika Tatarky, Poprad)
Web Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR
Učit své dítě každý den? Ani náhodou! Kateřina (34) vyzrála na karanténu se školačkou (článek ze serveru Žena-in)
Domácí výuka podle zásad Montessori. Spořádané prostředí je klíč (Heroine, 5. 4. 2020)
Šestinásobná účast na přednáškách. O online výuku historika z ÚSTRu Pinkase je nyní velký zájem (iRozhlas, 4. 4. 2020)
ÚČJTK má nový kanál na Youtube a Twitterový kanál o lingvistice
Paradox on-line vyučování: videa vesnické malotřídky teď sledují tisíce lidí (Novinky.cz, 11. 4. 2020)
Kreativní slovník (Vocabulary Maps)
Jak zvládají výuku z domova sociálně slabší rodiny? Bez pomoci nemají šanci (iDnes, 12. 4. 2020)
Není to válka. Frustrace by měla být součástí výchovy, míní vědkyně zkoumající stres (DVTV, 5. 4. 2020; titulky si prosím doplňte, např. takto: https://sites.google.com/view/vyukanadalku/titulky?authuser=0)
V rámci školy hrou prodávala děti do otroctví jiné třídě. „Chci je motivovat ke vzdělání,“ říká průvodkyně pořadem UčíTelka (ČRo, 8. 4. 2020; titulky si prosím doplňte, např. takto: https://sites.google.com/view/vyukanadalku/titulky?authuser=0)
Komentář: Plán na otevření škol je racionální. Až příliš (Seznam Zprávy, 15. 4. 2020)
Většina rodičů si myslí, že vzdělávání doma zvládá, ukázal výzkum. Času je ale málo (Novinky.cz, 16. 4. 2020)
Rodiče jsou nyní úplně v té nejpřednější linii a nemají nárok na nic, natož na volno, říká psycholog Radek Ptáček (G.cz, 18. 4. 2020)
Měla jsem vždycky jasný pocit, že škola musí být digitalizovaná, říká ředitelka, kterou online výuka nezaskočila. Technologie ovládají všichni učitelé i děti od druhé třídy (Rodiče vítáni, 15. 4. 2020)
Komunikace se žáky a rodiči v dobách karantény, aneb jak si nepoškodit vzájemné vztahy (webinář Michala Dubce, NPI ČR, 17. 4. 2020)
Dvě roušky školákovi na den. Já jsem spokojen, říká ministr školství Plaga (Televize Seznam, 16. 4. 202)
Školství v čase koronaviru. Slabiny se prohloubí. Více vyniknou sociální rozdíly (Seznam Zprávy, 23. 3. 2020)
Učitel naživo (FB)
Výuka po koronaviru? Vzal bych žáky na hory a nechal je povídat, říká učitel roku (Aktuálně.cz, 19. 4. 2020)
BBC spustila vzdělávací program, na pomoc přizvala Attenborougha (Seznam Zprávy, 20. 4. 2020)
Vysvědčení má zohlednit hlavně výsledky z prezenční výuky, navrhuje MŠMT (ČTJ, 20. 4. 2020)
Karel Kovář: Dobrý kantor učí studenty pracovat s různými názory (ČRo, 20. 4. 2020)
TABLETO
Informační videa v ČZJ na idetskysluch.cz (včetně pohádek o "koronaviru")
Znakoknihy (K. Redlich a spol.)
