Příklad postupu řešení výchovného problému

Zde bych ráda uvedla konkrétní příklad rizikového chování, který se aktuálně stal před 14 dny v naší základní škole. Zastávám pozici třídní učitelky 9. třídy, ale jsem také učitelkou odborných předmětů na 1. i 2. stupni, takže se daná situace dotkla i mé osoby. Žák 5. třídy zabil kočku, znělo udání jeho spolužačky (vše se mělo uskutečnit v odpoledních hodinách a mimo školu).  Žákyně tuto skutečnost nahlásila třídní učitelce. Ta bezprostředně informovala vedení školy a metodičku prevence.

 

Zástupkyně školy se této situace okamžitě ujala, protože je zároveň i výchovnou poradkyní pro 1. stupeň. Metodička prevence požádala všechny informované osoby, aby se celá záležitost nejprve prošetřila a pak se vyvodily patřičné závěry. Zástupkyně školy telefonicky kontaktovala zřizovatele školního zařízení, v tomto případě starostu obce (svého manžela), který se do kauzy ihned zapojil. Během jedné hodiny byla do školy pozvána matka „viníka“ a žák byl za přítomnosti výše uvedených osob vyslechnut.

 

Vysvětloval, že na uvedeném místě nebyl, že nikomu neublížil, jenže všichni dospělí ho atakovali otázkami, že ho nakonec usvědčili, přestože plakal a tvrdil, že by tohle neprovedl. Sice nepatří mezi nejhodnější děti, občas něco vyvede, zazlobí, ale zabít zvíře, to se mi zdá nepravděpodobné. Sama tohoto žáka učím, ale nevěřila jsem tomu, že by vůbec něco tak hrůzného udělal. Je schopný si něco vymyslet, udělat nějakou klukovinu, ale zabít?! Matka nevěřila, že by její syn byl takového ohavného zločinu schopen, a začala pátrat po příčině.

 

Po dlouhém pátrání matka zjistila, že si spolužačka na jejího syna vše vymyslela, aby mu ublížila. Matka nyní požaduje veřejnou omluvu pro svého syna a očištění jména jejich rodiny. Žijeme v obci, kde se lidé znají a on byl ten, který zabil nebohé zvíře. Nyní je naplánováno zasedání školské rady, kde se žákovi 5. třídy všichni zúčastnění musí omluvit. Žákyně dostala poznámku do žákovské knížky.

 

Naposledy změněno: pondělí, 9. prosince 2019, 16.24