Zima

Zima

autor Anastasiia Deineka -
Počet odpovědí: 0

Frazeologie a její vhodné použití může být patrným identifikátorem toho, do jaké míry je člověk do prostředí jisté kultury zapojen, občas i šířky jeho rozhledu. Použití frazeologismů usnadňuje komunikaci, dovoluje se zbavit zodpovědností za vysvětlování komplikovaných věcí “takými, jakými ve skutečnosti jsou” nebo si udělat prostor pro vtip. Skvělý příklad je uvedený v inzerátu “Zima” - pro správné pochopení víceúrovňové promluvy musíme vědět o několika skutečnostech. 

Zaprvé, přímá souvislost s kácením stromů (což z hlediska frazeologie může být asi pochopeno i jako tradiční česká aktivita) nebo se stálým výrazem “prorazit hlavou zeď, čím často můžeme v promluvě nahradit slova o tom, že je někdo tvrdohlavý. Marketingově to může být interpretováno jako: “Někdo je příliš tvrdohlavý na to, aby používal naše kvalitní, bezpečné a neskutečně dobré helmy”.

Zadruhé, výraz s mozkovnou a skořápkou je také mnohovrstevnatý: pro jeho správnou interpretaci musíme v tom nejlepším případě umět i základní anatomii mozku, mozkové kůry a plen nebo aspoň mít o tom nějakou představu: mozek je chráněn pachymeninxem -  tvrdou plenou, ale nemusíme používat přesné termíny, abychom viděli, že mozek vypadá jako vlašský ořech. K tomu není vyžadován český kontext - jenom nějaké základní znalosti o tom, jak svět funguje a trochu běžných asociací. 

V souhrnu, frazeologie je důležitý prvek ústní a písemné komunikace a nějaká základní představa o tom, jak to ve studovaném jazyce vypadá, je k orientaci v reáliích nezbytná.