Dle Levineho &
Munsche (2016, cit. dle Blatného, 2016, s. 104) je průvodní jev individuace
možno chápat jako zvýšený pocit jedinečnosti u adolescentů. V nejširším možném
smyslu lze individualizaci definovat jako dosažení seberealizace prostřednictvím
procesu integrace vědomí a nevědomí (Journal Psyche, cit. 2020). Je také
hlavním cílem období střední dospělosti, kdy dochází k integraci všech
aspektů duše a člověk ve svém vývoji tak dosahuje pomyslného vrcholu (Jung, 1988/2000,
cit. dle Blatného, 2016, s. 150). Jung (cit. dle Palmy, 2015, s. 37) chápe proces
individuace jako střetávání vědomí s nevědomím ve své obecnosti, jehož
začátek začíná až v polovině života, kdy nevědomí doslova vyplouvá na
povrch. Dle Junga rovněž zahrnuje filozofické a duchovní oblasti lidské bytosti.
BLATNÝ, Marek, ed. Psychologie
celoživotního vývoje. Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum,
2016. ISBN 9788024635248.
PALMA, Marek. Proces
individuace podle C.G.Junga. 2015. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Fakulta
humanitních studií. Vedoucí práce Mgr. Richard Zika, Ph.D