Knihy v angličtině přeložené do znakových jazyků (včetně příběhů o koronaviru)
Vyhláška k hodnocení žáků v období koronavirové epidemie + metodika k vyhlášce (MŠMT ČR, 27. 4. 2020)
V Bulharsku se učí na dálku všichni stejně, říká česká maminka z pobřeží Černého moře. Stát koupil a zavedl všem školám stejné programy (Rodiče vítáni, 2. 5. 2020)
Objem učiva na státních školách je nesmyslný, říká manažer a filantrop Martin Roman (Reflex, 21. 9. 2020)
SOUBOR HYGIENICKÝCH POKYNŮ PRO MŠ, ZŠ A SŠ (web MŠMT ČR)
Dystopie jsem vždy brala jako metaforu, říká oceněná expertka na čtení. Chtělo by to otevřít knihovny a knihkupectví, myslí si (Rodiče vítáni, 8. 8. 2020)
Pomáháme školám k úspěchu
Co čeká české školství? Velké změny, pokud se nezasekneme u maturit (Seznam Zprávy, 4. 5. 2020)
Učebnice v rozšířené realitě? Vividbooks překládáme i do cizích jazyků, říká autor projektu Vít Škop (ČRo, 4. 5. 2020)
Vividbooks - učebnice v rozšířené realitě
Ambice učit fyziku jinak. Vítek Škop vytvořil učebnici Vividbooks založenou na rozšířené realitě (15. 10. 2010)
Nechci učitelům přikazovat, že musejí přijít v květnu učit, říká ředitel vesnické základky. Podmínka být s dětmi až do odpoledne je na hraně zákoníku práce (Rodiče vítáni, 30. 4. 2020)
Jasný hlas: Ministrova chyba, měli jsme zrušit maturitu úplně (Seznam Zprávy, 6. 5. 2020)
INSPIS SETMOBILE: PŘÍPRAVA NA PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY PŘES MOBIL NEBO TABLET
TERMÍNY MATURITNÍCH, ZÁVĚREČNÝCH A PŘIJÍMACÍCH ZKOUŠEK
Vyhláška umožňuje do konce června učit vychovatelům a asistentům (ČTK, 7. 5. 2020)
Vyhlášky MŠMT ČR, včetně vyhlášek souvisejících s koronavirovou situací v r. 2020
Až 9,5 tisíc žáků se za krize nevzdělávalo vůbec, připouští ústřední školní inspektor. V pondělí se školy otevírají pro poslední ročníky (ČRo, 7. 5. 2020)
Současné maturity připomínají generační pomstu starých mladým. Studenti si zaslouží vzdělávání pro 21. století (HN, 10. 5. 2020)
Máme malé znalosti IT a jsme vyčerpaní, říká téměř polovina učitelů k on-line výuce (Aktualne.cz, 9. 5. 2020)
Aktuality ČŠI ČR, včetně inspekčních zpráv a testovacích nástrojů aj. spojených s koronavirovou situací v r. 2020
Návrat do škol zvýraznil absurdity ve vzdělávání (T. Feřtek, Respekt, 6. 5. 2020)
Jak učitel rozhýbal děti, které distanční výuka přilepila k počítačům? Svým příkladem (Rodiče vítáni, 9. 5. 2020)
Tisíce dětí se během koronakrize nevzdělávají a školy je neshánějí. Učitelé si asi nepředstaví, jak na tom různé rodiny jsou, někde chybí i čisté papíry, říká terénní pracovnice (Rodiče vítáni, 13. 5. 2020)
Nerovnosti ve vzdělávání přetrvávají. Není vůle to změnit, shodují se odborníci (Seznam Zprávy, 16. 5. 2020)
„Koronakrize odhalila strach ve školství i sociální nerovnosti“ (Seznam Zprávy, 17. 5. 2020)
Placené výběrové třídy jsou zhoubou českého školství, říká Straková (Seznam Zprávy, 17. 5. 2020)
Až se sejdeme ve škole (Materiál pro mateřské, základní a střední školy k návratu dětí do škol po izolaci, spojené s pandemií onemocnění Covid – 19, vznikl ve spolupráci mateřské školy a jeslí Bambíno a základní školy Square, za podpory Poradny Vigvam)
Školní revoluce během týdne. „Začíná mě to tak bavit,“ píší žáci (Seznam Zprávy, 20. 5. 2020)
Marie Gottfriedová: Koronavirus připravil učitele o mocenské nástroje, jako jsou známky nebo povinná docházka. V plné nahotě se ukázalo, jaká je naše role (Rodiče vítáni, 7. 6. 2020)
Neznámá nemoc se Vláďovi přihlásila drobnými záškuby, dnes si nezaváže ani tkaničku. Navíc přišel o hlas (Pražský patriot, 20. 6. 2020) - zajímavý článek související s AAK
