Jak si vybrat správné téma?

Při výběru tématu je třeba si položit několik zásadních otázek.

  • Jaká oblast mě zajímá? Knihovny, informační technologie, knižní kultura nebo nová média?
  • Jaká výzkumná metoda je pro mě vhodná? Chci se vůbec pouštět do výzkumu? K dispozici jsou i témata, která zahrnují tzv. tvůrčí kompilát, tedy poskládání informací z různých zdrojů (neznamená to ale soubor citací z těchto zdrojů, je třeba je kategorizovat, analyzovat, případně syntetizovat). Výzkumné metody pak lze dělit jednoduše na kvantitativní (např. dotazník, analýza statistik e-zdrojů, analýza transakčních logů, bibliometrické analýzy) a kvalitativní (rozhovory, focus groups, pozorování). Kvantitativní metody nevyžadují přímou interakci se zkoumanými subjekty, ale jsou náročnější na reprezentativnost vzorku a množství dat (dotazník by neměl být anketou šířenou ve skupině facebookových přátel, u bibliometrických analýz se připravte na tisíce řádků dat). Kvalitativní metody jsou náročnější na interakci, ale zkoumaná skupina nemusí být nutně reprezentativní a obvykle čítá mnohem méně osob (u výzkumu pro bakalářku cca 10-20, podle metody).
  • Vedoucí. Někteří vyučující v daném roce témata nevypisují, nebo jich mají málo, mají právě vyčerpanou nebo omezenou kapacitu, protože Vaši starší kolegové ne vždy odevzdají práci ve 3. ročníku. Osobnost vedoucího je také důležitá, měli byste si vzájemně „sednout“ (pokud víte, že nad sebou potřebujete mít trochu bič, „hodný“ vedoucí není to pravé pro vás).
  • Prameny k tématu. Zkuste si orientační rešerši na vybrané téma. Jsou k němu k dispozici prameny v češtině? V angličtině? Budu potřebovat jiný jazyk (typicky němčinu u témat z knižní kultury)?
  • Po konzultaci s potenciálním vedoucím přicházejí další otázky. Rozumím tomu, co vedoucí očekává? Shoduje se její/jeho představa s mojí? Co jsem se dozvěděl/a o zdrojích k tématu?

Jak probíhá výběr tématu?

  1. Vyberete si některé ze zveřejněných témat - https://uisk.ff.cuni.cz/cs/studium/zaverecne-prace-bc-mgr/temata-zaverecnych-praci/
  2. Domluvíte se přímo s vedoucí/m práce na podrobnostech realizace tématu.
  3. Zpracujete návrh v odpovídající podobě dle vzorového formuláře.
  4. Zašlete e-mailem finální návrh v DOC/DOCX koordinátorce závěrečných prací (Klára Foglarová, klara.foglarova@ff.cuni.cz) a zároveň v kopii i vedoucí/mu práce nejpozději do stanoveného deadlinu.

Je možné téma práce s někým diskutovat?

-        Ano,  v rámci bakalářského semináře se můžete zeptat na cokoliv orientačně, dále si můžete domluvit nezávaznou konzultaci s potenciální/m vedoucí/m. Důležité je se opravdu detailně na vše vyptat a porozumět, po zadání tématu už je pozdě.

Kdy kontaktovat vedoucí/ho?

-        Co nejdříve. Můžete kontaktovat i více lidí, určitě mějte v záloze více témat, protože váš výběr může kolidovat s výběrem ostatních.

Co všechno řešit s vedoucí/m a jak moc vedoucí pomáhá s prací?

-        Role vedoucího je metodická, koriguje vaše představy o struktuře práce, objasňuje výzkumné metody, pomáhá s etikou výzkumu, doporučí, od čeho se odrazit. Obvykle nekontroluje stylistiku a pravopis, maximálně vás upozorní, že byste si měli text pořádně zkontrolovat. Vytkne vám chyby v citování, ale detaily v citacích také většinou neřeší.

Jaké jsou termíny odevzdávání prací?

-        Termíny jsou na začátku května, na konci července a před Vánoci, přesné datum se ale mění, najdete je vždy na https://uisk.ff.cuni.cz/cs/studium/zaverecne-prace-bc-mgr/. Pozor! Uzávěrka přihlašování k obhajobě a BZK je obvykle před datem odevzdání práce, proto dobře zvažujte, zda práci skutečně odevzdáte. Pokud je to nahnuté, raději se včas odhlaste, ať nepřijdete o termín.

Jak probíhá odevzdávání?

-       Práce se odevzdávají pouze elektronicky, studenty pak žádáme, aby k obhajobě přinesli pracovní výtisk, pro komisi je praktičtější nahlížet do tištěné verze. Odevzdané práce jsou kontrolovány systémy Theses.cz a Turnitin.

- Pokud se chcete vyhnout nepříjemnému překvapení v podobě větší nalezené shody (protokoly o kontrole z Theses a Turnitin), nechte si kontrolu udělat před odevzdáním a výsledek případně konzultujte s vedoucím práce. Někdy nalezené % shody vypadá hrozivě, ale ve skutečnosti jde o shodu v naprosto neškodných částech práce.

Jak probíhá obhajoba?

-        S posudkem vedoucího a oponenta máte možnost seznámit se minimálně týden před obhajobou (přesněji řečeno, podle pravidel je lhůta 5 dní). Obhajoba samotná trvá cca 20-30 minut, máte 5 minut na představení práce, je dobré se soustředit na podstatné věci, tedy zejména výsledky vlastního výzkumu. Poté jsou přečteny posudky a vy máte možnost reagovat na připomínky a dotazy, zejména oponentů. Je dobré být připraven, klidně mějte po ruce poznámky. Připravená obhajoba může přesvědčit komisi, pokud je hodnocení nejednoznačné.

Kde vyhledávat literaturu?

-        Před rozhodnutím o výběru tématu si udělejte alespoň orientační rešerši v UKAŽ, Google Scholar, Knihovny.cz nebo v databázi knihovnické literatury. S vedoucím se domluvte, kde bude vhodné dále hledat. Nabízí se polytematické databáze Scopus a Web of Science, oborové LISTA a LISS, u některých témat např. ERIC. Detailní (vyčerpávající) rešerší se budeme zabývat v předmětu Vyhledávání a hodnocení informací příští semestr.

Jak je to s cizojazyčnou literaturou?

-        I pro potřeby bakalářské práce byste měli využít zahraniční prameny. K většině témat v angličtině, u témat z oblasti knižní kultury může být potřebná němčina, jiné jazyky využijete pouze u specifických témat.

Je možné změnit už zadané téma nebo vedoucího práce?

- Ano, změna tématu je možná, ale je nutné podat žádost a k žádosti přiložit nový návrh zadání. Změna tématu obvykle znamená změnu vedoucího a obráceně. 

Kdy začít se psaním?

- Samozřejmě co nejdříve, ideální je o prázdninách po druhém ročníku :). V ZS třetího ročníku budete mít na psaní málo času, je tedy dobré vytvořit si náskok.

Jaký je minimální rozsah práce?

- Minimální rozsah práce je 72 000 znaků (tedy 40 normostran) od úvodu po závěr. Do tohoto rozsahu se započítává poznámkový aparát a naopak nezapočítávají přílohy.

Je stanoven maximální rozsah práce?

- Maximální rozsah práce stanoven není, nicméně práce by neměla být příliš dlouhá (80 normostran a více). Ideální rozsah je 40-60 NS.

Naposledy změněno: pátek, 2. února 2024, 13.41