Inkluze

Terminologie:

  • ·         Inkluze versus exkluze (Inkluzi odpovídá výrok "každý člověk je individualita".)
  • ·         Integrace versus segregace (Integraci odpovídá výrok "musíme je (ty jiné) vzít mezi sebe".)

 

Legislativa:

Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách oficiálně začalo již ve školním roce 2005/2006, protože 1. ledna 2005 vstoupil v účinnost tehdy nový školský zákon, který výslovně zakotvil pravidlo spádové školy

„Právo bylo, peníze ne“

  • Stát neplatit školám veškeré peníze na asistenty (jen např. 50 %), to se změnilo od září 2016
  • U každého dítěte se speciálními potřebami musí pedagogicko-psychologická poradna znovu vyhodnotit, jaký stupeň podpory potřebuje (přetížení poraden)

Vyhláška č. 27/2016 Sb. ze dne 21. ledna 2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných s účinností ode dne 1. září 2016.

+ novela této vyhlášky 270/2017: cílem bylo hlavně odstranit technické nedostatky, nadměrnou administrativní zátěž

 

Obsah:

  • „Speciální vzdělávací potřeby dítěte nemohou být důvodem jeho nepřijetí“
  • Novela neruší tzv. základní školy praktické (speciální), nadále existují školy pro děti s mentálním postižením
  • Vyhláška pojednává o vzdělání žáků se speciálními potřebami i žáků nadaných
  • Zavádí podpůrná opatření prvního až pátého stupně pro žáky se speciálními potřebami
  • Pro žáky se speciálními potřebami: Individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, tlumočník českého znakového jazyka, přepisovatel pro neslyšící,
  • Pro nadané žáky: individuální plán, přeřazení do vyššího ročníku

 

Naposledy změněno: čtvrtek, 28. března 2019, 20.50