Zkušenosti jednoho otce: Co nám dala a vzala domácí výuka? Koncepce školství je tragická (Ctidoma.cz, 21. 6. 2020)
Pandemie upozornila na velké rozdíly mezi školami, říká sociolog Daniel Prokop. Překvapivé je, že rodiče teď hodnotí učitele pozitivněji než dřív (www.rodicevitani.cz, 24. 6. 2020)
Děti skoro nic neumí. Z osnov musíme půlku vyškrtnout, říká Martin Roman (SeznamZpravy.cz, 26. 6. 2020)
Snaží se nás zlikvidovat, ale hlavní problém je nekvalita základních škol, míní ředitel víceletého gymnázia (ČRo Plus, 26. 6. 2020)
Mladí dnes nemají šanci dospět. Rodiče totiž umetají cestičky i vysokoškolákům (Flowee.cz, 26. 6. 2020)
Škola z jiného vesmíru na konci světa. Tady se učí šest let dálkově (SeznamZpravy.cz, 4. 7. 2020)
Unikátní vysvědčení. Známky dávali rodiče, učitele zaskočili (SeznamZpravy.cz, 26. 6. 2020)
Začínají prázdniny. A také operace "Zachraňme školství" (Aktualne.cz, 29. 6. 2020)
Školxit. Z rozdílů mezi školami jsou propasti. Některé kraje už opustily republiku (Aktualne.cz, 18. 12. 2019)
Učitel roku: Vymáhat pozici silou není autorita, ale autoritářství. Do školy nepatří (www.dvtv.cz, 29. 6. 2020)
Úroveň vzdělávání se nezmění jen zvýšením platů učitelů, myslí si podnikatel ve školství Kania (www.iRozhlas.cz, 30. 6. 2020)
Dobrý učitel? V životě máte vyhráno, jinak je zaděláno na velký problém, tvrdí expert (www.dvtv.cz, 1. 7. 2020)
Tomáš Chrobák: Mohl jsem vůbec být letos spravedlivý při klasifikaci? Mám spoustu pochybností a otázek… (www.rodičevitani.cz, 30. 6. 2020)
Páťák své třídě zorganizoval komplet online výuku. Dostal za to ředitelskou pochvalu a čokoládový dort od paní učitelky (www.rodicevitani.cz, 9. 7. 2020)
Učitelé, žáci i rodiče výuku během pandemie většinově zvládli, říká inspektor (www.zlinskydenik.cz, 7. 7. 2020)
Novela MŠMT zavádí pravidla vyhlášení distanční výuky (ČTK, 20. 7. 2020)
Pomoz mi, abych to dokázal sám. V Montessori třídě si děti můžou všechno vyzkoušet, říká pedagožka (ČRo Radio Wave, 22. 7. 2020)
Návrat dětí do škol se blíží, takhle do vyučování promluví koronavirus (TN.CZ, 25. 7. 2020)
Michal Komárek: Otevřou se v září školy? A jak bude výuka vypadat? (ČRo Plus, 29. 7. 2020)
Sem můžete každá vkládat své tipy na "výuku + samozřejmě zde můžete diskutovat na dálku"
UčíTelka (ČT)
Škola doma (ČT)
Odpoledka (ČT)
ČT Déčko (ČT)
EDU Česká televize
Na dálku (MŠMT)
nakl. Nová škola (multimediální učebnice - volně a zdarma; YT vysílání pro žáky 1. ročníků ZŠ, kromě neděle každý den v 9.00, záznamy v archivu)
Škola s nadhledem (nakl. Fraus)
Učení doma (nakl. Fraus - zcele mimořádně volně a zdarma množství materiálů pro žáky, pedagogy a rodiče)
H-Edu (metodika prof. Hejného)
nakl. ALTER (elektronické učebnice zdarma)
Jak zvládnout výuku po uzavření škol: tipy na online aplikace (Perpetuum. Vzdělávání bez hranic)
FB skupina Učitelé+ (obrovské množství tipů a nápadů)
Věda na doma (AV ČR)
Škola není. A co teď? (Rádio Junior, ČRo)
E-learning na FF UK
Ústřední knihovna UK
Studijní kolekce od Citace.com
E-knihovna (MěK Praha)
Vysokoškolákům knihy online (Národní knihovna)
Užitečné odkazy v době uzavírky knihoven (vytvořila KJP FF UK)
E-learning ČZJ (Tichý jazyk)
E-learninh ASL (SignLanguage101)
E-learning BSL (School of Sign Language)
16 Free Sign Language Learning Resources: Learn sign language with free courses, videos, games, and more (Life Wire)
G Suite (Google nástroje pro "vzdělávání na dálku")
SCIOtesty - 3.-9. roč. ZŠ + celá SŠ (zdarma pro rodičovskou a žákovskou veřejnost)
Kalibro and Covid 19 (zdarma průřezové testy pro 3.-9. roč. ZŠ)
Khan Academy (česká verze)
Khan Academy (mezinárodní verze v angličtině, s českými titulky)
