Výuková komunikace

Výuková komunikace

par Jana Vaisová,
Nombre de réponses : 3

Ahoj všem,

vkládám portfoliový úkol. Budu ráda za vaše zpětné vazby.

Děkuji Jana

En réponse à Jana Vaisová

Re: Výuková komunikace

par Marie Hausdorfová,
Milá Jájo, děkuji za nahlédnutí do tvé komunikace s dětmi. Jsi k nim vlídná a příjemná a děvčata se mohla cítit dobře, pohodově. Je na nich vidět, že se těší, co budou dělat.
V prvním úkolu, když Rozárka přerušila Terezku, jsi dokázala navázat a nechat Terezku doříct čísla (odpovídala vlastně přesně na tvou otázku "Co tam máme za čísla?") a přirozeně se přidala i Rozárka.
Otázka "Je na té tabulce něco zvláštního?" mi připadá pro prvňáky poměrně široká. Obě dívky se snažily vyhovět a něco zvláštního najít, ale škoda, že nepadlo, co na ní tedy zvláštního je.
Trochu mě zarazilo, že mají vybarvit "číslo, kolik je vám let" - pro mě lepší formulace "číslo, které značí (říká), kolik je vám teď let". Možná drobnost, ale nějak mi to zarezonovalo.
Do sekce "práce s chybou" by se dala zařadit "příhoda" s kroužkem. Řekla jsi zakroužkujte, Rozárka se ještě ujistila, že mají zakroužkovat, ale možná nevěděla, co to znamená - i když potom ukazuje, jak kroužek vypadá. Nebo z jiného důvodu udělala kolem čísla čtvereček. Tvoje reakce "kroužek, slečno" by mohla být pro někoho příliš rychlá - hned upozorňuje na chybu. Lepší by asi bylo nejprve se jí zeptat, jak vypadá kroužek, co to je za tvar kolem jejího čísla a jak tedy má vypadat číslo, když se zakroužkuje.
Jak jsi psala, že bylo pro tebe namáhavé navodit diskusi - napadá mě tip, jak je víc rozmluvit. Při sčítání označených čísel bys mohla nechat říct je, jaká čísla budou sčítat. Při prohlížení tabulky (co je na ní zvláštního) by mohly přečíst každá, co je v řádku, ve sloupečku atd. Nebo by to mohly udělat na konci první aktivity (otázka na seřazení čísel). Více konkrétních otázek pro každou z nich. (V souřadnicích by si mohly i každá vymyslet číslo a zadat ho té druhé atd.)
Děkuji a ať se ti daří!
En réponse à Jana Vaisová

Re: Výuková komunikace

par Šárka Hroudová,
Milá Jan,

děkuji za sdílení nahrávky. Při jejím sledování jsem video často zastavovala, vracela se k verbální i neverbální komunikaci a dělala si poznámky.
Oceňuji návodné otázky, které v průběhu hodiny kladeš (např. "A jsou tam ty čísla nějak seřazený v tý tabulce"?). Tady bych se zaměřila na spisovnou češtinu, zejména u menších dětí. Líbí se mi, že dáváš prostor vlastní volby (např. výběr barvy pastelky). Také jsem si všimla, že po prvotní impulzivní reakci "kroužek slečno" jsi dále vzala zpátečku, správně jsi usoudila, že se nejedná v tomto procesu učení o chybu podstatnou. Poté jsi pouze uvedla tvar kroužku na správnou míru a šla od toho dál. Při své komunikaci jsi projevila respekt k vlastní strategii (postupu) při odhalení čísla u veverky. Asi už bych se dále zdržela komentáře ("to byla ale dlouhá cesta") a podpořila možnost vlastního pohledu na řešení (poučení, že každý může ke správnému výsledku dojít jinou cestou). Respektující přístup jsi prokázala mimo jiné i v situaci, kdy jedna z holčiček chtěla pracovat vlastním tempem a samostatně ("teď budu hledat sama"). Na tvém videu je také k vidění vrstevnické učení (př. "Víš jak? Povíš to Rozárce?" - vysvětlení, jak fungují souřadnice). Na závěr bych ti doporučila, vyvarovat se hodnocení typu "šikulka, ty jsi šikovná", objevilo se vícekrát a trochu mě to zatahalo za uši, protože si sama na to dávám velký pozor. V podobných případech je vhodnější použít popisný jazyk a konkretizovat, co se dětem konkrétně teď podařilo, čemu porozuměly, co zvládly splnit za úkol...apod. Ve své reflexi jsi zmínila, že video bohužel nezaznamenalo práci s chybou. To jsem si také poznamenala, škoda, že nevyšel čas. Sama víš, že chyba nás posouvá dál a bez chyb není učení. Věřím, že jsi práci s chybou mimo záznam skvěle zvládla. Držím palce v další praxi, jsi rozhodně na dobré cestě a tvé sebehodnocení je krokem k zlepšování tvých komunikačních dovedností s žáky. Přeji hodně úspěchů a povedených hodin s žáky. Š.
En réponse à Jana Vaisová

Re: Výuková komunikace

par Eliška Glatzová,
6/7

Nahrávka je dokladem respektující výukové komunikace 1

Argumentované vyjádření se k efektivitě komunikace a respektující komunikaci 1

Zhodnocení položených otázek, up-take 1

Vyjádření se k interakci aktérů komunikace, participaci žáka/žáků 1

Vyjádření se k způsobu řízení komunikace, vztahové rovině v komunikaci, typu použitých komunikačních prostředků, případně i použití popisného a/či posuzujícího jazyka a práci s chybou 1

Využití alespoň 3 klíčových slov 0

Formální dodržení požadavků (odevzdání včas, délka nahrávka do 8 min, gramatika, stylistika) 1


Případný komentář hodnotitele: Jani, Vaše video je určitě příkladem respektující komunikace, vidím, že jste dostala kvalitní zpětnou vazbu od Vašich spolužaček, která je objektivní. Komunikujete vlídně, děti motivujete. Doporučila bych ještě více pro SZZ zapracovat teoretickou oporu a terminologii - budete u SZZ potřeba použít termíny jako uptake, participace. S pozdravem Eliška Glatzová

Téma k SZZ: vztah mezi komunikací a učením, autoritativní a dialogický diskurz, přístupy aplikující efektivní výukovou komunikaci, význam konceptuálního tlaku při učení, učitelovy otázky ve výuce, řízení komunikace učitelem, participace žáků na výukové komunikaci, vztahová rovina ve výukové komunikaci, verbální komunikace; neverbální komunikace; komunikační síť ve třídě; popisný, posuzující jazyk; chyba při učení; interakce s žáky; vztahové a věcné signály v komunikaci; respektující komunikace; komunikace v konfliktu, význam Vygotského teorie pro učení, význam Brunerovy, koncepce lešení pro učení