Cíle předmětu
Cílem předmětu je v návaznosti na Úvod do didaktiky cizích jazyků a v mezipředmětovém pojetí, které využívá všechny oborové specializace (cizí jazyky) účastníků vzdělávání, prohlubovat teoretické, a především praktické dovednosti ve výuce cizího jazyka ve vztahu k oborovým specifikům a s využitím mezipředmětového přístupu. Seznámí se s přístupy a metodami výuky německého jazyka. Účastníci se naučí plánovat vyučovací hodinu, stanovovat odpovídající výukové cíle, volit vhodné didaktické postupy, organizační formy výuky a způsoby hodnocení žáků. Seznámí se se základními principy rozvoje (interkulturní) komunikační kompetence se zaměřením na jazykové prostředky, řečové dovednosti a jejich integraci v kontextu činnostně orientované výuky, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině. Využijí i jazykovou pestrost skupiny účastníků vzdělávání.
Účastníci si osvojí typologii jazykových chyb a ovládnou možnosti jejich analýzy, evaluace a následné korekce. Osvojí si principy individuálního a diferencovaného přístupu k žákům, na jejichž základě dokáží volit adekvátní postupy práce v heterogenních skupinách žáků. Účastníci se seznámí a budou sdílet základní výukové materiály určené pro ZŠ a SŠ na současném trhu a po absolvování předmětu dokáží kriticky hodnotit výukové materiály ve vztahu k vymezeným cílům výuky a z hlediska možností jejich použití v praxi, a to i v porovnání s učebními materiály dalších cizích jazyků.
Součástí přímé výuky budou také mikrovýstupy účastníků, přičemž prostřednictvím příp. videonahrávek těchto výstupů bude podporován rozvoj dovednosti vidět, analyzovat a reflektovat konkrétní aspekty výuky či problémové situace, klást otázky, kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Účastníci budou vedeni k záměrnému sledování konkrétní realizace prezentovaných témat v průběhu pedagogické praxe na ZŠ a SŠ.