Nezkreslená věda (popularizační projekt Akademie věd)
Umíme to (procvičovací portál)
Red Monster (Unicorn Publishing)
Matika je in (pro 1.-9. roč. ZŠ, vychází z Hejného matematiky)
Bobyho škola (pro předškoláky a prvňáčky)
Školákov (pro 1. stupeň ZŠ)
Včelka ("Zábavné procvičování doma i ve škole. Čtení, angličtina a španělština na interaktivní tabuli, počítači, tabletu i telefonu. Obzvláště vhodné pro děti s SPU a cizince")
Škola v pyžamu
Miro ("interaktivní tabule v počítači")
Neslyšící a nedoslýchaví studenti: výuka na dálku (z našeho ústavního webu)
nakl. TAKTIK (on-line učebnice zdarma)
UčíTelka - od 31. 3. 2020 (12. dne vysílání) na FB a na i-vysílání ŽIVĚ s tlumočením do ČZJ
Učebnice online, výukové aplikace a další k dispozici zdarma (portál Řízení školy)
Bakovská online škola slaví velký úspěch. Videa sledují stovky dětí (Deník, 2. 4. 2020)
MŠMT ČR: NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY K AKTUÁLNÍM OPATŘENÍM KE KORONAVIRU
MŠMT: DOPORUČENÉ POSTUPY PRO ŠKOLY V OBDOBÍ VZDĚLÁVÁNÍ NA DÁLKU (4. 4. 2020)
Učit Online – Rozcestník pro online výuku ("Rozcestník rozcestníků" na portálu Rodiče vítáni)
O2 Chytrá škola: Jak učit na dálku: tipy na nástroje a aplikace
Online doučování (v ČZJ a via ÚJKN FF UK:-))
SKETCHBOARD (Sketchboard’s virtual whiteboarding solution helps you to innovate ideas and solve complex problems together)
KAHOOT (možné použít také pro e-learning)
FLIPPITY (working sheets creator)
SCAVENGER HUNT (vzdělávací bojovka:-))
CONCEPT BOARD (Your Visual Collaboration Workspace)
LOOM (aplikace na komunikaci na dálku)
Jak v době zavření škol učit on-line efektivně, zábavně a bez stresu? (Markus Media)
CORINTH zdarma pro domácí použití
ZŠ Kunratice: metodické a organizační tipy a postřehy, jak učit na dálku
ZŠ Kunratice: DESATERO pro vedení DOMÁCÍHO UČENÍ učiteli (doporučuji projít celý web této školy)
Náměty pro distanční výuku a rady pro školy, jak komunikovat s rodiči žáků s potřebou podpůrných opatření (NPI ČR, 20. 4. 2020)
Jeden svět ve školách (online výuka)
CANVA (Your secret design weapon for social media, print materials and beyond)
Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením – čeština jako druhý jazyk: Metodická podpora pro učitele – pracovní listy
NÚV + NIDV = NPI ČR
HUDÁKOVÁ, A. Prstová abeceda pro tlumočníky. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. (nepublikovaný rukopis, prosím nikde nešířit)
Fingerspellin na Google Scholar (obrázky) - inspirace, co, jak a kde hledat
Fingerspelling na ReasearchGate (inspirace, co, jak a kde hledat)
ČESKÁ JEDNORUČNÍ A DVOURUČNÍ ABECEDA A POMOCNÉ ARTIKULAČNÍ ZNAKY (uvnitř diskuse je popsané, co je "úkolem" tohoto týdne)
Proč se ve Velké Británii používá dvouruční prstová abeceda?
Úkol na tento týden: Popis úkolu níže. Úkol prosím odevzdávajte sem.
Fórum pro vkládání DÚ místo modulu DÚ
Sem můžete vkládat tipy na odborné texty o prstové abecedě + samozřejmě můžete diskutovat
Waters, D. et all. (2007). Fingerspelling, signed language, text and picture processing in deaf native signers: the role of the mid-fusiform gyrus. NeuroImage, 35(3), 1287–1302. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2007.01.025
Brown, M. & Cormier, K. (2017). Sociolinguistic Variation in the Nativisation of BSL Fingerspelling. Open Linguistics, 3(1), pp. 115-144. Retrieved 24 Mar. 2020, from doi:10.1515/opli-2017-0007
Amy R.L. et all. (2019). Modality and Interrelations Among Language, Reading, Spoken Phonological Awareness, and Fingerspelling, The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, Volume 24, Issue 4, October 2019, Pages 408–423.
