Předmět: Asistentská praxe

Bakalářský studijní program 3. ročník

Cíl předmětu:

Praxe realizovaná v rámci bakalářského studia by měla poskytnout uchazečům seznámení se s výukovou praxí na škole jako asistenti pedagoga v příslušném předmětu (zde v němčině). Uchazeči plní jednak úkoly souvisejícími přímo s výukou ve škole, ale rovněž jsou zapojeni i do činností mimoškolních (doprovod na exkurzi, do kina, příprava a prezentace projektu).

 Asistentská praxe probíhá ve škole s cílem seznámit se blíže s prostředím školy a činnostmi vyučujících v době vyučování i školou organizovaných aktivit mimo vyučování. Současně smyslem asistentské praxe je, nabídnout ze strany studenta pomoc vyučujícím němčiny při zajišťování doprovodných prací souvisejících s výukou a pomoc při organizaci učebních činností žáků. Práce asistenta by měla studenty motivovat pro další aktivity souvisejícími s výukou a poskytnout jim vhled do činnosti učitele.

 Obsah předmětu:

 Asistentská praxe na škole je seznámení se:

-          s kurikulárními dokumenty (ŠVP) a dokumentací školy (třídní kniha, třídní výkaz, žákovská knížka) včetně zápisů a zaznamenávání docházky a komunikace s rodiči

-          seznámí se s plánem školy/vyučujícího příslušného předmětu (zde němčiny) včetně mimoškolních aktivit (exkurze, filmová, divadelní představení, výlety, jazykové soutěže, aj.)

-          seznámí se s činností třídního učitele, výchovného poradce, školního psychologa, asistenta žáků se speciálními potřebami

-          seznámí se s charakteristikou tříd/žáků, kde bude příp. vykonávat hospitační činnost (soustředí se na individuální přístupy a práci s žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí vyžadujícími zvláštní pozornost)

-          seznámí se s předpisy (e-learningový kurz je k dispozici na Středisku pedagogické praxe) na základě toho získá osvědčení

 

Student v rámci hospitací sleduje zejména (viz instruktážní list k observaci):

-          strukturu vyučovacích hodin v němčině

-          organizační formy výuky (párová práce, skupinová/týmová práce), individuální řešení úkolů, sebeevaluace, aj.

-          individuální a diferencovaný přístup k žákům (se speciálními vzdělávacími potřebami, se žáky cizinci, žáky ze znevýhodněného prostředí, s poruchami učení, aj.)

-          motivační prostředky využívané ve výuce, včetně častosti využívání elektronických médií (interaktivní tabule)

 

Student během asistentské praxe v hodinách němčiny a mimo výuku se zúčastní:

-          náslechů v hodinách, popř. diskuzí s vyučujícím k hodinám, které navštívil

-          asistentské činnosti (oprava sešitů, písemných prací, příprava pomůcek a přístrojů na hodinu, aj.)

-          přípravy na soutěže, olympiády v německém jazyce i v dobu mimo vyučování, popř. na vystoupení žáků v rámci školní akademie, aj.

-          individuální práce s žáky – cizinci, popř. žáky s výukovými problémy

-          spolu s vyučujícím dozorů o přestávkách a ve školní jídelně

-          třídních schůzek, popř. schůzek předmětových komisí a metodických sdružení a závěrečných klasifikačních porad (se souhlasem vedení školy)

 

Student si vede po celou dobu semestru:

-     docházku

-          vlastní dokumentaci, kde zaznamenává průběh asistentské praxe (činnosti a aktivity) a poznámky k sebeevaluaci

-          vypracuje „Projekt“ nebo „Portfolio“, které předloží na konci asistentské praxe garantům (osnova je k dispozici).

 

Požadavky k zápočtu:

-          4 hodiny hospitační činnosti

-          18 hodin asistentské činnosti (studium dokumentace, doprovodných materiálů, příprava pomůcek, přístrojů, opravy sešitů, písemných prací, příprava kontrolních testů, dozory, doprovod žáků na různé akce, účast na třídních schůzkách, aj.)

-          „Projekt“ nebo „Portfolio“– vlastní dokumentace praxe

-          2 semináře: úvodní a závěrečný seminář (termíny budou sděleny)

-          on-line kurz byl absolvován v ZS – kopie certifikátu o proškolení

 

Literatura:

-          Směrnice pro asistentskou praxi

-          Rámcový vzdělávací program pro základní/gymnaziální vzdělávání

-          Školní vzdělávací program příslušné školy

-          Dokumentace školy, způsoby vedení

-          Učebnice a další výukové materiály používané ve výuce

 

 

 

 

Naposledy změněno: středa, 12. února 2020, 15.21