Asistentská praxe – anotace
Předmět: Asistentská praxe
Bakalářský studijní program 3. ročník
Cíl předmětu:
Praxe realizovaná v rámci bakalářského studia by měla poskytnout uchazečům seznámení se s výukovou praxí na škole jako asistenti pedagoga v příslušném předmětu (zde v němčině). Uchazeči plní jednak úkoly souvisejícími přímo s výukou ve škole, ale rovněž jsou zapojeni i do činností mimoškolních (doprovod na exkurzi, do kina, příprava a prezentace projektu).
Asistentská praxe probíhá ve škole s cílem seznámit se blíže s prostředím školy a činnostmi vyučujících v době vyučování i školou organizovaných aktivit mimo vyučování. Současně smyslem asistentské praxe je, nabídnout ze strany studenta pomoc vyučujícím němčiny při zajišťování doprovodných prací souvisejících s výukou a pomoc při organizaci učebních činností žáků. Práce asistenta by měla studenty motivovat pro další aktivity souvisejícími s výukou a poskytnout jim vhled do činnosti učitele.
Obsah předmětu:
Asistentská praxe na škole je seznámení se:
- s kurikulárními dokumenty (ŠVP) a dokumentací školy (třídní kniha, třídní výkaz, žákovská knížka) včetně zápisů a zaznamenávání docházky a komunikace s rodiči
- seznámí se s plánem školy/vyučujícího příslušného předmětu (zde němčiny) včetně mimoškolních aktivit (exkurze, filmová, divadelní představení, výlety, jazykové soutěže, aj.)
- seznámí se s činností třídního učitele, výchovného poradce, školního psychologa, asistenta žáků se speciálními potřebami
- seznámí se s charakteristikou tříd/žáků, kde bude příp. vykonávat hospitační činnost (soustředí se na individuální přístupy a práci s žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí vyžadujícími zvláštní pozornost)
- seznámí se s předpisy (e-learningový kurz je k dispozici na Středisku pedagogické praxe) na základě toho získá osvědčení
Student v rámci hospitací sleduje zejména (viz instruktážní list k observaci):
- strukturu vyučovacích hodin v němčině
- organizační formy výuky (párová práce, skupinová/týmová práce), individuální řešení úkolů, sebeevaluace, aj.
- individuální a diferencovaný přístup k žákům (se speciálními vzdělávacími potřebami, se žáky cizinci, žáky ze znevýhodněného prostředí, s poruchami učení, aj.)
- motivační prostředky využívané ve výuce, včetně častosti využívání elektronických médií (interaktivní tabule)
Student během asistentské praxe v hodinách němčiny a mimo výuku se zúčastní:
- náslechů v hodinách, popř. diskuzí s vyučujícím k hodinám, které navštívil
- asistentské činnosti (oprava sešitů, písemných prací, příprava pomůcek a přístrojů na hodinu, aj.)
- přípravy na soutěže, olympiády v německém jazyce i v dobu mimo vyučování, popř. na vystoupení žáků v rámci školní akademie, aj.
- individuální práce s žáky – cizinci, popř. žáky s výukovými problémy
- spolu s vyučujícím dozorů o přestávkách a ve školní jídelně
- třídních schůzek, popř. schůzek předmětových komisí a metodických sdružení a závěrečných klasifikačních porad (se souhlasem vedení školy)
Student si vede po celou dobu semestru:
- docházku
- vlastní dokumentaci, kde zaznamenává průběh asistentské praxe (činnosti a aktivity) a poznámky k sebeevaluaci
- vypracuje „Projekt“ nebo „Portfolio“, které předloží na konci asistentské praxe garantům (osnova je k dispozici).
Požadavky k zápočtu:
- 4 hodiny hospitační činnosti
- 18 hodin asistentské činnosti (studium dokumentace, doprovodných materiálů, příprava pomůcek, přístrojů, opravy sešitů, písemných prací, příprava kontrolních testů, dozory, doprovod žáků na různé akce, účast na třídních schůzkách, aj.)
- „Projekt“ nebo „Portfolio“– vlastní dokumentace praxe
- 2 semináře: úvodní a závěrečný seminář (termíny budou sděleny)
- on-line kurz byl absolvován v ZS – kopie certifikátu o proškolení
Literatura:
- Směrnice pro asistentskou praxi
- Rámcový vzdělávací program pro základní/gymnaziální vzdělávání
- Školní vzdělávací program příslušné školy
- Dokumentace školy, způsoby vedení
- Učebnice a další výukové materiály používané ve výuce