Jerde, T.E. et all. 2003). Coarticulation in Fluent Fingerspelling. Journal of Neuroscience, 15 March 2003, 23 (6) 2383-2393; DOI: https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.23-06-02383.2003
settings Open AccessArticle Recognition of Fingerspelling Sequences in Polish Sign Language Using Point Clouds Obtained from Depth Images (2019)
Stone A, Kartheiser G, Hauser PC, Petitto L-A, Allen TE (2015) Fingerspelling as a Novel Gateway into Reading Fluency in Deaf Bilinguals. PLoS ONE 10(10): e0139610. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0139610
Montemurro, K., & Brentari, D. (2018). Emphatic fingerspelling as code-mixing in American Sign Language. Proceedings of the Linguistic Society of America, 3(1), 61:1–13. https://doi.org/10.3765/plsa.v3i1.4357
Fingerspelling and Sign Language as Alternative Codes for Reading and Writing Words for Chilean Deaf Signers. February 2006. American annals of the deaf 151(3):299-310. DOI: 10.1353/aad.2006.0039
Spelling in Deaf, Hard of Hearing and Hearing Children With Sign Language Knowledge. Front. Psychol., 12 November 2019 | https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02463
Examining the Effectiveness of Fingerspelling in Improving the Vocabulary and Literacy Skills of Deaf Students (2018)
Johnston, T. & Schembri, A. (2010). Variation, lexicalization and grammaticalization in signed languages. Langage et société, 131(1), 19-35. doi:10.3917/ls.131.0019.
Prstová abeceda: oblasti, které by bylo možno zkoumat (dle Kristýny Pavlů)
Text/video o odezírání
Fórum pro vkládání DÚ místo modulu DÚ
Sem můžete vkládat tipy na zdroje o odezírání + samozřejmě zde můžete diskutovat
Lipreading Practice
Practice your lipreading skills online
How to lipread A group of people demonstrating how to lipread 10 useful techniques for lipreading
Read Our Lips
How to Read Lips
La Technique of Lipreading
Lipsreading na YT (inspirace kde, co a jak hledat)
Altieri, N. A., Pisoni, D. B., & Townsend, J. T. (2011). Some normative data on lip-reading skills (L). The Journal of the Acoustical Society of America, 130(1), 1–4. https://doi.org/10.1121/1.3593376
Tye-Murray, N. et all. (2014). Lipreading in school-age children: the roles of age, hearing status, and cognitive ability. Journal of speech, language, and hearing research : JSLHR, 57(2), 556–565. https://doi.org/10.1044/2013_JSLHR-H-12-0273
Computer-Assisted Lip Reading Recognition for Hearing Impaired (2009)
Skilled lipreaders read and listen to lips (2017)
Deep Lip Reading: a comparison of models and an online application (2018)
Hearing Lips: Improving Lip Reading by Distilling Speech Recognizers (2019)
Visual inputs decrease brain activity in frontal areas during silent lipreading (2019)
Google’s DeepMind AI can lip-read TV shows better than a pro Read more: https://www.newscientist.com/article/2113299-googles-deepmind-ai-can-lip-read-tv-shows-better-than-a-pro/#ixzz6HcDP9rYV (2016)
Lip Reading Analysis of English Letters as Pronounced by Filipino Speakers Using Image Analysis (2019)
The Neural Basis of Speech Perception through Lipreading and Manual Cues: Evidence from Deaf Native Users of Cued Speech (2017)
Automatic Lip-Reading System Based on Deep Convolutional Neural Network and Attention-Based Long Short-Term Memory (2019)
Lip-Reading Enables the Brain to Synthesize Auditory Features of Unknown Silent Speech Mathieu Bourguignon, Martijn Baart, Efthymia C. Kapnoula, Nicola Molinaro Journal of Neuroscience 29 January 2020, 40 (5) 1053-1065; DOI: 10.1523/JNEUROSCI.1101-19.2019
Dell'Aringa, A.H.B. et all. (2007). Lip reading role in the hearing aid fitting process. Revista Brasileira de Otorrinolaringologia, 73(1), 101-105. https://doi.org/10.1590/S0034-72992007000100016
Pimperton, H. et all. Speechreading in Deaf Adults with Cochlear Implants: Evidence for Perceptual Compensation. Front. Psychol., 07 February 2017 | https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00106
Lip-reading artificial intelligence could help the deaf—or spies (Share on linkedin Share on reddit 2 Share on mailto ISTOCK.COM/JAKE OLIMB Lip-reading artificial intelligence could help the deaf—or spies By Matthew HutsonJul. 31, 2018 )
Lip Reading Homework 1 Video
Diskusí fórum+ "databanka odevzdaných domácích úkolů" k tomuto tématu
Signed English Website
TICHÁ, B. Znakované systémy angličtiny. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2017.
