Vliv AV médií na výuku a tvorbu studentů VUŠ - Štroblová

Vliv AV médií na výuku a tvorbu studentů VUŠ - Štroblová

autor Soňa Štroblová -
Počet odpovědí: 0

Vliv AV médií na výuku a tvorbu studentů vysokých uměleckých škol  - Soňa Štroblová

Výzkum praktické části doktorandské práce se skládá ze tří odlišných metod získávání dat. První  metodou je kvalitativní výzkum, který je uskutečněný formou hloubkových rozhovorů s tvůrci a zároveň pedagogy jednotlivých fakult uměleckých vysokých škol /AMU, DAMU, FAMU, AVU/. Jejich   cílem je získat informace o tom, jak vyučující nahlížejí na zvolené téma - využití nových médií při výuce a zároveň i tvorbě studentů. Při rozhovorech je třeba zohlednit zaměření jednotlivých oborů a zevšeobecnit to, co je spojuje a zároveň zdůraznit to, co je rozděluje. Nová média včetně umělé inteligence mají vliv na všechny umělecké obory, proto se výzkum zaměřuje  také na to, jak zpovídaní nahlížejí, chápou a interpretují svět.  Výzkum se opírá o způsob řešení výzkumných otázek a přináší  hlubší porozumění možnostem jedince v přirozeném prostředí a zároveň zjišťuje, jak aktéři rozumějí jednotlivým situacím a jaké důvody je vedou k určitému jednání.  Zpovídaných je kolem dvaceti z různých oborů tvorby – režisér, producent, animátor, malíř, grafik, hudební skladatel apod. . . Kvalitativní výzkum umožňuje působení kontextu místních podmínek a získávání informací k popisu případů, které následně můžeme zkoumat a porovnávat.  Nevýhodou tohoto typu výzkumu je nižší  možnost zobecnění výsledků a obtížnější ověření spolehlivosti.

Další formou získávání dat pro výzkumnou část doktorandské práce jsou  případové studie, které jsou metodologií vhodnou pro výzkum zaměřený na praxi. V práci bude použit rozbor dvou konkrétních  absolventských studentských prací včetně rozhovorů se studenty a jejich pedagogy. Výhodou případových studií je získání velkého množství informací z různých zdrojů, které jsou konkrétní a jednoduše srozumitelné. Nevýhodou bývá příliš osobní pohled zpovídajícího na hodnocenou tvorbu. V oblasti divadla a filmu mohou být případové studie užitečné pro získávání konkrétních informací o procesu tvorby. Tento typ výzkumu umožňuje tvůrcům získat inspiraci a zpětnou vazbu od ostatních tvůrců a odborníků v oboru.

Třetí výzkumnou metodou je kvantitativní výzkum, který  je doplňkovou částí dvou výzkumů předešlých s orientací na studenty jednotlivých oborů uměleckých  fakult. Kvantitativná výzkum je metoda standardizovaného vědeckého výzkumu, která popisuje zkoumanou skutečnost v jednotlivých proměnných, které lze vyjádřit čísly. Výhodou kvantitativního výzkumu je rychlý a přehledný sběr dat s jasným zobecněním výsledků. Sebraná data jsou přesná, numerická a lehce ověřitelná. Nevýhodou může být to, že výsledky budou příliš obecné a že nedokáží popsat problémy do hloubky. Dotazníkové šetření bude realizováno pomocí internetu v součinnosti s jednotlivými fakultami na pěti stech studentech pomocí dvanácti otázek s více možnostmi odpovědí týkajících se názoru studentů na nová média, důležitost jejich využití ve výuce a při samotné tvorbě. Tato metoda je více méně doplňková a bude zřejmě i pracná.  Přesto bych postavila celý výzkum na všech třech metodách.