• (1981) Manlio Simonetti: Biblical Interpretation in the Early Church. An Historical Introduction to Patristic Exegesis. Edinburg – New York: T&T Clark, 1994: Anglický překlad starší italské práce o biblické exegezi od emeritního profesora státní římské univerzity La Sapienza (Profilo storico dell’esegesi patristica. Roma: Institutum Patristicum Augustinianum, 1981), která předcházela jeho rozsáhlejší monografii z roku 1985, jež ovšem nebyla z italštiny přeložena. Simonetti rozvíjí koncept navazující na starověkou teorii vícero smyslů Písma a na Daniélou, Lampeho a Woollcomba, kteří rozlišili typologický a alegorický smysl. Tento pohled je v současnosti opouštěn jako ne zcela přesný a neodpovídající starověké praxi, ale protože se stal v uplynulých desetiletích jakousi „badatelskou ortodoxií“ a je jednoduchý a snadno zapamatovatelný, může být dobrým didaktickým prostředkem a východiskem.
  • (1984) Manlio Simonetti: Lettera e/o allegoria. Un contributo alla storia dell'esegesi patristica. Roma: Institutum Patristicum Augustinianum 1985: Nejpodrobnější úvod do starověkých dějin biblické exegeze postavený na postupně relativizované a opouštěné klasifikaci smyslů biblického textu. Její trvalejší hodnota spočívá v systematičnosti podání a v rozsáhlém množství odkazů na pramenné texty pro ilustraci a doložení autorových tvrzení.
  • (1991) Averil Cameron: Christianity and the Rhetoric of Empire. The Development of Christian Discourse. University of California Press 1991: Kniha profesorky pozdněstarověkých dějin v Oxfordu vyvrací dříve rozšířenou představu historiků starověku a antické literatury, že křesťanství bylo hnutím antikulturním a že křesťanská literatura je jazykově, literárně i hodnotově úpadkovým fenoménem; naopak dokládá, že křesťanství svedlo v prvních staletích vítězný kulturní boj s elitářskou a od reality odtrženou kulturou pohanského starověku – jinak prý nelze vysvětlit, že toto hnutí několika palestinských rybářů se na začátku 4. stol., navzdory krvavému pronásledování, stalo tak vlivným fenoménem, že se římský císař Konstantin rozhodl využít jeho ideologii ke konsolidaci imperia.
  • (1997) Frances Margaret Young: Biblical Exegesis and the Formation of Christian Culture. Cambridge University Press 1997: Kniha emeritní profesorky Birminghamské univerzity mění pohled na dějiny exegeze, které vidí v souvislosti s proměnami vztahu křesťanů k literatuře a k antické vzdělanosti a s tím, jak si křesťanství začalo postupně vytvářet vlastní kulturu založenou na vlastním, autonomním systému hodnot, obrazů, představ a myšlenkových schémat.
  • (2013) Carol Harrison: The Art of Listening in the Early Church. Oxford University Press 2013: kniha profesorky teologie a církevních dějin v Oxfordu otevírá jiný pohled na starověkou křesťankou kulturu, a nejen křesťanskou; poukazuje na sice dávno známý, ale ne vždy dostatečně zdůrazňovaný fakt, že hlavím mediem starověké kultury bylo mluvené, nikoli psané slovo. Lliteratura byla chápána spíše jako berlička paměti a jakási partitura hlasitého přednesu, a byla dokonce psaná tak, že bez hlasitého předčítání nebylo textu pořádně rozumět, takže i soukromá četba se většinou odehrávala nahlas – požidek ze soukromé četby literárního díla se získával sluchem. To, co utvářelo mysl starověkého člověka a starověkého křesťana, byl tedy poslech, nikoli četba, uši, nikoli oči. Proto současné písmácké křesťanství 20. a 21. stol. může jen těžko starověku plně porozumět.
  • (2015) Mark Sheridan: Language for God in Patristic Tradition. Wrestling with Biblical Anthropomorphism. InterVarsity Press, 2015
: Kniha amerického benediktina vykládá o starověké exegezi z perspektivy vyrovnávání se s rozporem mezi obrazem Boha vycházejícím z řecké filozofie a antropomorfními obrazy a atributy používanými v židovských posvátných textech. Její appendix (s. 217–236) obsahuje stručný přehled základních teologických předpokladů a interpretačních kritérií a pravidel využívaných ve starověké křesťanské hermeneutice.
Naposledy změněno: pátek, 18. února 2022, 09.03