ASL vs. Signed English
Was Hänschen nicht lernt (You Tube)
Indian speech therapy
National Cued Speech Association
Cued Speech (You Tube)
Mother chooses Cued Speech for deaf son
Cued Speech: Cues in French: Handshapes for consonants and Hand placements for wovels
How is the McGurk effect modulated by Cued Speech in deaf and hearing adults? (May 2014, Frontiers in Psychology 5:416)
Heribanová, P. et all. (2011). Intelligibility of Cued Speech in Video. World Academy of Science, Engineering and TechnologyInternational Journal of Electronics and Communication Engineering Vol:5, No:7.
Martin, J.B. et all. (2009). Adapting Cued Speech for Welsh. International Journal of Speech-Language Pathology, 11(3):234-243.
Jacqueline, L.C. et all. (2010). Cued speech and cochlear implants. n book: Cued Speech and Cued Language for Deaf and Hard of Hearing ChildrenPublisher: Plural PublishingEditors: Carol La Sasso, K Lamar Crain, Jacqueline Leybaert.
Visible Speech (This is a clip from "The Sound and the Silence" (1992) in which Melville Alexander Bell uses his young son Alexander Graham Bell to demonstrate his "Universal Alphabet")
Visible Speech (in Encyclopedia of writing and languages)
Visible Speech | Wikipedia audio article
Beeker, R., Artelt, C. 1998). Evaluation of a Training Program Using Visible Speech in German Schools for the Deaf. Journal of Deaf Studies and Deaf Education 3(2):157-72 DOI: 10.1093/oxfordjournals.deafed.a014345.
Bláhová, D. Skryté titulky pro neslyšící diváky v českých celovečerních filmech na DVD. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2017.
Výuka na dálku (včetně vizualizace mluveného projevu)
How Cued Speech works
Cued Speech (Great Britain)
MR. FORCHHAMMER'S MANUAL-ORAL METHOD OF INSTRUCTION AND COMMUNICATION FOR THE DEAF. American Annals of the Deaf Vol. 47, No. 4 (SEPTEMBER, 1902), pp. 363-370. (stáhněte si článek z webu časopisu) = MUND HAND = HAND MUND SYSTEM
Hand Mund System (video)
Cued Articulation, Jane Passy - summary of all sounds and handsigns
Cued articulation to help speech sound production
SignWithSte Cued Articulation Alphabet (phoneme)
Fórum pro odevzdávání domácích úkolů a pro diskusi.
Sluchová percepce (www.rvp.cz)
Rozvoj sluchového vnímání (www.uceni-v-pohode.cz; doporučuji prohlédnout celý web)
Logopedie ve školce: hláska "p" (www.rvp.cz)
MŠ Chodovická: kolektivní logopedická činnost: samohlásky (jablíčková, švestková, třešničková... pusinka)
Auditory Verbal Therapy The Whos Whats and Whys Sound Support Parent Webinar ( Michigan Medicine, University of Michigan)
Vocal turn-taking - Auditory-verbal therapy session with deaf child Henry
New method of auditory training for people with hearing loss (Washington University in St. Louis, 2009)
Auditory-verbal therapy session with deaf child Henry ( The Hearing House - The Stichbury Bidwill Centre, 2015)
Deaf toddler Aria associating words with objects ( The Hearing House - The Stichbury Bidwill Centre, 2012)
Fiona Auditory Verbal Therapy ( MarkElizaShared Isham)
Auditory-verbal therapy for bilateral cochlear implant user Isla ( The Hearing House - The Stichbury Bidwill Centre)
Children with Hearing Loss Learn to Listen and Speak (VOICE4DeafKids; mimo jiné si všimněte "objektivního informování a neutrálnosti sdělení divákům")
Preschool Deaf and Hard of Hearing Class at Seven Oaks Elementary ( Pasco County Schools)
Early Hearing Intervention for Children: The Hearing and Speech Agency (HASA_USA)
Cochlear Implant Therapy Session (NationwideChildrens)
Baby Learns to Hear with New Cochlear implants (enter for Hearing and Communication)
Hearing for 3 months - basic sounds in speech therapy ( Andrew Doak)
Cochlear Implant Speech Therapy (TurnOnMyEars)
1970s Deaf Children Learning, Speech Therapy
Role of speech and language therapy in deafness? (The Royal College of Speech and Language Therapists)
Video: I quit speech therapy and never looked back (video)
Listen...I'm Speaking Part 1
How to Treat Deaf Child? ( FreeMedEducation)
Hearing Loss in Children: Building Languages (Parent´s Guide; "přehled kom. systémů" a "metod""
Svět ticha (ČST, Košice, 1977)
české titulky z filmu Svet ticha (ČST, Košice, 1977)
POUL, J. Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině.Praha: Svaz invalidů, 1984. (včetně kap. o odezírání)
ŠUSTEROVÁ, P. Logopedie na 1. stupni ZŠ pro sluchově postižené. BP. Praha: FF UK, 2015.
