Náboženské prožitky
Zkušenosti popsané v těchto dvou videích jsou z odlišných kontextů, přesto v obou případech jde o pro dané osoby jedny z nejsilnějších zážitků, které ovlivnily jejich další životní směřování, a o obou můžeme říct, že jsou religiózní (z dokumentu Ivetka a hora mám na mysli hlavně popis prvního zjevení, od 9:16 do 14:36). Diskuze by se měla týkat právě těchto zážitků. Jedno vlákno zakládám, ale klidně zakládejte i další, podle toho, co vás zaujme.
V diskuzi si prosím dávejte pozor na odlišování emického a etického hlediska. Vaše názory, zkušenosti apod. do těchto diskuzí určitě patří, ale důležitá je forma, kterou je vyjadřujete. U každého tvrzení je potřeba sdělit, kdo to říká a na základě čeho.
- Tedy nestačí napsat např. „Tato náboženská technika dokáže způsobit xy.“
- Ale místo toho např.: „Já už tuto techniku praktikuji 5 let a na základě toho se domnívám, že dokáže xy.“ Čtenáři je jasné, že vyjadřujete svůj subjektivní názor na základě vaší osobní zkušenosti.
- Nebo: „Na internetových stránkách skupiny, která tuto techniku praktikuje, se píše, že dokáže způsobit xy.“ Čtenář ví, že vyjadřujete EMICKÉ hledisko na základě internetové sebe-prezentace dané náboženské skupiny.
- Nebo: „Antropolog YZ píše, že …“ Čtenář ví, že jde o ETICKÉ hledisko, o vědecký koncept.
Pokud chcete vyjádřit nějaký hodnotící soud (např. že něco „funguje“, „nefunguje“, „je iluzí“ apod.), vždy jej co nejvíce podpořte argumenty: vysvětlete, na základě čeho si to myslíte. Pokud s vaším názorem někdo jiný nesouhlasí, může polemizovat s vašimi argumenty. Vzhledem k tomu, že jde o diskuzi v rámci antropologického náhledu na problematiku, není potřeba sem vnášet osobní rovinu (zda se něco někoho dotklo apod.).
Odlišovat emickou a etickou rovinu je velmi důležité a je to častým problémem i u bakalářských prací na téma náboženství, takže pokud byste si z tohoto kurzu odnesli právě tuto schopnost, bude to skvělé.
Stav | Diskuse | Zahájil/-a | Poslední příspěvek | Odpovědi | Akce |
---|---|---|---|---|---|
Zamčeno
|
|
|
13 |
|
|
|
|
49 |
|