Fórum pro vkládání domácích úkolů a diskusi.
The pyramid of speech and language development (LBHounslow, 2010)
Speech and Language Therapy The decision-making process when working with children (kniha - ilustrace odborného zaměření "logopedie"
31 Facts About The Pediatric Speech Pathologist Jobs
Speech and language
Speech and language therapy (National Deaf Children´s Society)
Speech therapy (Sweden)
UJAK: Logopedie - speciální pedagogika osob s narušením komunikačních schopností
K. Vitásková (UPOL): Základy logopedie (logopedie jako vědní obor)
Prezentace prof. Krahulcové o dyslalalii (nepracovali jsme s ní, ale třeba bude pro někoho zajímavá)
Asociace klinických logopedů ČR
Logopedická společnost M. Sováka
Logopedie - vady řeči (www.rvp.cz)
Web Logopedie Online
Domácí logopedie s Terkou (YT - více videí, i od jiných autorů)
MŠ Valašské Klobouky: logopedie
Logopedické pomůcky (e-shop)
Pomůcky logopedické pro děti a dospělé (e-shop)
Aplikace Logopedie – procvičování výslovnosti (ANDROID)
Mentio: Logopedický software a výukové počítačové programy pro děti a dospělé se speciálními vzdělávacími potřebami
Slovohrátky: Odborná logopedická aplikace pro vaše děti
Výrobci a prodejci pomůcek (na webu Asociace klinických logopedů ČR)
Logopedie Aplikace: procvičování hlásek (YT)
PETIT: Logopedický software
IBM commercial showing of Speech Viewer for the deaf (podobných SW je mnoho a používají se i pro slyšící děti a dospělé klienty)
Radka Majerová, Evropské centrum jazykové rehabilitace (ECJR): VoCoN – rehabilitačně komunikační software pro nemluvící lidi (příspěvek R. Majerové na INSPO 2018)
Evropské centrum jazykové rehabilitace (organizace, o které mluvila R. Majerová na INSPO 2018)
doc. Filip Smolík: publikace o jazykovém, řečovém a komunikačním vývoji
doc. Lucie Saicová Římalová: publikace o jazykovém, řečovém a komunikačním vývoji
Fórum pro odevzdávání domácích úkolů a pro diskusi.
Společnost pro AAK, s.r.o.
Augmentative and Alternative Communication (AAC) (www.asha.org)
Alternative and Augmentative Communication (AAC) (na jednom z britských webů)
TEACCH® Autism Program
Strukturované učení - TEACCH program - zákl. informace z webu www.rvp.cz
The Teacch Approach - video, které ukazuje, jak je TEACCH realizován ve třídě hl. vzděl. proudu (na YT je mnoho videí, která demonstrují užití TEACCH)
TEACCH program
NAUTIS: Národní ústav pro autismus, z.ú. (dříve APLA)
Centrum terapie autismu (CTA)
Is Applied Behavioral Analysis (ABA) Right for Your Child? (Healthline)
Metoda ABA = aplikovaná behaviorální analýza (Česká odborná společnost aplikované behaviorální analýzy)
ABA terapie u nás doma (zkušenost české maminky 5letého dítěte)
CABA (Centrum aplikované behaviorální analýzy MUNI)
ABA terapie v ČR – skutečný průlom nebo nátlaková přesilovka? (web Můj autismus)
Znak do řeči - informace na webu MŠ Barvička
Znak do řeči - blíže neurčená prezentace
Znak do řeči - blíže nespecifikovaný článek ze Speciální pedagogiky
Blizz, etc.
PECS
VOKS - blíže neurčený článek ze Speciální pedagogiky
VOKS obrázky ke stažení
Speech vs Language | Baby Sign Language | Viewer Q&A (Laura Berg Life, 2017) (podobně např. Znakování s miminky, Baby Signs)
Makaton Shop
Makaton - Polsko
Najděte v této firmě produkty, které lze zařadit do AAK:-)
MOUDRÁ, A. Osvojování českého znakového jazyka slyšícím nemluvícím chlapcem v pubescentním a adolescentním věku. Praha: FF UK, 2012.
iSen (Otevřená komunita rodičů, pedagogů, terapeutů, IT odborníků a dalších profesí, sdílejících informace o využití iOS zařízení k výuce, rozvoji a komunikaci dětí a žáků nejen se speciálními vzdělávacími potřebami)
Web občanského sdružení Afázie
Materiál k terapii afázie, alexie a agrafie (web FN Brno)
AfaSlovník
Afázie na webu www.logopedie-pomucky.cz
Afázie na webu www.logopedieonline.cz
Lehečková, H. Afázie v lingvistice, lingvistika v afáziologii. Časopis pro moderní filologii, 98, 2016, č. 1, s. 7–22.
Láznička, M. Možnosti uplatnění lingvistické teorie v afaziologii na příkladu usage-based lingvistiky. Speciální pedagogika, 2019, č. 3.
Vaněčková, L. Využití materiálů pro výuku češtiny jako cizího jazyka v terapii afázií. Diplomová práce. Praha, FF UK, 2017.
13. komnata Václava Neckáře (Česká televize)
13. komnata Pavla Fischera (Česká televize)
13. komnata Ladi Kerndla (Česká televize)
13. komnata Stanislava Fišera (Česká televize)
Možnosti náhrady hlasu (přehled)
Spolek laryngektomovaných v ČR (videa a možnostmi náhrady hlasu po laryngektomii)
Řečová syntéza
Facilitovaná komunikace - diskuse na webu Autismus a Aspergerův syndrom
Facilitová komunikace Zpracovala Jitka Sinecká, Ph.D. - zveřejněno na webu organizace Rytmus
Facilitovaná komunikace - diskuse na webu Českého klubu skeptiků Sysyfos
R. Stará: ilustrace knížky O Koblížkovi
R. Stará: magnetický kalendář (strukturace činností, času...)
Fórum pro vkládání domácích úkolů a samozřejmě pro diskusi.
Komunikační systémy osob s hluchoslepotou (organizace Lorm)
Braillovo písmo - velmi stručný postup výuky
Video o komunikaci některých lidí s hluchoslepotou. JEDEN SPOLEČNÝ SVĚT, ČT 25. 8. 2010.
Video o komunikaci některých lidí s hluchoslepotou. JEDEN SPOLEČNÝ SVĚT, ČT 1. 9. 2010.
Lorm’s Alphabet - trailer
Helen Keller and Her teacher Anne Macy Sullivan explain how Helen learned to speak - používají metodu TADOMA
The Miracle Worker / An Inner Voice - Soundtrack k hrané biografii o Helen Keller
HELEN KELLER SPEAKS OUT - v komunikaci používá i Lormovu abecedu a metodu TADOMA
Taktilní znakový jazyk (odhmatávaný) - muž; Tadoma - žena
LOMBERSKÁ, I. Pohyb a jeho modifikace v českém taktilním znakovém jazyce. Praha: FF UK, 2014.
KALENDOVÁ, J. Postupná modifikace českého znakového jazyka v komunikaci s neslyšícími s progredující vadou zraku. Praha: FF UK, 2016.
doc. Eva Souralová (mj. publikace o komunikaci lidí s hluchoslepotou)
doc. Jiří Langer Souralová (mj. publikace o komunikaci lidí s hluchoslepotou)
Hluchoslepota na webu Helpnet
Moonovo písmo
Moonovo písmo vs. Braillovo písmo
Moon vs Braille - obrázky
What is the difference between accessible, usable, and universal design?
Fórum pro vkládání úkolů a diskusi
Komunikační systémy ve vzdělávání neslyšících - shrnutí - Jitka Lokšová; JAK PRACOVAT S TÍMTO TEXTEM? POROVNAT SI HO S TÍM, CO VÍTE A CO JSTE SE (NA)UČILI VY
Přehled docházky a plnění úkolů - HOTOVO - poslední aktualizace k 4. 3. 2021, 18.32; jsem z Vašich domácích úkolů NADŠENÁ!
Lip-Reading Enables the Brain to Synthesize Auditory Features of Unknown Silent Speech Mathieu Bourguignon, Martijn Baart, Efthymia C. Kapnoula, Nicola Molinaro Journal of Neuroscience 29 January 2020, 40 (5) 1053-1065; DOI: 10.1523/JNEUROSCI.1101-19.2019 ►